دوهفته­ نامه­ ی تمدن سالِ ۱۹۰۷ میلادی و ۱۳۲۵ قمری برابر با ۱۲۸۵ شمسی از سوی «ابوالبقاء سنندجی» ملقب به «مظهرالاسلام» در شهر سنندج منتشر شده ­است.
به گزارش ایسنا منطقه کردستان، دوهفته­ نامه­ ی تمدن سالِ ۱۹۰۷ میلادی و ۱۳۲۵ قمری برابر با ۱۲۸۵ شمسی از سوی «ابوالبقاء سنندجی» ملقب به «مظهرالاسلام» در شهر سنندج منتشر شده ­است، صفحاتِ این نشریه بدون حروف‌چینی، دست‌نویس و در هشت صفحه در قطع10.5*14.5 تنظیم و به‌صورت «شب‌نامه و در خفا» منتشر شده ­است.

محتوای این نشریه به زبان فارسی است. روزنامه­ ی تمدن به علت نبودن وسایل چاپ در کُردستان با ژلاتین کپی می‌شد و در خفا و شبانه طبع و توزیع شده است.  

مشخصات تمدن  

در سمتِ راست نشان‌واره و لوگوی تمدن، نوشته ‌شده:«عنوان مراسلات، سنندج، کردستان، اداره تمدن» و «موقتاً ماهی دو بار طبع و توزیع می‌شود». نیز در سمت چپ لوگو، قیمت آبونه (آبونمان) سالیانه تمدن این‌گونه اعلام‌شده است:«در خود سنندج ۱۴هزار، سایر ممالک ایران ۱۶ هزار، آمریکا و فرنگ ۷ فرانک، روسیه و قفقاز4 منات».

تاریخِ انتشارِ نشریه­ تمدن در میانِ دو خطِ موازی به سال ­های قمری و میلادی نوشته شده­ است. تمام صفحات به­ صورت دو ستونی تنظیم شده و تیتر مطالب در میان دو خطِ موازی در یک ستون کار شده است.

این نشریه در هشت صفحه تنظیم و منتشر شده ­است.

تمدن نشریه‌ای غیرخبری بوده و عموماً با گفتارهای سیاسی تنظیم، تدوین و منتشر شده است.در یک یادداشت نوشته شده: «ای منادیان فوزه و فلاح، ای پیش‌آهنگان... ای کسانی که دوای دردهای ملت را یکی‌یکی می‌دانید و از تبادر تجویز آنها تجاهل می ­نمائید ...تا کی مستبدین خون ما را در شیشه ریزند و خاک هستی ما را به‌فرمان بی‌انصافی بیزند....»

*این یادداشت گزیده­ و نکاتی از گفتار بلند و چاپ نشده­ نشریه تمدن است که توسط "توفیق رفیعی" روزنامه­ نگار کُردستانی تحقیق و تولید و به مناسبت قرار گرفتن در آستانه روز خبرنگار توسط ایسنا منطقه کردستان منتشر شده است.

در ادامه این یادداشت ها هر روز نکاتی از تاریخ روزنامه نگاری در کردستان منتشر خواهد شد.

   

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.