سید آزاد محبت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شامگاه یکشنبه ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی به یک کامیون حامل بار چوب در ورودی شهر سروآباد مشکوک شده و بلافاصله آن را توقیف کردند.
وی افزود: در بازرسی از این کامیون سه هزار و 500 کیلوگرم چوب درختان قاچاق از نوع بلوط کشف و بار این کامیون توقیف شد.
رئیس اداره منابع طبیعی سروآباد یادآور شد: با هماهنگی نیروی انتظامی کامیون حامل بار به پارکینگ منتقل و در این رابطه یک نفر دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شد.
وی با بیان اینکه هرگونه قطع درختان جنگلی ممنوع و با متخلفین طبق قانون برخورد خواهد شد، اضافه کرد: گشت های اداره منابع طبیعی به صورت محسوس و نامحسوس مسیرهای ارتباطی شهرستان را زیر نظر دارند و با اینگونه موارد برخورد می کنند.
محبت از دلسوزان طبیعت و جنگل خواست در صورت مشاهده هر گونه قطع درختان جنگلی و یا حمل چوب با خودرو، موضوع را به منابع طبیعی با شماره تلفن رایگان 1504 اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، درختان جنگلی به سه دسته تقسیم می شود، دسته اول درختان بلوط، بنه، گلابی وحشی، افراکیکم، زالزالک و گونه های خود رویش مانند بید و چنار که دست کاشت نبوده و داخل عرصه های ملی رویش پیدا کرده اند قطع این نوع درختان ممنوع است و با متخلفان برخورد خواهد شد.
دسته دوم نیز درختان باغی و صنوبر دست کاشت هستند که قطع آنها مجاز است اما درختان دسته سوم مجاز به قطع مشروط مانند گردوی دست کاشت، چنار دست کاشت، درختان شکسته و باد افتاده و چوب آلات کهنه و پوسیده ساختمانی هستند که برای قطع نیاز به بازدید محل از سوی کارشناسان منابع طبیعی داشته و در صورتی که تشخیص داده شود دست کاشت بوده و خارج از اراضی ملی هستند مجوز قطع آنها با نظارت کارشناسان منابع طبیعی صادر و برای حمل آنها نیز گواهی حمل با مُهر زنده و مدت دار صادر می شود.
شهرستان سروآباد 120 هزار هکتار وسعت دارد که از این میزان، 57 هزار هکتار منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، 51 هزار هکتار اراضی ملی و 12 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است.
این شهرستان از نظر دارا بودن جنگل ها و پوشش گیاهی در ردیف سه شهرستان اول استان کردستان است.
در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو تاکنون 117 گونه پرنده، 23 گونه پستاندار، 17 گونه خزنده و 242 گونه گیاهی شناسایی شده و مهمترین گونه های جانوری آن کل و بز، خرس قهوه ای، قوچ و میش، کرکس، هما و عقاب طلایی است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.