نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه  در دیدار رئیس دانشگاه کردستان اظهار داشت: دانشگاه کردستان در جمع برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته و در آخرین رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز با عنوان The World University Ranking که برای سال ۲۰۲۰ منتشر شده، موفق به احراز رتبه ۸۰۱ تا یک هزار شده و این جای خرسندی و افتخار است.

سید مهدی فرشادان با اشاره به تعامل دانشگاه کردستان با مجمع نمایندگان اظهار داشت: دانشگاه می‌توانست خیلی قبل‌تر از اینها که قوانین هیأت علمی و تخصیص رشته های دکتری سختگریانه‌تر اعمال شود اقدامات لازم را در جهت افزایش تعداد هیأت علمی و رشته دکتری انجام دهد و این ناشی ازعدم ارتباط  مجلس و دانشگاه با یکدیگر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اکنون ارتباط بین مدیران دانشگاهی و نمایندگان مجلس افزایش یافته و امیدواریم این ارتباط روز به روز بهتر و وسیع‌تر شود.

فرشادان افزود: کسانی که دل در گرو توسعه استان دارند راهکارها و اطلاعات صحیحی را به ما انتقال دهند تا در مدیریت کلان کشوری استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه  کردستان نیز در این دیدار هم اظهار داشت: ‫دانشگاه کردستان به عنوان بزرگترین مجتمع آموزش عالی در استان  با دارا بودن بیشترین میزان دانشجو در استان کردستان دانشگاهی مادر محسوب می‌شود.‬

رحمت صادقی با اشاره به سرانه دانشجو در کشور گفت: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، حدود چهار هزار و ۵۳۰ دانشجو داریم و در کردستان نیز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲ هزار ۶۹۰ دانشجو در حال تحصیل هستند. 

وی افزود: با توجه به جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری کردستان و تخصیص یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بودجه، سرانه هر نفر ۸۵ هزار تومان خواهد بود که این رقم با توجه به میانگین کشوری یک میلیون  و ۲۰۰ هزار ریال است و ما جزو استانهای آخر کشور هستیم. 

وی با اشاره به حذف سطح بندی دانشگاه ها بر اساس کمی گفت: این نوع تقسیم بندی در سیستم وزارت خانه حذف شد اما اثرات آن هنوز وجود دارد و ضروری است تا رتبه بندی دانشگاه ها به لحاظ کیفی صورت گیرد.  

رئیس دانشگاه کردستان  به آمار رشته های دکترا در استانهای همجوار اشاره کرد و افزود: دانشگاه کردستان ۳۰ رشته دکتری و نزدیک به ۴۰۰ نفر هیأت علمی دارد که به نسبت قدمت دانشگاه از این نظر رشدی ندارد. 
وی کسب رتبه ۸۰۱تا هزار دانشگاه را افتخار و اعتبار بزرگی دانست و عنوان کرد: اگر ادعا می‌کنیم که دانشگاهی بین المللی با حضور دانشجویان خارجی داریم، باید در سیستم های بین المللی جایگاهی داشته باشیم که امسال در رتبه بندی تایمز موفق به کسب رتبه قابل توجه و معتبری شدیم.

صادقی یادآور شد:  با توجه به اینکه پژوهشکده‌های عرضه محور دارای ردیف بودجه هستند و تمامی دریاها و دریاچه‌های کشور دارای پژوهشکده بوده، لازم است برای احداث و راه اندازی پژوهشکده مطالعات و تحقیقاتی دریاچه زریبار مریوان ردیف بودجه تعریف شود.

رئیس دانشگاه کردستان تصریح کرد: کردستان به دلیل تپه ای بودن و توپوگرافی خاصی که دارد برای آماده سازی یک ساختمان نیازمند صرف هزینه ای به اندازه ساخت همان ساختمان دارد و این احداث دانشکده های جدید را با مشکل بودجه مواجه میکند.

وی در پایان سخنان خود از تلاش‌های دکتر مهدی فرشادان برای اضافه نمودن  پروژه احداث دانشکده اقتصاد و مدیریت و اختصاص ردیف بوده به این دانشکده تقدیر کرد.

مسوول نهاد رهبری در دانشگاه کردستان نیز در این دیدار افزود: به فرموده رهبر کبیر انقلاب دانشگاه مبدا تحولات است و ضروری است تا دانشگاه کردستان برای کارگزاران و مسئولین استانی  اهمیت ویژه داشته باشد.
حجت‌الاسلام محرم بیابانی افزود: هیأت علمی و اساتید دانشگاه باید در قید و بند کسی نباشند و آزاد بیندیشند و فکر کنند و بی شک ارتباط و حضور نمایندگان مجلس در نشست‌های دانشگاهی بسیار مهم است.
وی افزود: عزم و اراده برای تقویت و توسعه دانشگاه وجود دارد و باید از ظرفیتهای استان کردستان برای پیشبرد اهداف عالی دانشگاه بهره گرفت.

دانشگاه کردستان بیش از ۱۰ هزار دانشجو در ۳۰ رشته دکترا، ۱۰٤ رشته کارشناسی ارشدو ٥۲ رشته کارشناسی و ٤۰۰ عضو هیات علمی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.