دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به اینکه  سنندج در آستانه رنسانس شهری قرار دارد، گفت: کارهایی بسیار با ارزشی نظیر کنگره مشاهیر کرد و تجلیل از فیلسوفان، عالمان و بزرگان کرد که هر کدام از آن شخصیت ها بیشتر از هزاران ساختمان و پل شهر را توسعه داده اند نوعی بازگشت به بخش های تاریخی سازکار با اصول انسانی به سبکی خلاقانه است.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، نعمت‌الله فاضلی شامگاه پنج شنبه (۲۰ تیرماه) در نشست هم‌اندیشی چگونه شهر سنندج را فرهنگی بسازیم با اشاره به اینکه شهرها بزرگترین مصنوع ساخته دست بشر هستند، اظهار کرد: هیچ ماشینی به اندازه شهرها وجود آدمی را شکل نمی‌دهد و تاکنون هیچ مصنوعی به عظمت شهرها آفریده نشده است.

وی افزود: به تعبیر دیگری شهرها شیوه‌ای از زندگی هستند و تعریف از شهر را نمی توان محدود به سنگ، سیمان و آهنگ دانست بلکه شهر را می توان در میان عشایر یا مردم روستا نیز یافت.

این دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه فهمیدن شهر اصلی‌ترین عامل توسعه آن است، تصریح کرد: وقتی توده گسترده‌ای از مردم در فهم شهر ناتوان باشند قطعا نباید انتظار شهری توسعه یافته را داشت.

وی با تاکید بر ضرورت دیدن در وهله اول و سپس ساختن شهر، عنوان کرد: دهه‌ها منابع ارزشمند را استفاده کرده‌ایم تا شرایط کنونی شهرها به وجود آید اکنون مقالات ارزشمندی در دانشگاه‌ها نوشته شده است که متاسفانه نه خوانده و نه در سیاست‌گذاری ها از آنها استفاده می‌شود.

فاضلی با اشاره به نبود آگاهی عمومی فهم شهر در جامعه، ادامه داد: شهر فضای تعاملی است که در آن آیین، عواطف و انگیزه برای شکلگیری روح آدمی وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهرهای ما به نوعی رنسانس نیازمندند، خاطرنشان کرد: شهر نوعی گفتمان و شیوه‌ی سخن گفتن است و وضعیت واقعی اقوام و ملت‌ها را می توان در وضعیت شهرها جستجو کرد.

این دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی شهر را شکل تحقق یافته هر قومی دانست و گفت: در خانه کرد سنندج فلسفه، معماری، ادبیات، تاریخی، عناصری از قوم کُرد، اسلام و تمدن معاصر که با هزاران کتاب نوشته شده برابری می‌کند را می توان دید.

وی با تاکید بر وجود ریتم در فضاهای قدیمی بازسازی شده ایران، اظهار کرد: در خانه کرد عناصری از کل ایران وجود دارد که نماد شهر فرنگی و به گونه‌ای هارمونیک جسم و جان انسان را با روح شهر پیوند می دهد.

فاضلی با اشاره به شروع نوعی فرهنگ زدایی از سال ١۳۴۰ به بعد، افزود: رشد افسار گسیخته‌ شهرها بدون درنظر گرفتن ارتباط آنها با روح انسان نوعی فرهنگ زدایی را رقم زد و اکنون ما شاهد سفر تعداد زیادی از مردم به بافت های قدیمی برای دیدن فرهنگ زیبای گذشته هستیم.

وی توسعه نیافتگی شهرها را انگیزشی دانست و تصریح کرد: متاسفانه آگاهی ها به کالبد شهری متصل نشده است که در نتیجه‌ آن خالی شدن شهر از انرژی، عاطفه و گرما را شاهد بوده‌ایم.

این دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به تحول گسترده در دهه‌ گذشته و توجه به فرهنگی شدن شهرها، عنوان کرد: در این مرحله دوباره جرقه فرهنگی شدن شهرها زده شد و تازه درک اینکه خیابان ها بدون انسان‌ها زیبا نیستند به وجود آمد که در نتیجه آن شاهد بازسازی خانه های قدیمی در گوشه و کنار کشور بودیم.

وی ادامه داد: در شهر توسعه یافته زمینه تبدیل سرمایه‌های اقتصادی به فرهنگی و بلعکس مهیاست و این مهم لازمه توسعه یافتگی هر شهری است.

فاضلی نامگذاری شهرها به عنوان پایتخت فرهنگی را یک نوع بازگشت به فرهنگ قدیم به همراه خلاقیت دانست و خاطرنشان کرد: در جهان امروز شهرها حرف اول را می زنند، به صورت مستقل اداره می شوند و نوعی رقابت بین آن ها در جریان است.

وی یکی از نقطه قوت های استان کردستان را صنعتی نشدن دانست و گفت: اگر در سایت های مختلف جستجو کنید کردستان را به عنوان استانی سالم و پاک خواهید شناخت که منابع طبیعی و زیستی دست نخورده‌ای دارد و می تواند زمینه رونق توریسم را فراهم آورد.

این دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی اظهار کرد: اکنون فرصتی برای توسعه کردستان در قالب صنعت گردشگری به وجود آمده که طی آن می‌توان بافت های تاریخی استان را احیا و پیوند دیرینه اقتصاد و فرهنگ را دوباره تجدید کرد.

وی افرادی که نمی‌دانند ولی فکر می کنند می دانند را عامل مخرب توسعه سنندج دانست و افزود: این دسته از افراد توسعه را فقط در سرمایه زیاد می بینند و غافل از سایر سرمایه های جامعه نظیر سرمایه اجتماعی و فرهنگی هستند.

فاضلی با اشاره به اینکه سنندج در آستانه رنسانس شهری قرار دارد، تصریح کرد: کارهایی بسیار با ارزشی نظیر کنگره مشاهیر کرد و تجلیل از فیلسوفان، عالمان و بزرگان کرد که هر کدام از آن شخصیت ها بیشتر از هزاران ساختمان و پل شهر را توسعه داده اند نوعی بازگشت به بخش های تاریخی سازکار با اصول انسانی به سبکی خلاقانه است.

وی در پایان با بیان اینکه شرط موفقیت فرهنگی شدن شهر سنندج در پای کار بودن تمام مسئولان، مردم، هنرمندان و رسانه و عشق ورزیدن به شهرشان است یادآور شد: رنسانس شهری در گرو عشق ورزیدن مردم به شهرشان و بسیج فرهنگی است و نیز شهروند خوب بودن یکی از راه‌های بسیار مهم توسعه شهری است.

 

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.