رحیم صدیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی نقشه های هواشناسی در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری با شکل گیری چشمه های گرد و خاک بر روی کشور عراق و انتقال بخش از آن به آسمان این استان، میزان دید و کیفیت هوا کاهش می یابد.
وی با اشاره به اینکه طبق این پیش بینی ها از امروز تا بعد از ظهر پنجشنبه احتمال بارش های پراکنده و ضعیف در برخی نقاط استان وجود دارد، افزود: از عصر و اواخر پنجشنب بارش ها شدید می شود بطوریکه اوج بارش ها در روز جمعه برای نواحی جنوبی و غربی استان شامل بانه سقز مریوان، سروآباد کامیاران و سنندج است که این وضعیت تا ظهر شنبه ادامه دارد.
مدیر کل هواشناسی کردستان تاکید کرد: بعد از عبور سامانه بارشی از آسمان کردستان از روز شنبه تا اواسط هفته آینده دمای صبحگاهی به صورت میانگین بین پنج تا هفت درجه سانتیگراد کاهش می یابد و سردتر می شود.
وی یادآور شد: از صبح شنبه استان در دامنه فعالیت امواج ناپایدار و بارشی قرار می گیرد و در این مدت شاهد رگبار باران همراه با رعد و برق وزش شدید باید، مه صبحگاهی و کاهش دید خواهد بود.
صدیقی گفت: با توجه به کاهش پنج تا هفت درجه ای و کاهش کیفیت دید افقی به علت ورود گرد و غبار احتمال می رود در نیمه شمالی استان دمای هوا به صفر و زیر صفر درجه سانتیگراد برسد که در زمان فعالیت این سامانه لغزندگی سطح جاده ها و اختلال در تردد وسایل نقلیه نیز پیش بینی می شود.
وی اظهار داشت: همچنین با توجه به حجم بارش ها پیش بینی شده در برخی نواحی امکان آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها باشد از این رو پاکسازی راه های خروج آب ساختمان ها، کانال ها، آبراهه ها، مسیل ها، رودخانه بویژه دهانه پل ها توصیه می شود.
صدیقی یادآور شد: امکان رخداد رعد و برق با وزش قابل ملاحظه و شدید باد بیشتر از 50 کیلومتر بر ساعت در این مدت وجود دارد لذا کوهنوردی و برپایی هر نوع اردو در فضاهای باز با احتمال خطر مواجه است.
به گزارش ایرنا، استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.
سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.