حبیب الله دبستانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرشماری پرندگان همه ساله در فصل زمستان انجام می شود ولی امسال تصمیم بر این شد در تمام فصول سال این اقدام انجام گیرد.
وی اضافه کرد: برمبنای سرشماری که طی دو روز گذشته در تالاب زریبار انجام شد، 24 گونه پرنده در این محوطه مشاهده شده است.
کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست مریوان با اشاره به اینکه تنها پرنده مهاجر مشاهده شده در این تالاب، غاز است، افزود: مابقی گونه های موجود در تالاب بومی، نیمه بومی و مهاجر عبوری بودند.
وی یادآور شد: چنگر معمولی، ادرک سرسبز، غاز خاکستری، کشیم کوچک و بزرگ، چنگر نوک سرخ، یلوه، حواصیل، اگرت، سنقر تالابی، کاکایی معمولی، بوتیمار، باکلان، دلیجه و کاکایی سرسیاه بزرگ و کوچک از جمله پرندگان مشاهده شده در تالاب زریبار است.
دبستانی تاکید کرد: از دیگر گونه های پرندگان مشاهده شده در تالاب کاکایی خزری، کاکایی صورتی، کاکایی ارمنی بالغ، خوتکا معمولی، اردک ارده ای، چوب پا، آبچلیک و ماهی خورک است.
پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.
طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از 2 طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.
تاکنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهی یک گونه مار ماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.
گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می دهد.
سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه های غیربومی این دریاچه است.
شهرستان مرزی مریوان در فاصله 130 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.