سعدالله رحیمی خواه روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت آثار تاریخی و نقش آنها در جذب گردشگران اظهار داشت:این شهرستان به دلیل مرزی بودن و درگیری با جنگ های مختلف در طول تاریخ بناهای تاریخی آن از بین رفته و تنها بناهای تاریخی آن 2 حمام خدری و مرزبانان است.
وی افزود: اداره میراث فرهنگی آمادگی لازم برای مرمت و بازسازی این بناهای تاریخی را دارد اما به دلیل اینکه مالکین آن مخالف هستند تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نشده است.
رحیمی خواه با اشاره به اهمیت حفظ شکل اصلی بنا در هنگام مرمت و بازسازی افزود: در صورتی که مالکین این بناهای تاریخی را در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار دهند و زمینه را برای بازسازی و مرمت انها فراهم کنند بازسازی و مرمت این حمام ها با حفظ نمای اصلی در اولویت قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: بعد از مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در اختیار مالکین قرار می گیرد با توجه به اینکه این بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند ه تخریب این بناها امکان پذیر نیست.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه گفت: در چهار فصل بررسی و کاوش های باستان شناسی در بانه 32 اثر تاریخی منقول، معنوی و طبیعی کشف شده که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.
وی با بیان اینکه هنرهای شالبافی، پستک دوزی و گه لا زنی به عنوان آثار معنوی و قرآن های خطی تاریخی در روستاهای شوی، هفتاش و نجنه به عنوان آثار منقول ثبت شده این شهرستان است گفت: دریاچه آلوت، درخت کنهسال بلوط روستای بیاندره با یک هزار و 500 سال قدمت ودرخت کهنسال بلوط روستای نجنه با 700 سال قدمت نیز عنوان آثار طبیعی ثبت شده این شهرستان در فهرست آثا ملی است.
به گزارش ایرنا بر اساس ماده پنجم قانون میراث فرهنگی مکان های که به عنوان آثار ملی ثبت شده مالکین حق ندارند اداره میراث فرهنگی را از اقدامات مرمتی و بازسازی منع کنند و اداره میراث فرهنگی هزینه ای بابت مرمت و بازسازی بنا از مالکین در یافت نمی کند و حق مالکین برای مالکین همچنان محفوظ می ماند.
حمام مرزبانی یکی از آثار تاریخی شهر بانه در کنار مسجد شیخ الاسلام و پشت پاساژ رسول پناه واقع است، این اثر تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول است که در سال 1316 توسط حاج محمد معمار و استاد محمدامین فتحی از معماران بنام این در زمینی به مساحت 400 متر مربع ساخته شد.
این بنای تاریخی دارای بخش های ورودی بینه، هشتی، سربینه، میاندر، آبریزگاه و خزینه سربازان و مردم عادی، سربینه میاندر، آبریزگاه، خزینه و نظافت خانه افسران و تون، آب انبار سرد، آب انبار گرم، انبار هیزم، آتشخانه و راهرو است.
بام این بنای تاریخی به صورت گنبدی شکل است و بدلیل فرسودگی، بخشی از گنبدهای آن از بین رفته و تنها دیوارهای آن بر جا مانده است.
مرزی بودن بانه و استقرار نیروهای نظامی در این شهر باعث شد حمام مرزبانی در برهه های از زمان به نیروهای نظامی اختصاص یابد که نام این حمام نیز بر گرفته از همین موضوع است.
حمام خدری نیز قدیمی‌ترین اثر معماری موجود در بانه بوده که مربوط به اواخر دوره قاجار است و برای استفاده عموم مردم شهر توسط یکی از معماران قدیمی ساخته شد.
این حمام با کاشی های سفید رنگ ساده تزیین شده و دارای آتش خانه، راهرو، سالن و هشت اتاقک مخصوص دوش گرفتن است، ورودی این بنای تاریخی کاملا از بین رفته ولی بام آن با گنبدهای کوچک آجری هنوز سالم است.
شهرستان مرزی با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.