این حرف را بانو 'سلیمه' می گوید، او سالها در کشور هندوستان همراه با همسرش که دندانپزشک نیز هست و از نظر مالی هیچ مشکلی هم ندارند، مشغول تحصیل و کار بوده است.
بانو سلیمه هر وقت برای خرید کالا به ویژه لوازم خانگی به بازار می رود، هرگز به برندهای تبلیغاتی توجه نمی کند و تنها به کیفیت آن توجه دارد.
او مانتوهایی را می پسندد که بر روی آنها نقش و نگاره های هنر ایرانی به کار رفته باشد.
مغازه داران می گویند؛ این بانو هرگاه برای خرید لوازم خانگی به مغازه آنها می رود، فقط درباره کیفیت می پرسد و بارها از کالای ساخت داخل بیش از لوازم خانگی خارجی خرید کرده است.
بانوان بیش از نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند و یکی از مهمترین عوامل خرید برای وسائل و اسباب خانه هستند.
از این رو بانوان نقش مهمی در حمایت و خرید کالای ایرانی دارند و می توانند این تاثیر را بر خانواده و جامعه بگذارند که خرید کالای ایرانی در اولویت باشد.
بانوان به طور متوسط هر هفته یکبار سری به بازار می زنند و چنانچه تمایل به خرید کالایی داشته باشند با وسواس فراوان اقدام به خرید کالا می کنند.
با این اوصاف، اگر بانوان به سمت خرید کالای ایرانی بروند و کالای ایرانی را در صدر خرید لوازم خانه قرار دهند، بدون شک بازار و کالای ایران پویایی خود را حفظ خواهد کرد.
یک کارشناس حوزه زنان می گوید: بدون شک بخش مهمی از پویایی اقتصاد در جامعه مربوط به بازار است و این بازار می تواند به سمت مصرف کالای داخلی سوق داده شود.
فاطمه رضایی در گفت وگو با ایرنا افزود: مدیریت خرید خانه در بیشتر شهرها و حتی روستاها با بانوان است و بانوان در خرید کالا و لوازم خانگی بدون شک می توانند از کالای ایرانی استفاده کنند.
به گفته وی، گاه در تهیه جهیزیه برای عروسان، چشم و همچشمی وجود دارد که باید به طور حتم کالا و لوازم خانگی و آشپزخانه 'برند' خریداری شود، درحالی که بانوان می توانند با فرهنگسازی در خرید جهیزیه، خانواده را به سمت کالای ایرانی هدایت کنند.
یک کارشناس اقتصادی نیز می گوید: وقتی ما پارچ و لیوان خانه خود را فرانسوی انتخاب می کنیم، باید بدانیم که به تولید داخلی ضربه می زنیم.
مهوش عظیمی در گفت وگو با ایرنا افزود: بیشتر اجناس وارداتی کشور که در منازل مورد مصرف است، به راحتی در داخل کشور تولید می شود و حتی بانوان از آنها به عنوان کالای دم دستی استفاده می کنند و کالای خارجی خود را دکوری در آشپرخانه نگه می دارند، درحالی که هر 2 کالا یک کارآیی دارند.
به گفته وی، به طور مثال یک بانو در آشپزخانه دارای 2 نوع پارچ و لیوان شیشه ای یک مدل و طراحی است، که یک دست فرانسوی و یک دست ایرانی است اما در بیشتر روزها از پارچ و لیوان داخلی استفاده می کنند.
عظیمی افزود: آمارها نشان می دهد، خرید هر کیلوگرم کالای خارجی درحالی که نمونه و مشابه داخلی دارد، 2 فرصت شغلی را در کشور مصرف کننده از بین می برد و در نتیجه منجر به معیوب شدن چرخه اقتصاد می شود.
دبیر کارگروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز می گوید: زنان می توانند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنند که بخشی از این نقش در تولید و بخش دیگر در مصرف کالاهای داخلی قابل بررسی است.
پریچهر سلطانی در گفت وگو با ایرنا، توجه به اشتغال پایدار زنان در مناطق روستایی و عشایری را از برنامه های مهم دولت دوازدهم دانست و اظهار کرد: یکی از این برنامه ها تشکیل تعاونی زنان در روستاها و عشایری برای حمایت از اشتغال پایدار است که به این تشکل ها و تعاونی ها تسهیلات و وام های با بهره 4 درصد اختصاص می یابد و بخشی از این فعالیت ها می تواند به فرهنگسازی در خصوص مصرف کالای داخلی منجر شود.
به گفته وی، به منظور بازاریابی تولیدات و محصولات تولیدی بانوان در سطح روستایی و عشایری، بهره گیری از ابزار نوین در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 1397 عنوان 'حمایت از کالای ایرانی' را برای امسال انتخاب و نامگذاری نمودند.
از 81 میلیون جمعیت ایران، نیمی را بانوان تشکیل می دهند که می توانند در چرخه اقتصاد و حمایت از کالای ایرانی نقش مهمی برعهده بگیرند.
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.