به گزارش ایرنا، روند تهیه طرح جامع در شهرهای ایران سال 1345 آغاز و در سال 1349 نخستین طرح جامع ابلاغ شد.
با توجه به این که طرح های جامع و تفصیلی شهری به عنوان تامین کننده نیازها و زمینه ساز رفاه عمومی شهروندان است، به همین منظور قانون گذاران و برنامه ریزان مدیریت شهری ضرورت تهیه طرح جامع برای شهرها و طرح تفضیلی مبتنی بر طرح جامع را در دستور کار قرار داده اند.
در تهیه طرح جامع کلیاتی از کاربری ها و تراکم های مورد نیاز هر منطقه از شهرها و محدوده های قابل توسعه و شبکه های موجود و نیازهای آینده در مقیاس همراه با ضوابط مربوطه در افق 10 ساله تعیین و در آن چشم انداز تصویر آینده شهرها ترسیم می شود.
بگفته کارشناسان حوزه عمران، معماری و شهرسازی، طرح جامع شهرکرد که در سال 1386 تهیه و برای اجرا به شهرداری شهرکرد ابلاغ شد، هم اینک نیازمند بازنگری و اصلاح است.

**طرح جامع شهرکرد از حالت سنتی خارج شود
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری گفت: خروج طرح جامع شهرکرد از حالت سنتی باید در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گیرد.
سیامک مشرف دهکردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای خروج طرح جامع شهرکرد از حالت سنتی و به روز رسانی آن براساس معیارهای علمی نوین می توان از توان بالای متخصصان شهرسازی عضو نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری بهره گیری کرد.
وی افزود: طرح جامع و سنتی شهرکرد باعث بروز بسیاری از مشکلات شهرسازی شده است.
مشرف همچنین تصریح کرد: اجرای برخی طرح های غیرکارشناسی در شهرکرد آینده این شهر را با مشکل مواجه می کند.
وی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری با اجرای برخی طرح های غیرمهندسی و غیرکارشناسی در شهرکرد مانند ساخت برج های دوقلو از همان ابتدا مخالف و معتقد به اجرای آن در مکانی خارج از شهر بود.
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: البته هم اینک که بخشی از این طرح ها اجرا شده است، باید در همین مرحله مدیریت و بهره برداری شود.
وی گفت: حتی می توان با تغییر کاربری برخی از این طرح ها نسبت به رفع مشکلاتی در مرکز چهارمحال و بختیاری اقدام کرد.
مشرف دهکردی تاکید کرد: به عنوان نمونه با توجه به نزدیکی بیمارستان های آیت الله کاشانی و هاجر، کلینیک امام علی (ع) و مطب پزشکان شهرکرد با برج های دوقلو می توان با تغییر کاربری این طرح برای تکمیل زنجیره ارائه خدمات درمانی مورد نیاز اقدام نمود.
وی همچنین افزود: در این رابطه می توان از توان بالای بخش خصوصی و سرمایه گذاری متقاضیان واجد شرایط بهره برد.
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: وجود مشکلات ترافیکی وضعیت شهرکرد را در آینده ای نزدیک با مشکلات جدی در حوزه مدیریت شهری مواجه می کند.
وی یادآور شد: به همین منظور انجام طراحی های مهندسی براساس آخرین روش های علمی دنیا می تواند نقش موثری در کاهش مشکلات ترافیکی و رفع این معضل در مرکز چهارمحال و بختیاری ایفا کند.
مشرف از آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری به منظور اجرای طرح های عمرانی شهری خبر داد.
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری گفت: این سازمان همچنین می تواند با ورود تخصصی در نوسازی بافت فرسوده شهرکرد مطابق آخرین روش های شهرسازی و راه اندازی و احیای بازارچه های سنتی و صنایع دستی در شهرکرد اقدام نمود.
وی تاکید کرد: هم اینک به خاطر نبود بازار سنتی مناسب در مرکز چهارمحال و بختیاری تولید بسیاری از صنایع دستی شهرکرد و حتی استان دچار فراموشی شده است.
مشرف افزود: پیگیری های لازم به منظور ساخت و راه اندازی مرکز آموزشی سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری با هدف ارائه خدمت به اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران و برگزاری برنامه های کشوری در این مرکز صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: ساخت و بهره برداری از مرکز آموزشی سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع و زیربنای 21 هزار متر مربع به توجه جدی مسئولان استان در تخصیص زمین مورد نیاز دارد.

**طرح جامع شهرکرد در سال 1386 به شهرداری ابلاغ شد
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: طرح جامع شهرکرد در سال 1386 مصوب و به شهرداری ابلاغ شد.
یوسف اسلامی باباحیدری اظهار کرد: پایان افق طرح، رشد جمعیت شهری در سال های اخیر و پاسخگو نبودن ضوابط و سرانه های شهری لزوم اصلاح و بازنگری طرح های جامع و تفضیلی شهرکرد را ضروری کرده است.
وی یادآور شد: با بازنگری و اصلاح طرح های جامع و تفضیلی شهرکرد بسیاری از مشکلات مدیریت شهری شهرکرد رفع می شود.

**توجه به شاخص های مدیریت شهری در بازنگری طرح های جامع ضرورت دارد
مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در بازنگری طرح های جامع و تفضیلی نگاه به اقتصاد شهری، المان شهری، مبلمان شهری، ترافیک، رفاه عمومی و فضاهای عمومی باید مورد توجه قرار گیرد.
احسان امانی تاکید کرد: تهیه طرح های موضوعی و موضعی با رویکرد اقتصاد شهری در در بازنگری طرح های جامع و تفضیلی ضرورت دارد.
وی افزود: حرکت به سمت احیای بافت فرسوده با ایجاد مشوق های مالی، قانونی و تسهیلات بانکی در بازنگری طرح های جامع و تفضیلی مورد توجه باشد.
امانی تصریح کرد: ایجاد افق حداقل 50 ساله برای شهرکرد یکی از مهمترین نیازهای اصلی در بازنگری طرح های جامع و تفضیلی محسوب می شود.

**پیش بینی احداث کمربندی برای برون رفت از شرایط کنونی در طرح جامع
عضو شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در بازنگری طرح های جامع و تفضیلی شهرکرد احداث و ایجاد کمربندهای شهری برای برون رفت از شرایط کنونی ترافیک ضروری است.
مرجان دادایی دهکردی اظهار کرد: ایجاد شرایطی برای بهبود استفاده از منابع آب به صورت بهینه، کاهش مصرف و افزایش بازدهی از دیگر نیازهای مورد توجه در بازنگری طرح های جامع و تفضیلی شهرکرد محسوب می شود.
وی یادآور شد: البته در بازنگری طرح های جامع و تفضیلی بایستی بازنگری اساسی در تهیه ضوابط این طرح ها مورد توجه جدی باشد.

**توجه به نیازمندی های مختلف در طرح جامع
معاون شهرسازی شهرداری شهرکرد نیز گفت: دیدگاه طرح جامع بر توسعه شهر و نیازمندی های مختلف طراحی شده، بنابراین از مشاور انتظار می رود با دقت عمل بالا و مطالعه پهنه ای در راستای تعریف کاربری های مورد نیاز اقدامات را انجام دهد.
بهادر عبدالغنی تاکید کرد: نیاز شهرداری شهرکرد با دیدگاه افزایش جمعیت و خدمات درون شهری و برون شهری و طرح های آتی از جمله پایانه های برون شهری، اتوبوسرانی، بازیافت زباله، آرامستان، معادن و کارخانه های شن، ماسه و آسفالت باید از سوی واحدهای مختلف شهرداری جمع بندی و با بررسی دقیق در اختیار مشاور قرار گیرد.
وی افزود: با گذشت 10 سال از طرح جامع شهرکرد باید طرح گذشته، تحقق کاربری ها همچنین نیاز یا عدم نیاز آن بررسی و مطالعه شود.
عبدالغنی تصریح کرد: گسترش زمینه های سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های گردشگری با محوریت شهرداری و تعریف بسته های سرمایه گذاری مانند کمپینگ مسافر، مجموعه های تفریحی گردشگری ممتاز و غیره از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی یادآور شد: استقرار مناسب کاربری هایی که ایجاد آلودگی دارند و مطالعه دقیق موارد زیست محیطی و تعیین حرایم آن با توجه به توسعه شهر از نیازهای اساسی در بازنگری طرح جامع شهرکرد محسوب می شود.

**بازنگری طرح جامع شهرکرد در دست انجام است
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با توجه به بازنگری طرح های جامع شهری هر 10 سال یک بار و با توجه به این که طرح جامع شهرکرد سال 1386 بازنگری و ابلاغ شده قرارداد تهیه طرح جامع شهر با مهندسین مشاور فجر توسعه منعقد شده و مطالعات مرحله نخست طرح (وضع موجود) از سوی مشاور در دست انجام است.
صغری محمدعلیزاده در پاسخ به چگونگی بهره مندی از توان و تجربه مهندسان شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری در بازنگری طرح جامع شهرکرد اظهار کرد: برای این مهم قرارداد با مهندسان مشاور دارای درجه یک شهرسازی منعقد شده و از خدمات، مشاوره ها و ظرفیت های مهندسان ذیصلاح و مرتبط با نظام مهندسی ساختمان استان در جلسات هماهنگی و مرتبط استفاده خواهد شد.
وی در خصوص برخورد با متخلفان ساخت و سازهای مسکونی، تجاری، خدماتی و غیره در شهرکرد براساس طرح جامع افزود: در زمین های خدمات عرصه مانند فضاهای سبز، شبکه معابر و غیره که بخش وسیعی از سطوح کاربری ها را در بر می گیرد و امکان احداث بنا نیست، اعلام می دارد واحدهای تفصیلی براساس اهداف جامع تهیه و سیاست های کلی شامل کاربری ها و ضوابط احداث بنا نیز زیر نظر قرار گرفته است.
محمد علیزاده تاکید کرد: به همین علت و به دلیل شرایط موجود در شهرهای پر جمعیت مسائل مالی و سود قابل توجه حاصل از ساخت و ساز باعث شده تا درصد بالایی از متقاضیان ساخت و ساز اقدام به احداث بنا بر خلاف ضوابط و مقررات طرح های توسعه و عمران کنند.
وی یادآور شد: در این راستا علاوه بر پیگیری های اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری برای رعایت ماده 35 قانون نظام مهندسی، شهرداری ها مکلف به جلوگیری از اقدام به تخلف ساختمانی و رفع تخلف از طریق مراجع ذیطلاح و کمیسیون های ماده 100 قانون شهرسازی هستند.
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری درباره زمان بازنگری و ابلاغ طرح جامع مرکز استان تصریح کرد: بازنگری طرح جامعه شهرکرد هم اینک در دست انجام است.
وی افزود: این طرح بعد از بررسی و تصویب در مراجع استانی شامل کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی چهارمحال و بختیاری و شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای تصویب نهایی به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران منعکس می شود.
علیزاده اظهار کرد: بعد از تصویب طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران این طرح برای اجرا به استان و نهایت از سوی استاندار چهارمحال و بختیاری به منظور اجرا به شهرداری شهرکرد و سایر مراجع ذی ربط ابلاغ می شود.
در طرح جامع نحوه استفاده از زمین ها و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، کشاورزی و تاسیسات، تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به تمامی موارد و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی تهیه و تنظیم می شود و برحسب ضرورت قابل تجدید نظر خواهد بود.
طرح جامع مرکز چهارمحال و بختیاری با افزون بر 193 هزار نفر جمعیت در سال 1386 تصویب و به شهرداری شهرکرد ابلاغ شده است.
گزارش از: وحید رئیسی دهکردی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.