فرانک قدسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معتادان بهبود یافته در زمینه دریافت تسهیلات و فراهم کردن زمینه اشتغال از دستگاه های ذیربط و سازمان های مردم نهاد خدمات دریافت کردند.
وی با اشاره به فعالیت 15 مرکز ترک اعتیاد (کمپ) در این استان افزود: 68 مرکز درمان سرپایی اعتیاد (متادون تراپی)، سه مرکز شیلتر، 2 مرکز گذری کاهش آسیب، یک مرکز اجتماع مدار درمانی، 2 مرکز درمان اجباری و پنج تیم سیار اوت ریچ ارائه خدمات در محل در زمینه کاهش آسیب اعتیاد فعالیت دارند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان با بیان اینکه در حال حاضر 110 تشکل مردم نهاد در سطح استان در راستای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد فعالیت می کنند، تاکید کرد: براساس آخرین آمارها 19 تا 21 هزار معتاد به مواد مخدر در استان وجود دارد.
وی یادآور شد: آمارها نشان می دهد آسیب اعتیاد در برخی از مناطق استان جدی است و پاک ترین منطقه ما از نظر آلودگی به مواد مخدر شهرستان سروآباد و آلوده ترین منطقه نیز به ترتیب شهرستان های سنندج و قروه هستند.
قدسی اضافه کرد: در راستای مقابله با این بلای خانمانسوز به صورت جدی بر روی کاهش آسیب و درمان کار شده و در شهرستان هایی نیز که این معضل کمتر است برنامه های پیشگیری با روش های مختلف انجام می شود.
وی در ادامه با اشاره به تدوین سند جامع حمایت های اجتماعی و درمان اعتیاد برای نخستین بار در سطح کشور گفت: در حال حاضر بر روی بومی سازی این سند کار می شود چون هر چند سند جامعی است اما اگر بومی نشود قابلیت اجرایی پیدا نخواهد کرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان تقویت مراکز کاهش آسیب بانوان در سنندج، سقز و قروه، انجام طرح ساماندهی اماکن مخروبه و متروکه، برگزاری همایش ها و سمینارهای مرتبط با حوزه اعتیاد، اجرای طرح شناسایی و پاکسازی نقاط آلوده و ساماندهی معتادان متجاهر را از دیگر فعالیت های انجام شده در این حوزه اعلام کرد.
وی یادآور شد: بازگشت فرد معتاد به جامعه به عنوان یک فرد سالم کار بسیار سختی است اما با همکاری دستگاه ها و همچینن سمن ها وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است.
قدسی یکی از مشکلات موجود در زمینه حمایت از معتادان بهبود یافته را کمرنگ بودن حمایت های پس از بهبودی اعلام کرد و افزود: فرد معتادی که پس از سختی های فراوان از مراکز ترک اعتیاد بیرون می آید انتظار دارد از سوی جامعه و خانواده به عنوان یک فرد سالم پذیرش شود.
وی اظهار داشت: معتادان بهبود یافته انتظار دارند میان آنان با افراد سالم تبعیضی نباشد و از توانایی ها و استعدادهایشان در زمینه های مختلف شغلی استفاده شود که متاسفانه در این بخش مشکل داریم و حمایت های پس از بهبودی ضعیف است.
مدیرکل امور اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه پذیرش معتادان بهبود یافته نیازمند فرهنگ سازی است، تاکید کرد: باید برنامه هایی برای این افراد گذاشته شود تا محافل دوستانه و پاتوق های قبل از بهبودی را فراموش کرده و بازگشت به این بلای خانماسوز نداشته باشند.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.