یک مقام مسئول کارگری عنوان کرد:

پیشنهاد افزایش سطوح مزدی و پایه حقوق کارگران

یک فعال کارگری پیشنهاد کرد برای ترمیم حقوق کارگران در کنار افزایش سالانه حداقل دستمزدها، در سایر سطوح مزدی نیز تغییراتی داده شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، هادی ابوی اظهار کرد: با توجه به عقب افتادگی‌هایی که کارگران در بحث مزد از سالهای گذشته دارند، همواره پیشنهاد کرده‌ایم که حقوق کارگران به شکل پلکانی افزایش پیدا کند تا به خط فقر یا معیشت برسد و دولت متعهد شود که سالی ۵ درصد یا ۱۰ درصد آن را افزایش بدهد تا این عقب افتادگی جبران شود.

وی ادامه داد: مدتی است بحث ترمیم حقوق کارگران و کارمندان مطرح شده که بر اساس آن حقوق‌های زیر دو میلیون تومان به شکل پلکانی افزایش داده شود. مثلا حقوق بگیران دولتی که بین دو تا سه میلیون تومان دریافتی دارند ۱۰ درصد و حقوق بگیران زیر دو میلیون تومان ۱۵ درصد افزایش یابد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تاکید کرد: پیشنهاد ما این بوده که در بخش کارگری صرفنظر از افزایشی که سالانه در حداقل مزد داده می‌شود، سایر سطوح مزدی نیز به منظور ترمیم حقوق و افزایش قدرت خرید ارتقا یابد.

ابوی با بیان اینکه برای ترمیم حقوق و دستمزدها باید ساز وکارها تغییر کند و به درصد معقول و منطقی برسد، اظهار کرد: اگر دولت به فکر ترمیم حقوق کارکنان خود است انتظار داریم وقتی که نمایندگان خود را به شورای عالی کار می‌فرستد، ترمیم دستمزد کارگران را هم در نظر داشته باشد چرا که نمی‌توانیم معیشت کارگران را نادیده بگیریم و اجازه دهیم زیر بار هزینه‌های زندگی از بین بروند.

به گفته این مقام مسئول کارگری هیچ فرقی میان کارگر و کارمند جز محل دریافت حقوق وجود ندارد و کارمندان دولت از صندوق بیت‌المال حقوق دریافت می‌کنند و کارگران از صندوقی حقوق می‌گیرند که بابت آن برای کارفرما کار می‌کنند و به نوعی متعلق به خود آنها است، به همین دلیل حقوق کارگران باید به خط معیشت یا خط فقر نزدیک شود و فاصله حداقل مزد با تورم واقعی به شکل پلکانی افزایش پیدا کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید