مژگان مشفق روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۷، استان کردستان در بین استان‌های کشور با ۹.۶۳ درصد رتبه سیزدهم را در مقوله سالمندی به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه طبق این آمار تعداد جمعیت سالمندان استان ۱۵۸ هزار نفر برآورد شده است، افزود: از این تعداد ۷۸ هزار نفر مرد  و ۸۰ هزار نفر زن هستند که چهار هزار و ۹۵۰ نفر از این جمعیت زیرپوشش بهزیستی قرار دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی کردستان تعداد مراکز سالمندان استان را چهار مرکز شبانه روزی و یک مرکز روزانه اعلام کرد و یادآور شد: مرکز روزانه ما در سنندج واقع شده و به ۵۰ نفر از سالمندان زیرپوشش در زمینه های مختلف توانبخشی، آموزشی، اردویی و ورزشی خدمات ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: سه مورد از مراکز شبانه روزی نیز ۱۸۱ نفر خدمت گیرنده دارند و یک مرکز دیگر نیز با عنوان خانه حمایتی سالمندان فعالیت می کند که ۱۰ نفر از سالمندان در این مرکز پذیرش شده و خدمات می‌گیرند.

مشفق، ویزیت در منزل را یکی دیگر از فعالیت‌های این نهاد در زمینه خدمات رسانی به قشر سالمند اعلام کرد و گفت: طرح های ویزیت در منزل و مراقبین خانگی در شهرستان های سنندج و سقز با حضور پزشک، فیزیوتراپ، روان شناس و کار درمانگر به۱۹۶ نفر از سالمندان در حال اجرا است.

 وی اظهار داشت: همچنین طرح توانمندسازی درشهرستان های سقز، قروه، دهگلان و دیواندره به ۱۱۰ نفر با هدف ارتقای عملکرد جسمی، روان شناختی و اجتماعی به فرد سالمند و توانمندسازی آنان در حال اجرا است.

معاون توانبخشی بهزیستی کردستان تاکید کرد: علاوه بر این فعالیت ها،  چهار بنیاد فرزانگان آبیدر سنندج، فرهیختگان قروه، امید سقز و چهل چمه دیواندره نیز برای خدمات رسانی به قشر سالمند در استان فعال است.

سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و یک روز جهانی را برای تکریم سالمندان قرار داد و در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر یا همان ۹ مهرماه را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.

هر سال برای بزرگداشت روز سالمند، سازمان جهانی شعاری را در نظر گرفته است،  که شعار امسال این هفته از سوم تا نهم مهر و  با عنوان «فرصتهای برابر برای تمام سنین»  است.
۷۳۴۸/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.