به گزارش خبرنگار ایرنا، عشق و ارادت به امام حسین (ع) در این استان، محرم را میعادگاه هم آغوشی دو مذهب شیعه و سنی کرده است، اینجا کردستان سرزمین فرهنگ ها و باورهای مختلف است که با اتکا به سنت های هر فرهنگ بدنبال یکپارچه کردن موزاییک های فرهنگی اقوام مختلف ایران زمین است.
این تلاش برای یکپارچگی در ایام محرم الحرام و نحوه برگزاری آیین های سوگواری شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) و 72 یار باوفای ایشان به نقطه اوج خود می رسد که می توان از این ایام به عنوان یک الگو برای نشان دادن وحدت مسلمانان نام برد.
در توصیف کردستان و ارادت مردمانش به اهل بیت (ع) دانستن همین نکته کفایت می کند که در غالب جمعیت اهل سنت ترکیبی از اهل تشیع نیز جای دارند و سال هاست این با همدلی و همکاری در مقابل دشمن ایستاده و بدون هیچ مشکلی در کنار هم مشغول تبدیل کردن این استان به نمونه ای مثال زدنی در جهان اسلام از منطقه ای که وحدت و برادری میان مذاهب در آن به سرمنزل مقصود رسیده است، هستند.
چه دلنشین است نوای یا حسینی که شب های تاسوعا و عاشورا از کوچه و خیابان های این استان تا عرش را به لرزه می اندازد، چه گوش نواز است صدای زنجیری که بر سینه جوانی از اهل تسنن به عشق حسین (ع) نقش می بندد، چه حس بهشتی دارد روضه ای که در آن نوید برادری و وحدت به گوش می رسد و چه عالمی دارد هیات عزاداری امام حسین (ع) وقتی توسط جوانان اهل سنت اداره می شود.
کوچه و خیابان های شهر سیاه پوش است و غرق در ماتم حسین (ع) چرا که امشب این رفتن بدون بازگشت است، روضه خوان نوای حسین به کربلا سفر می کند سر داده و مادران این سرزمین واویلا گویان مژده شهادت به زینب می دهند.
چه بجا گفت روضه خوان که حسین مایه سربلندی اسلام و مسلمانان در هر دو عالم است وقتی از او پرسیدم حسین (ع) برای این دنیا زیاد است یا کم؟
او اهل سنت است ولی مداح و روضه خوان دستگاه امام حسین(ع)، 27 سال دارد و خود را ظفری معرفی می کند، در چند جمله کوتاه که در ادامه می خوانید، ما را متوجه این موضوع می کند که در اینجا عشق به امام حسین (ع) دو روح جهان اسلام را که همان مذهب های شیعه و سنی هستند را در یک کالبد که هیات های عزاداری است، جمع کرده اند.
10 سال است روضه می خواند و صدای زیبا تنها دارایی اش برای خدمت به اهل بیت (ع) است البته آن را نه صدایی زیبا بلکه وسیله ای برای وصلش به امام حسین (ع) می داند.
ظفری کسب درآمد از این راه را به دور از پیمان خود با امام حسین و اهل بیت (ع) می داند و به سفارش زیبای امام شافعی(رض) در خصوص روزه گرفتن اهل سنت در روزهای تاسوعا و عاشورا اشاره می کند.
کنار هم سینه زدن و عزاداری کردن اهل سنت و اهل تشیع در این ایام برای امام حسین(ع) را بزرگترین و مهمترین انگیز برای مداح شدن اعلام می کند و می گوید: این حرکت که از کودکی در بسیاری از هیات های استان کردستان شاهد آن بوده ام به من آموخت که امام حسین (ع) متعلق به مذهب یا قشر خاصی نیست.
ظفری با اشاره به اینکه مردم این استان وحدت را در عمل نشان داده اند، تاکید کرد: ایام محرم در این استان زمان مناسبی است که دنیا ببیند اهل سنت و کُردها تا چه اندازه عشقشان به اهل بیت(ع) عمیق است.
وی گفت: رفتن به پا بوس امام حسین(ع) و مداحی در بین الحرمین در کربلای معلی بزرگترین آروزیش است.
یکی از شاعران اهل سنت در استان کردستان که تاکنون بیش از 20 عنوان شعر در وصف امام حسین (ع) و اهل بیت سرود است، گفت و گوی خود را با خبرنگار ایرنا اینگونه آغاز کرد: کیست حق را و پیغمبر را ولی، آن حسن سیرت، حسین بن علی، آفتاب آسمان را معرفت، آن محمد صورت و حیدر صفت.
علی قیسوندی با بیان اینکه هیچ کلمه ای توان وصف واقعه عاشورا و عظمت کاری که امام حسین(ع) انجام داده است را ندارد، گفت: از آنجا که اهل سنت ارادت خاصی نسبت به اهل بیت(ع) دارند او شعر گفتن به زبان کُردی را برای بیان قطره ای کوچک از این دریای عظیم ارادت انتخاب کرده است.
وی که معلم ادبیات فارسی است از سال 74 شعر گفتن را آغاز و بیشتر اشعارش در سبک عرفانی - عاشقانه است.
قیسوندی تعدد نام های علی، حس و حسین در استان کردستان را دلیل بسیار محکمی برای وجود ارادت مردمان این دیار نسبت به اهل بیت (ع) دانست و افزود: شاعران، مداحان و هیات های ویژه عزاداری اهل سنت همگی نشان از عمق عشق مردم این استان به امام حسین(ع) است.
این شاعر توانا اظهار داشت: تا زمانی که زنده باشد سعی خواهد کرد با اشعارت ارادت و عشق اهل سنت نسبت به امام حسین و اهل بیت(ع) را به گوش همگان برساند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه اهل سنت نیز مانند اهل تشیع از دوستداران و محبین اهل بیت(ع) هستند، گفت: عرض ادارات آنها به اهل بیت(ع) متفاوت است.
مختار کرمی همکاری اهل سنت در ایام محرم برای برگزاری مراسم این ماه در کردستان را منحصر بفرد دانست و افزود: روزه گرفتن، ختم قرآن، عزاداری در مساجد و تکایا، نذری دادن، مشارکت مالی به هیات ها و حسینه ها، سخنرانی عالمان دینی، روضه خوانی و همایش های مختلف از جمله اقدامات شاخص اهل سنت در این ایام است.
وی با بیان اینکه از 610 هیات مذهبی که در این ایام در استان فعالیت می کنند، 18 هیات مختص اهل سنت است، اضافه کرد: امام حسین(ع) مختص به گروه خاصی نیست و کسی حق ندارد ایشان را انحصاری بکند بلکه متعلق به همه بشریت است.
حجت الاسلام کرمی حفظ فرهنگ عاشورا را نیاز جامعه امروز دانست و یادآور شد: تنها مراسمی که در کشور به صورت 100 درصد مردمی برگزار می شود مراسم محرم است و در هزینه هایی که مردم در این راه می کنند، دولت هیچ نقشی ندارد.
وی با اشاره به مسایل فرهنگی این استان تاکید کرد: تقویت وحدت بین مذاهب هدف مهم اجرای برنامه های ایام محرم در استان کردستان است.
حجت الاسلام کرمی عاشورا و فرهنگ حسینی را در این استان محور وحدت دانست و گفت: این مهم با همدلی و همفکری بین دستگاه های مختلف و جامعه اهل سنت که خود از مریدان و علاقمندان واقعی اهل بیت(ع) هستند، محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه برنامه های محرم در این استان با رویکرد کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی در حال برگزاری است، اظهار داشت: سال گذشته کردستان حائز رتبه اول کشوری در زمینه داشتن کمترین آسیب های عزاداری شد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی کردستان به برگزاری کارگاه ها و کلاس های توجیهی در سال جاری برای فعالان عرصه محرم از جمله هیات ها، مداحان و روحانیون اشاره کرد و افزود: همه باید تلاش کنیم که از سیره امام حسین (ع) در جهت رشد و ارتقای فرهنگ دینی بهره بگیریم.
وی به تلاش های معاندین دین و جو سازی ها علیه فرهنگ عاشورا اشاره کرد و یادآور شد: این تلاش ها نه تنها تاکنون اثری نداشته بلکه عنایت پرودگار و حضرت سید الشهدا (ع) باعث شده این مراسم هر ساله باشکوه تر از سال قبل برگزار شود.
حجت الاسلام کرمی رسانه ها را سربازان خط مقدم دفاع از فرهنگ عاشورای دانست و تاکید کرد: برگزاری همایش پرچمداران بصیرت در چهار شهرستان، همایش طلایه داران تبلیغات، دوره های آموزشی برای فعالان عرصه محرم، اعزام 492 روحانی، مبلغ و مبلغه و برنامه های مدون ادارات اوقاف، امور خیریه و بسیج از جمله اقدامات برای رسیدن به هدف عاشورا که عمق بخشیدن به وحدت است، بود.
** 610 هیات مذهبی در استان مراسم های عزاداری ایام ماه محرم را برگزار می کنند.
رئیس شورای هیات های مذهبی کردستان گفت: 610 هیات مذهبی در ایام ماه محرم در اجرای برنامه های سوگواری و عزدارای سرور و سالار شهیدان در استان مشارکت دارند.
نورعلی خزایی با اشاره به فعالیت 365 مبلغ و مبلغه در هیات های مذهبی در طول ایام محرم افزود: همچنین در این ایام 320 مجلس روضه خانگی توسط مسئولان این هیات ها در استان بر پا می شود.
وی یادآور شد: در نخستین جمعه ماه محرم نیز 32 مراسم همزمان تحت عنوان شیرخوارگان حسینی در سطح شهرها و روستاهای این استان برگزار شد.
خزایی همچنین به تجمیع عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا اشاره کرد و اظهار داشت: در این ایام 240 مراسم دسته روی عزاداری سرور و سالار شهیدان در شهرها و روستاهای استان برگزار خواهد شد.
وی یکی دیگر از برنامه های ایام محرم را برگزاری 18 محفل قرآنی در هیات های مذهبی اهل تسنن استان عنوان کرد و گفت: در ایام محرم 591 مداح و 110 مربی قرآن در سطح استان به اجرای برنامه های فرهنگی، مذهبی و قرآنی می پردازند.
رئیس شورای هیات های مذهبی کردستان فعالیت 50 هیات خانه قرآن شهری، 75 گروه امر به معروف و نهی از منکر، فعالیت 15 اکیپ بازرسی ویژه محرم و فعالیت 30 بازرس شورای هیات های مذهبی و کانون مداحان استان را از دیگر برنامه های این ایام اعلام کرد.
استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت در شمال غرب کشور واقع است، در این استان مسلمانان اهل تسنن و تشیع با وحدت و برادری در کنار هم زندگی می کنند و جا دارد این وحدت و برادری بیشتر از گذشته مورد توجه رسانه و مسئولان امر قرار گیرد تا کسی جرات اختلاف و تفرق افکنی به خود در این استان ندهد.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.