نمایشگاه مد و لباس سنتی ایران عصر یکشنبه با حضور مسئولین شهری، هنرمندان و طراحان دوخت لباس و علاقمندان به مد و لباس سنتی و اصیل ایرانی گشایش یافت و تا ۳۱ مردادماه برای بازدید علاقمندان دایر خواهد بود.
تارا پیرحقیر در حاشیه آیین بازگشایی نمایشگاه مد و لباس سنتی و محلی ایران اظهار داشت: هدف از برگزاری این نمایشگاه، آشنایی، شناساندن و معرفی انواع پوشش‌های سنتی و اصیل ایرانی به علاقمندان و بازدیدکنندگان است.

وی با بیان اینکه پوشش های سنتی و اصیل ایرانی و همچنین اسلامی به باد فراموشی سپرده شده است، افزود: در این نمایشگاه ۳۰ طرح، ۳ طرح پارچه و ۵ نمونه طراحی دوخت سنتی ایرانی به نمایش گذاشته شده تا معرفی پوشش های اسلامی و سنتی می تواند در جامعه بهتر نهادینه شود.

پیرحقیر یادآور شد: برای طراحی این لباس‌ها و پوشش های سنتی از لباس‌های محلی مناطق ایران از جمله قشقایی‌ها، گیلانی، مازندرانی، بندری، خراسانی و کُردی الهام گرفته ام که همه این طرح ها مربوط به پوشش‌های زنانه است.

وی اضافه کرد: در طراحی‌ها از تکنیک‌های همچون گل دوزی، سنتی دوزی و رگه دوزی در دوخت های و طراحی دامن و کُت ها برای تنوع هر چه بیشتر استفاده کرده ام.

پیرحقیر به ضرورت استفاده از لباس های محلی و سنتی ایرانی در پوشش های زنان در جامعه اشاره کرد و تاکید کرد: این طرح‌ها بسیار مناسب و دارای تنوع و زیبای خاصی است و استفاده از این نوع دوخت و پوشش ها باعث زنده شدن فرهنگ‌های اصیل ایرانی میشود و امیدوارم بیشتر از این پوشش ها در جامعه استفاده شود.

به گفته این طراح لباس سنتی، زنان در جامعه همواره از پوشیدن لباس های محلی فقط برای مراسمات و جشنواره های خاصی استفاده کردند و اگر این پوشش‌ها را برای خارج از مراسم هم استفاده کنند می‌تواند بسیار اثربخش واقع شود.

پیرحقیر از برگزاری نمایشگاه طراحی دوخت در چند ماه آینده خبر داد و گفت: طرح های بسیار متنوع تر و جدیدتری برای نمایشگاه آینده ارائه می دهم و به یک نمایشگاه بسنده نمی کنم.

نمایشگاه مد و لباس سنتی ایران با عنوان گلایول در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از یکشنبه ۲۷ مردادماه تا پنجشنبه ۳۱ مرداد هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۱ برای بازدید علاقمندان دایر است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

۷۳۴۵/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.