خالد جعفری روز سه شنبه در آیین برگزاری نخستین جشنواره استانی انگور سیاه بانه ( ته‌ره‌ره‌سه) اظهار داشت : امسال برای توسعه باغات در این استان اقدامات بسیار خوبی انجام شده و توسعه باغات در یک هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۱۶ هزار از باغات استان آبی و ۳۴ هزار هکتار به صورت دیم است اضافه کرد: بخش کشاورزی مهمترین بخش است که در هر شرایط تداوم دارد و باعث تحول اقتصادی می‌شود.

وی اضافه کرد: رونق و توسعه بخش کشاورزی استان نیازمند تزریق به سه هزار و ۲۰۰میلیارد ریال کمک بلاعوض و ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات است که پرداخت تسهیلات با همکاری بانک کشاورزی در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در این راستان به متقاضیان طرح توسعه باغات زمین و تسهیلات کم بهره پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: کارخانه تولید فرآورده‌های انگور و عصاره مالت در مریوان در دست اقدام است که سالانه ظرفیت مصرف  ۸۰ هزار تن مواد خام فرآوری محصولات مختلف این میزان را دارد.

سالانه ۹ هزار تن انگور در بانه تولید می‌شود

 مدیر جهاد کشاورزی بانه گفت: سالانه در این شهرستان ۹هزار تن انگور تولید می‌شود که ۲ هزار تن آن برای تازه خوری و هفت هزار تن نیز برای فراوری در بازار عرضه می شود.

 کریم شریفی اظهار داشت: یک هزار و ۸۵۰ هکتار از اراضی شهرستان به تاکستان‌های انگور اختصاص یافته که زمینه درآمدزایی بیشتر برای باغداران فراهم کرده است.

 وی افزود: زمین های شیب دار بانه برای توسعه باغات انگور مناسب بوده و بخشی از اراضی ملی که فاقد پوشش جنگلی است  در قالب توسعه باغات به بهره برداران محلی واگذار می‎شود.

شریفی گفت: ایجاد کانال‌های بازار یابی و بازار رسانی،  توسعه صنایع تبدیلی و سرد خانه ای زمینه را برای صادرات این محصول فراهم می‎کند.

 وی با بیان اینکه در هر هکتار از انگورستان‌های این شهرستان پنج تن محصول تولید می‌شود اظهار داشت: سال گذشته بانه رکورد تولید انگور در کشور با تولید ۴۵ تن در هکتار را شکست.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بانه گفت: وجود بوته ها وحشی نر و ماده انگور در روستاهای تازیان وتاژان بیانگر سابقه ۲ هزار ساله وجود انگور در این شهرستان است.

 شهرستان مرزی بانه با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتر غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۷۴۶۹ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.