محمد صالح احمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هر سال یک هزار و 800 بهره بردار این استان مشغول کشت و برداشت سیب زمینی هستند، اظهار داشت: پیش بینی می شود با میانگین برداشت 30 تن در هر هکتار حدود 223 هزار تن از این محصول برداشت شود.
وی اضافه کرد: 90 درصد از محصول کشت شده سیب زمینی در شهرستان قروه و بقیه در دهگلان و سایر شهرستان هاست ضمن اینکه عمده ارقام کشت شده شامل سانتا، جیلی، اسپریت، بامبا، آگریا و مارفونا است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: از 223 هزار تن محصول برداشت شده حدود 130 تا 150 هزار تن از آن به خارج استان صادر می شود.
وی یادآور شد: کشت محصول سیب‌ زمینی با اشتغال‌های خانوادگی می‌تواند کمک مناسبی به معیشت خانواده‌های روستایی باشد.
احمدی تاکید کرد: سالانه بیش از یک هزار و ٨٠٠ خانوار در کردستان مشغول به تولید محصول سیب ‌زمینی هستند و در هر هکتار برای ٣٠ کارگر شغل فصلی ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه کنترل مصرف آب در مزارع سیب زمینی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی در این استان است، گفت: توزیع و معرفی ارقام زودرس، پرداخت تسهیلات به آبیاری نوار تیپ در مزارع، تامین 80 تن بذر اصلاح شده خارجی از جمله اقدامات این سازمان در سال جاری است.
احمدی اضافه کرد: همچنین با تسهیلات و حمایت های انجام شده هم اکنون 100 درصد مراحل کاشت و برداشت این محصول در کردستان به صورت مکانیزه انجام می شود.
به گزارش ایرنا، کشاورزان کردستانی 47 رقم سیب زمینی را در اراضی خود کشت می کنند و با بیش از 220 هزار تن برداشت رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده اند.
سالانه بیش از 9 هزار هکتار از اراضی آبی کردستان به کشت سیب زمینی اختصاص می یابد و حدود یک هزار و 800 بهره بردار این محصول در این استان فعالیت می کنند.
کردستان با 300 هزار تُن تولید سیب زمینی رتبه چهارم تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.
استان کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.