براساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در این استان امسال نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته به طوری که بهار سال ۹۷ نرخ بیکاری ۱۳ درصد بود که امسال به ۱۲.۵ درصد رسید و نرخ مشارکت هم در بهار سال گذشته ۴۲.۵ درصد بود که سال جاری به ۴۳.۳ درصد یعنی هشت دهم درصد رشد رسید و این اتفاق علیرغم تحریم ها و مشکلات اقتصادی پیش آمده قابل تحسین است.

با توجه به این شرایط برای بررسی گوشی از تلاش‌های دولت در این راستا تشریح چهار طرح کارورزی، مشوق بیمه کارفرمایی، مهارت آموزی و یارانه دستمزد خالی از لطف نیست.  

۱۲۷۶ فارغ التحصیل دانشگاهی جذب بنگاه‌های اقتصادی کردستان شدند

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای آغاز طرح کارورزی (اواخر سال ۹۶) تاکنون یک هزار و ۲۷۶ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی کردستان در راستای طرح کارورزی در بنگاه های اقتصادی این استان مشغول به کار و فعالیت شده‌اند.

برهان صلواتی اظهار داشت: طرح کارورزی به عنوان نخستین مشوق دولت در راستای کاهش بیکاری فارغ التحصیلان با هدف فراهم کردن زمینه بکارگیری فارغ التحصیلان در واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی و همچنین ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار توسط دولت در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه این مساله سهمیه بندی نیست و هیچ گونه محدودیتی برای استان در این راستا وجود ندارد، افزود: تاکنون ۵ هزار کارورز واجد شرایط استان در سامانه کارورزی ثبت نامه کرده‌اند که از این تعداد، یک هزار و ۲۷۶ نفر در واحدهای تولیدی مشغول بکار شدند.

صلواتی اضافه کرد: یک هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی پذیرنده در سامانه کارورزی نیز ثبت نام و نسبت به بکارگیری کارورز اقدام کرده‌اند که از این تعداد ۸۲۷ کارگاه جذب کارورز داشته اند.

وی با بیان اینکه استان کردستان جز ۱۰ استان برتر کشور در اجرای این طرح است، یادآور شد: در این طرح پرداخت بخشی از بیمه و حق‌الزحمه کارورزان به عهده وزارت کار است که در این راستا در کردستان ۲۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه کارورزان در این طرح مشمول قانون کار نمی‌شوند، یادآور شد: حدود ۲۰ درصد از کارورزان شامل ۲۱۵ نفر پس از اتمام دوره مهارتی و آموزشی به صورت نیروی کار تمام وقت در این واحدها جذب شدند.

وی گفت: در این طرح وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در هر ماه برای هر کارورز دانش آموخته رشته کاردانی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال، کارشناسی سه میلیون و ۱۰۰، ارشد و دکترا سه میلیون و۵۰۰ هزار ریال پرداخت می‌کند.

صلواتی با اشاره به اینکه در سال جاری نیز دریافتی در هر رده تحصیلی برای هر ماه ۴۰۰ هزار ریال افزایش داشته است، اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این طرح را به عنوان یک دوره آموزشی تکمیل مهارت دانش آموختگان نگاه می‌کند.

۱۳۳۸ کارآموز کردستانی جذب طرح مهارت ‌آموزی شدند

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به اینکه طرح مهارت آموزی دومین مشوق دولت در راستای کاهش بیکاری دانش آموختگان است، گفت: آغاز طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در کردستان (۹۷) تاکنون یک هزار و ۳۳۸ کارآموز در این استان جذب شد که زمینه انتقال دانش از دانش‌ آموختگان به بنگاه ‌های اقتصادی را فراهم کرده است.

صلواتی اضافه کرد: از یک هزار و ۳۳۸ کارآموز شرکت کننده در این طرح ۱۸۶ نفر آنها از ابتدای سال جاری تاکنون در این طرح جذب شدند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته برای یک هزار و ۱۵۲ نفر کارآموز ۲۶۵ هزار و ۸۴۰ نفر ساعت آموزش برگزار شده است، افزود: ۵۱۳ کارگاه در حوزه های مختلف این کارآموزان را جذب کردند البته در سال جاری ۱۸۶ کارآموز در ۹۴ کارگاه ۳۶ هزارو ۳۷۸ نفر ساعت آموزش دریافت کردند.

صلواتی یادآور شد: مهارت آموزی در محیط واقعی یکی از طرح های حمایتی دولت در راستای ایجاد اشتغال است که در آن مهارت و شایستگی های مورد نیاز در چارچوب استانداردهای آموزشی از مربی به مهارت آموز هم زمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمت منتقل می شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اظهار داشت: در این طرح متقاضی در کنار استاد کار (مربی) و در محیط کار واقعی دوره آموزشی مهارتی را به مدت حداقل طول استاندارد آموزشی و حداکثر یک سال سپری می‌کند.

وی یادآور شد: متقاضیان مهارت آموزی در قالب این طرح به عنوان کارآموز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شناخته شده و با توجه به قراردادی که به امضا می‌رسد بیمه مسئولیت مدنی آنها به عهده دولت و مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی در این مدت نمی‌شوند.

صلواتی در خصوص شرایط جذب شدن در این طرح گفت: اعلام کتبی علاقه‌مندی و تمایل به شرکت در طرح، داشتن حداقل ۱۵ سال، تابعیت ایرانی، داشتن توانایی لازم متناسب با آموزش مورد نیاز از جمله شرایط مهارت آموز در این طرح است

دولت حق بیمه ۲۰۱ نفر شغل اولی کردستانی را پرداخت کرد

مدیرکل، تعاون کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: دولت حق بیمه ۲۰۱ نفر شغل اولی کردستانی را در راستای اجرای طرح مشوق های بیمه ای برای جذب دانش آموختگان دانشگاهی توسط بنگاه های اقتصادی را پرداخت کرد.

وی اظهار داشت: کارفرمایانی که اقدام به جذب کارورزان دانش آموخته کنند از پرداخت ماهانه حدود ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار ریال حق بیمه نیروی کار معاف می‌شوند که در این راستا تاکنون دولت در کردستان حق بیمه ۲۰۱ نفر شغل اولی را پرداخت کرده است.

صلواتی افزود: کارفرمایان بنگاه های فعال اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی دارای کُد کارگاهی تامین اجتماعی در صورت جذب و به کارگیری جوانان دانش آموخته دانشگاهی از بین گروه هدف این طرح، به طور کامل از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی سهم کارفرما برای ۲ سال معاف می‌شوند.

وی با بیان اینکه مشمولان این طرح نباید سابقه بیمه تامین اجتماعی بیش از سه ماه داشته باشند، یادآور شد: باید توجه داشت که آن دسته از نیروهای کار جدید مشمول معافیت حق بیمه سهم کارفرما می‌شوند که در دفاتر کاریابی غیر دولتی دارای مجوز به عنوان جوینده کار ثبت نام کرده باشند.

صلواتی اضافه کرد: حداکثر سن برای مشمولان این طرح در مقطع کارشناسی ۲۵ سال، کارشناسی ارشد ۲۸ سال و دکترا ۳۲ سال است و کارفرمایان کارگاه هایی که نیروی جدید را به جای نیروی کار شاغل با مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر که اخراج، مستعفی و یا ترک کار کرده اند به کار گیرند، مشمول استفاده از معافیت بیمه‌ای نمی‌شوند.

یارانه دستمزد چهارمین پله دولت برای کاهش بیکاری

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: یارانه دستمزد چهارمین برنامه‌ای است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پایین کشیدن آمار دانش آموختگان بیکار آغاز کرده است.

وی اظهار داشت: براساس این طرح، اگر کارگاه ها و واحدهای تولیدی برای بیکاران شغل اول یا با سابقه بیمه کمتر از سه ماه شغل ایجاد کنند، تا یک سال می ‌توانند ۳۰ درصد از حقوق و مزایای نیروی کار فرد جذب شده را از دولت دریافت کنند؛ در واقع اگر کارفرما سه نیروی بیکار را شاغل کند حقوق یکی از آنها رایگان و پرداخت آن بر عهده دولت خواهد بود.

صلواتی با بیان اینکه کردستان به عنوان هشت استان پایلوت اجرای این برنامه در حال اجرای طرح است، اضافه کرد: سهم استان در این راستا یک هزارو ۶۰۸ نفر است که باید تمامی دستگاه های ذی ربط در راستای جذب صد درصدی این سهمیه تلاش کنند.

اجرای این چهار مشوق تاکنون در کردستان موفق عمل کرده و در صورت ادامه این برنامه ها می توان به کاهش بیکاری در استان بیشتر امیدوار بود.

۷۳۴۹/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.