حسین فیروزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وزیر کشور به نمایندگی از هیات دولت نیمه دوم سال 92 به استان کردستان سفر و اعلام کرد این استان با وجود اینکه ظرفیت های فراوانی برای توسعه دارد عقب ماندگی هایی نیز در آن مشاهده می شود که با ساز و کارهای موجود برنامه ریزی و امکان شتاب بخشی به توسعه آن مقدور نیست.
وی اضافه کرد: دولت در اوایل سال 93 ساز و کار جدیدی را با عنوان شورای توسعه کردستان به ریاست وزیر کشور طرح ریزی کرد تا به توسعه آن سرعت بخشد و کردستان را در مسیر توازن منطقه ای قرار دهد.

** 120 هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی کردستان سرمایه گذاری می شود
معاون استاندار کردستان با بیان اینکه دستور کار اصلی شورای توسعه، برنامه ریزی توسعه ای در همه بخش هاست، افزود: در حوزه کشاورزی تدوین یک چشم اندازی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی استان از 2 میلیون و 800 هزار تن فعلی به حدود پنج میلیون تن پیش بینی شده است.
فیروزی یادآور شد: این طرح ها در قالب یک برنامه پنج ساله برنامه ریزی شده و نیازهای اعتباری آن هر سال از محل اعتبارات تملک سرمایه ای و تسهیلات بانکی تامین می شود.
وی اضافه کرد: رقم تقریبی سرمایه گذاری در این بخش حدود 120 هزار میلیارد ریال است که بخش عمده آن از محل تسهیلات بانکی در اختیار فعالان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف قرار می گیرد.
فیروزی اظهار داشت: در راستای این برنامه، چشم اندازهای مختلفی در توسعه فعالیت های کشاورزی تدوین شد که افزایش تولید گوشت قرمز در استان از 20 هزار تن فعلی به 33 هزار تن به عنوان یک طرح از جمله موارد مطرح شده، است.
وی گفت: با توجه به وضعیت اقلیم و آب و هوای استان احداث 50 هزار هکتار باغ برای توسعه باغات مثمر و افزایش تولیدات محصولات شیلات در کردستان از طرح های مصوب شورای توسعه در حوزه کشاورزی است.
فیروزی تاکید کرد: با اجرای این برنامه ها که با توجه به ظرفیت های آب و خاک و اقلیم انجام می شود کردستان می تواند علاوه بر حل بخشی از مشکل بیکاری جوانان در تامین امنیت غذایی کشور نیز کمک مستقیمی داشته باشد.

** مسئولان کشوری و استان پیگیر ایجاد 100 هزار هکتار اراضی آبی در کردستان هستند
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با تاکید بر بالا بودن بهره وری آب در استان، تخصیص آب مورد نیاز به کشاورزی و صنعت را مهمترین خواسته مردم و مسئولان کردستان از وزارت نیرو اعلام کرد.
وی گفت: بر اساس مصوبات شورای توسعه استان، مسئولان کشوری و استانی عضو در این شورا پیگیر ایجاد 100 هزار هکتار اراضی آبی در کردستان با افزایش سهم آب هستند.
فیروزی اظهار داشت: تخصیص آب کافی برای نیازهای کشاورزی، شرب و صنعت کردستان که مربوط به وظایف وزارت نیرو است و در این خصوص جلسات مکرر کارشناسی با مسئولان این وزارتخانه در حال انجام است.
وی افزود: ماه قبل نیز جلسه ای به ریاست اسحاق جهانگیری تشکیل شد و دستورات لازم به وزارت نیرو برای بررسی و تامین نیازهای آبی استان داده شد ضمن اینکه طی یک ماه گذشته سه جلسه پیگیری در وزارت نیرو تشکیل شده و نیازهای استان در حوزه های آبریز مختلف از سوی سازمان جهاد کشاورزی اعلام و کارشناسان وزارت نیرو هم در حال بررسی آنها هستند.
فیروزی یادآور شد: وزارت نیرو این وعده را داده هر کجا توجیه فنی و اقتصادی برای تخصیص آب وجود داشته باشد آب مورد نیاز از منابع آبی سدهای استان تامین و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی در مراحل مختلف به مزارع داده می شود.

** پیشگیری از خام فروشی معادن از اولویت های شورای توسعه است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: سومین محور برنامه ریزی شورای توسعه این استان توجه به توسعه صنعتی است که طرح جلوگیری از خام فروشی معادن را پیگیری و در این راستا طرح احداث زنجیره فولاد به تصویب رسیده است.
فیروزی اضافه کرد: این مصوبه از نظر اداری پیشرفت دارد و در شهرستان های بیجار، قروه و سقز در قالب واحدهای مختلف تولید فولاد از جمله کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، فولاد خام و محصولات فولادی اجرایی و عملیاتی می شود.
وی افزود: واگذاری ماموریت اجرا به ایمیدرو، تشکیل هیات موسس و امضای مشارکت نامه زنجیره فولاد کردستان در 22 اردیبهشت امسال، کلنگ زنی با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، تخصیص دو قطعه زمین به مساحت 285 و 100 هکتار در شهرستان های قروه و بیجار از جمله اقدامات انجام شده برای اجرای آن طرح ها است.
معاون استاندار کردستان اظهار داشت: از دیگر اقدامات انجام شده برای این طرح، اخذ موافقت ارگان های مرتبط جهت تامین سایر زیرساخت های لازم، انتخاب تکنولوژی تولید، انجام مقدمات اخذ جواز تاسیس برای اجرای فاز اول طرح به منظور تولید آهن اسفنجی است.
وی گفت: پیش بینی سرمایه گذاری در برآورد اولیه این طرح حدود 50 هزار ملیلیارد ریال است که اشتغال مستقیم سه هزار نفر را در سه شهرستان و اشتغال غیر مستقیمی را نیز در پی دارد که با اجرای آن می توان چهره کردستان را تبدیل یک استان صنعتی کرد.
فیروزی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی، احداث پتروشیمی شماره دو و صنایع پایین دستی پتروشیمی با توجه به وجود ظرفیت در کردستان از دیگر مصوبات مورد پیگیری شورای توسعه استان است.

** زیرساخت های 10 شهرک صنعتی تکمیل می شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه، یکی از مشکلات استان برای توسعه صنعت کمبود زیرساخت ها از جمله شهرک های صنعتی است که از دیگر مصوبات این شورا تکمیل و توسعه زیرساخت های این شهرک ها است.
فیروزی با اشاره به اینکه تحقق این مصوبه مشوق خوبی در جذب سرمایه است، افزود: تامین اعتبار مورد نیاز جهت ایجاد زیرساخت ها و تکمیل 10 شهرک صنعتی استان معادل 591 میلیارد ریال است که مقرر شده شرکت شهرک های صنعتی و صنایع کوچک ایران نسبت به تامین 96 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز خرید زمین برای 9 شهرک صنعتی طی یک برنامه سه ساله اقدام کند.
وی یادآور شد: مراحل اجرایی هر کدام از شهرک ها شروع شده که می توان به عملیات احداث شهرک شماره 4 سنندج و توسعه شهرک های صنعتی با حدود 400 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده، اشاره کرد.

** شورای توسعه در حال پیگیری افزایش عمران مرزی است
معاون استاندار کردستان با اشاره به اینکه جمعیت سه شهرستان استان در مرزها ساکن هستند، گفت: این مناطق با وجود اینکه ظرفیت های بزرگی دارند اما از درآمد پایدار محروم هستند لذا می طلبید شورای توسعه در حوزه های مختلف در ارتقای سطح معیشت مرزنشینان برنامه ریزی کند.
فیروزی تاکید کرد: در این راستا، طبق مصوبات شورا به توسعه و عمران مرز نیز توجه ویژه ای شده تا با استفاده از توان همجواری با کشور عراق که بازار مهمی در صادرات کالا و خدمات است زیر ساخت های مراودات تجاری و بازرگانی با کشور همسایه از طریق این مرزها برقرار شود.
وی گفت: برای تحقق این مهم توسعه زیرساخت های مرز رسمی باشماق و سیرانبند و فعال کردن بازارچه های سیف در شهرستان سقز، شیخان مریوان و مله خورد در سروآباد که قبلا مبادلات تجاری با عراق داشته اند در دستور کار قرار گرفته است.
فیروزی افزود: در این رابطه شورای توسعه استان کردستان ایده ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی مریوان و بانه را مورد تایید قرار داد و با استفاده از اهرم این شورا برای تصویب در مجاری قانونی اقدامات لازم شده است.
وی اظهار داشت: همچنین منطقه ویژه اقتصادی بانه از دیگر موارد پیگیری شده در این طرح است که مصوبه آن از سال 87 وجود داشت و با پیگیری های متعدد سال گذشته عملیات اجرایی مرحله اول آن در 35 هکتار از 85 هکتار مصوب اجرا شده و تاکنون نیز انجام عملیات عمرانی 150 میلیارد ریال هزینه داشته است.
فیروزی با اشاره به اینکه این منطقه به منظور تبدیل شهر بانه از یک شهرستان وارد کننده به صادر کننده کالاها اجرا می شود، گفت: تاکنون 53 سرمایه گذار بومی برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند.

** تامین منابع مالی مهمترین چالش شورای توسعه کردستان است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان به برخی مشکلات پیش روی شورای توسعه استان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به حجم کارهای عمرانی و طرح های نیمه تمام در کشور و جوابگو نبودن درآمدهای دولت در تامین همه نیازهای عمرانی در کوتاه مدت، تامین منابع مالی از مهمترین چالش های اجرای مصوبات توسعه استان کردستان است.
وی یادآور شد: برای رفع این چالش اولویت دادن به تامین اعتبارات این طرح ها از درخواست های شورای توسعه کردستان از سازمان برنامه کشور است که در بخشی از این طرح ها توفیقات خوبی بدست آمده و برای سایر موارد پیگیری ها ادامه دارد.

** متقاعد شدن وزارت نیرو دیگر چالش مصوبات شورای توسعه است
فیروزی چالش دوم پیش روی شورای توسعه استان را متقاعد کردن وزارت نیرو برای تخصیص آب اعلام کرد و گفت: این موضوع به صورت جدی در دستور کار شورا و کارگروه ذیل آن قرار دادر و با توجه به اینکه در کانون توجه استاندار کردستان است انتظار می رود به نتایج مطلوبی در این زمینه برسیم.
به گزارش ایرنا، شورای توسعه استان کردستان از اوایل سال 93 تاکنون هشت جلسه اصلی با حضور رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور و کارگروه های ذیل آن نیز بیش از 40 جلسه با حضور اعضا تشکیل داده است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.