گمرکات کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، مرز باشماق مریوان، مرز سیرانبند بانه و گمرک بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند، واردات کالا تنها از طریق گمرک سنندج و مرز رسمی باشماق مریوان و صادرات هم از طریق گمرکات سنندج، باشماق و سیرانبند بانه انجام می‌شود.

مدیرکل گمرکات کردستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۵۹۱ تن به ارزش  هشت میلیون و ۱۲۹ هزار و ۳۵۷ دلار میزان واردات کالا از گمرک سنندج در نیمه نخست امسال است.

رحمانی‌پور اضافه کرد: میزان واردات کالا از طریق گمرک باشماق هم در این مدت ۱۰ هزار و ۴۰۶ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۷۹۸ دلار بوده و در مجموع ۱۰ هزار و ۹۹۷ تُن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۱۵۵ دلار در نیمه نخست امسال از طریق گمرکات کردستان وارد کشور شده است.

مدیر کل گمرکات کردستان یادآور شد: میزان واردات کالا از گمرکات کردستان در ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۶۵ درصد افزایش و از نظر دلاری ۹ درصد کاهش داشته است.

رحمانی‌پور گفت: عمده کالاهای وارداتی از گمرکات استان شامل ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی به ارزش ۹ میلیون دلار، مواد پلاستیکی به ارزش یک میلیون دلار، ماشین‌آلات برقی به ارزش ۹۶۰ هزار دلار و محصولات شیمیایی به ارزش ۵۰۷ هزار دلار بوده است.

وی تاکید کرد: کشورهای عراق، سوئیس، بلغارستان، آلمان و اتریش عمده کشورهای مبدا کالاهای وارداتی گمرکات این استان در ۶ ماهه نخست امسال بودند.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید که در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.