به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، خلیل رنجبر با اشاره به آمار رو به افزایش مبتلایان به اُتیسم در سه سال اخیر در استان گفت: آمار ۳۶ نفری دانش آموزان مبتلا به اُتیسم در سال  ۹۴ به ۸۹ نفر در سال ۹۷ افزایش یافته است.

 رییس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه اولین مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اُتیسم استان از سال گذشته با ۳۴ دانش آموز در سنندج شروع به کار کرده است تصریح کرد: در مدارس با نیازهای ویژه ۸ شهرستان کامیاران، دهگلان، قروه، بیجار، بانه، سقز، مریوان و سروآباد به دانش آموزان اُتستیک خدمات تخصصی ارایه می گردد.

رنجبر اظهار داشت: خدمات غیر دارویی از قبیل خدمات روانشناسی،کاردرمانی،گفتار درمانی، بازی درمانی، شن درمانی، تیچ، ماساژ درمانی، سفالگری، آموزش خانواده و... به دانش آموزان اختلال طیف اُتیسم در مدارس با نیازهای ویژه استان ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه این اختلال عصبی تحولی پیچیده ومادام العمر است، خاطرنشان کرد: در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستان و بدو ورود به دبستان سال جاری تا کنون ۴۰ نوآموز مشکوک به این اختلال شناسایی وبه مرحله تخصصی ارجاع شدند که در این مرحله ۲۲ نفر مبتلا به این اختلال تشخیص و به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان بیان کرد: کودکان اُتستیک به مداخلات کمکی و آموزش های زود هنگام نیاز دارند واطلاعات علمی نشان می دهد اگر اختلال اُتیسم زود تشخیص و از دو سالگی آموزش های لازم آغاز شود قابل بهبود است.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش استثنایی استان با برگزاری کارگاه های تخصصی برای معلمین، دوره های توجیهی برای اولیا و کلاس های آموزشی ویژه دانش آموزان اُتیسم تلاش دارد برنامه درمانی مؤثر و مداخلات به هنگام را برای کمک به این دانش آموزان ارائه کند.

رنجبر اضافه کرد: میزان شیوع این بیماری یک در هشتاد یا یک در صد است و ابتلا به آن در پسران ۴ برابر دختران می باشد. ژنتیک مهم ترین عامل در ابتلا به آن بوده و نا آگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع ‌رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1262610
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.