به گزارش ایرنا، فشارخون بالا مهمترین ریزفاکتور ابتلا به بیماریهای قلبی وعروقی است که به دلیل قرار گرفتن چهارمحال وبختیاری در ارتفاعات، آمار جمعیت مبتلایان به فشارخون بالا در این استان بیشتر از متوسط کشور است.
عبدالمجید فدایی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته سلامت افزود: بیماری های غیرواگیر از قبیل قلب و عروق، آسم و بیماری های مزمن تنفسی سالانه 60 درصد مرگ و میرهای این استان را در سال به خود اختصاص می دهند که برای مقابله با شیوع این بیماری ها درصدد اجتماعی کردن مقوله سلامت هستیم.
وی ادامه داد: همچنین 44 هزار و 411 بیمار مبتلا به فشار خون بالا، 16 هزار و 858 بیمار دیابتی و 9 هزار و 300 بیمار با کلسترول و چربی خون بالا در استان شناسایی شده است.
فدایی در ادامه با گرامیداشت هفته سلامت از برگزاری 11 ویژه برنامه به همین مناسبت در استان خبر داد.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری شعار هفته سلامت امسال را 'پوشش همگانی سلامت برای همه در همه جا' عنوان کرد و افزود: سلامت همگانی یک رویکرد جهانی است تا در قالب آن عدالت در سلامت و کاهش هزینه های درمان محقق شود.
فدایی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در استان، از ارتقای برخی شاخص های بهداشت و درمان استان خبر داد و گفت: میزان نرخ باروری قبل از اجرای این طرح در استان 1.7 درصد بود، درحالی که این نرخ در سال گذشته به 2.45 درصد رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از وجود یک هزار و 442 تخت بیمارستانی در استان خبر داد و گفت: تلاش می شود تا ظرف چند سال آینده یک هزار تخت دیگر نیز به این مجموعه اضافه شود.
ارسلان خالدی فر، اجتماعی کردن مقوله سلامت را از مهمترین اهداف وزارت بهداشت دانست و افزود: رسانه در تحقق این مهم می توانند نقش موثری داشته باشد.
وی، استرس های مزمن را عامل بسیاری از بیماری ها دانست و تصریح کرد: با افزایش شادی و نشاط و امیدبخشی به مردم می توان استرس های زندگی را کاهش داد.
معاون توسعه، مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از بهره برداری از 27 طرح عمرانی در هفته سلامت خبر داد و گفت: این تعداد طرح از قبیل افتتاح خانه بهداشت، خانه پزشک، مرکز جامع سلامت و اورژانس 115 با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
حمید رئیسی از نوسازی 136 واحد بهداشتی درمانی استان از ابتدای طرح تحول نظام سلامت خبر داد و گفت: 99 واحد دیگر نیز در دستور کار قرار داد که تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، برنامه های هفته سلامت امسال با شعار «سلامت برای همه» و با موضوع «پوشش همگانی سلامت برای همه در همه جا» برگزار می شود.
یکم تا هفتم اردیبشهت ماه با عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.