فرزاد معاونی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان فرآورده گوشتی شامل 960 تن مرغ منجمد، 106 تُن گوشت قرمز منجمد وارداتی و 41 تُن نیز گوشت قرمز گوسفندی گرم است.
وی با بیان اینکه این محصولات به نرخ دولتی در بین مردم استان توزیع شده است اضافه کرد: در این طرح مرغ منجمد با حداکثر 64 هزار ریال، گوشت قرمز منجمد حداکثر 290 هزار ریال و گوشت قرمز گوسفندی گرم حداکثر به نرخ 380 هزار ریال به دست مصرف کننده رسیده است.
وی افزود: این میزان محصول در مدت زمان های مختلف مانند عید نوروز، ماه مبارک رمضان و تابستان توزیع شده که بیشترین میزان آن شامل 563 تن مرغ منجمد، 41 تن گوشت گرم گوسفندی و حدود 50 تن گوشت قرمز منجمد در سه ماهه تابستان همزمان با نوسانات قیمت ها توزیع شده است.
مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام کردستان اظهار داشت: این محصولات توسط فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی های مصرف و فروشگاه ها و واحدهای صنفی دارای مجوز رسمی از سازمان صنعت، معدن و تجارت توزیع شده است.
معاونی گفت: با این اقدام ها هم اکنون قیمت مرغ کشتار روز در کردستان به تعادل رسیده و به منظور حمایت از تولید کنندگان و مرغ داران استان تا اطلاع ثانوی توزیع مرغ منجمد متوقف شده است.
وی یادآور شد: هم اکنون نرخ مرغ کشتار روز در درب مرغداری ها حدود 60 هزار ریال بوده که قیمت 86 هزار تا 87 هزار ریال به دست مصرف کننده می رسد که حدود 25 هزار ریال به نسبت بالاترین قیمت مرغ در تابستان پایین تر است.
وی اظهار داشت: در خصوص تعادل بخشی به نرخ گوشت قرمز نیز توزیع نوع منجمد و گرم این محصول همچنان ادامه دارد به طوری که مجوز توزیع150 تن از نوع گرم آن از شرکت پشتیبانی امور دام کشور اخذ شده است.
به گزارش ایرنا، توزیع اقلام به نرخ دولتی از برنامه های دولت برای کنترل قیمت کالاهای اساسی است هم اکنون بیش از 25 کالا در کشور شامل این برنامه قرار دارد.
برخی از کارشناسان حوزه اقتصادی علت گرانی گوشت مرغ را افزایش جهانی قیمت نهادهای دامی و همچنین عدم جوجه ریزی در مرغ داری های استان های جنوب کشور از جمله خوزستان به علت گرمی هوا در فصل تابستان اعلام کرده بودند.
همچنین این کارشناسان علت گرانی گوشت قرمز را وضعیت مناسب مراتع در سال جاری با توجه به افزایش بارندگی ها و عدم فروش آنها از سوی دامداران برای کشتار می دانند.
سالانه در استان کردستان حدود 45 هزار تن گوشت مرغ و 17 هزار و 600 تن نیز گوشت قرمز مصرف می شود.
طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، جمعیت کردستان یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است که از این تعداد 70.8 درصد در مناطق شهری و 29.2 درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.