به گزارش ایرنا، با توجه به رشد شهرها و هدایت زندگی شهری به سمت مدرنیته، قوانین موجود برای دستیابی به توسعه همه جانبه شهری و روستایی به تنهایی کفایت نمی کند و نیازمند سازوکارهای جدید است.
به همین منظور ضرورت دارد تا قوانین شهرداری ها پس از نیازسنجی های کارشناسی براساس معیارهای علمی در مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری و تصویب قرار گیرد.
رسیدن به مدیریت واحد شهری، رفع مشکلات ناشی از ضعف قانون، تقویت زیرساخت ها و فراهم کردن افزایش رضایتمندی عمومی شهروندان از مهمترین دستاوردهای بازنگری و اصلاح قانون شهرداری ها محسوب می شود.
به همین منظور بایستی اقدامات و پیشنهادات لازم از سوی وزارت کشور و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

**قانون شهرداری ها در مجلس بازنگری و اصلاح می شود
نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون مربوط به شهرداری ها در مجلس مورد بازنگری و اصلاح قرار می گیرد.
علی کاظمی باباحیدری تاکید کرد: برخی قوانین شهرداری ها مربوط به سال 1334 بوده که متناسب با جامعه امروزی نیازمند بازنگری و اصلاح است.
وی افزود: ارتقای جایگاه شوراهای اسلامی و شهرداری ها از مهمترین برنامه های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی محسوب می شود.
مسئول کمیته شوراهای فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس به منظور رفع مشکلات مدیریت شهری، درآمدهای پایدار و مسائل شوراهای اسلامی کمیسیون 'شوراها و امور داخلی' را تشکیل و فعال کرده است.
کاظمی باباحیدری یادآور شد: شفاف سازی وظایف، تقویت جایگاه و حفظ غیرانتفاعی بودن شهرداری ها و شوراهای اسلامی از مهمترین برنامه های این کمیسیون است.
وی اظهار کرد: توجه به مدیریت شهری و درآمدهای پایدار باید به گونه ای باشد که علاوه بر کلان شهرهای کشور، شهرهای کوچک نیز از آن بهره مند شوند.

**شوراهای اسلامی بازوی توانمند دولت در اجرای طرح های عمرانی
نماینده شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها نیز گفت: شوراهای اسلامی به عنوان بازوی توانمند دولت در راستای نظارت بر انجام مطلوب طرح های عمرانی شهری و روستایی هستند.
مهدی محمودی تاکید کرد: منتخبین مردم در شوراهای اسلامی می توانند در تعامل بین مردم و دولتمردان نقش اساسی در راستای ارتقای کمی و کیفی شاخص های توسعه ای ایفا کنند.
وی افزود: به همین منظور بازنگری قوانین شوراهای اسلامی و شهرداری ها با تعامل مجلس شورای اسلامی و حمایت جدی نمایندگان مردم در مجلس دهم ضروری است.
محمودی تصریح کرد: رفع اشکالات قوانین کنونی شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، شهرداری ها و دهیاری ها باید به طور جد و در سریع ترین زمان ممکن انجام و زمینه تسریع در اجرا، تکمیل و بهره برداری از بسیاری طرح های عمرانی و توسعه ای شهری و روستایی مختلف کشور را فراهم کند.
وی یادآور شد: شوراهای اسلامی شهری و روستایی به عنوان پارلمان محلی و شورای عالی استان ها به عنوان دومین پارلمان منتخب مردم در کشور می توانند نقش بسزایی در توسعه شاخص ها داشته باشند.

**تحول در مدیریت شهری به بازنگری قانون شهرداری ها نیاز دارد
عضو شورای اسلامی شهر شهرکرد گفت: تحول در مدیریت شهری نیازمند روزآمدی و اصلاح است.
مرجان دادایی دهکردی اظهار کرد: بازنگری قانون شهرداری ها و به روز کردن بسیاری از قوانین کهنه متناسب با شرایط کنونی جامعه در افزایش توان شهرداری ها با هدف ارتقای کمی و کیفی خدمات رسانی نقش مستقیمی دارد.
وی افزود: جذب و افزایش منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها از مهمترین دستاوردهای بازنگری قانون شهرداری ها محسوب می شود.
دادایی دهکردی تاکید کرد: به همین منظور نمایندگان مجلس شورای اسلامی بایستی نسبت به ارائه و تقدیم لایحه بازنگری قانون شهرداری ها اقدامات لازم را انجام دهند.
وی یادآور شد: برون سپاری فعالیت های قابل واگذاری شهرداری ها به بخش خصوصی باید در بازنگری قانون شهرداری ها مورد توجه جدی قرار گیرد.
یک عضو شورای اسلامی شهر شهرکرد نیز گفت: امروزه شوراهای اسلامی در قانون شهرداری ها نقش کم رنگی دارند.
فرهاد رئیسی دهکردی تصریح کرد: شوراهای اسلامی به عنوان پارلمان محلی و منتخب مردم باید
وی افزود: گذشت 62 سال از قانون شهرداری ها باعث شده تا این قانون امروزه سنخیت و هماهنگی لازم با مدیریت شهری را نداشته باشد.
وی اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به منظور بازنگری و اصلاح قانون شهرداری ها با اعضای شوراهای اسلامی تمامی شهرهای کشور مشورت کنند و تنها به تهران بسنده نکنند.
وی یادآور شد: در این صورت مشکلات جدید تری برای مدیریت شهری در سایر شهرهای کشور قرار می گیرد.

**مردم باید از بازنگری در قانون شهرداری ها بهره مند شوند
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: به روزرسانی و رفع نیازهای ضروری جامعه به منظور بهره مندی شهروندان در بازنگری و اصلاح قانون شهرداری ها مورد توجه است.
یوسف اسلامی باباحیدری تاکید کرد: بسیاری از قوانین موجود شهرداری ها مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و مطابق با شرایط آن زمان تدوین شده است.
وی افزود: به همین منظور امروزه بازنگری و اصلاح قانون شهرداری ها به شدت احساس می شود.
اسلامی باباحیدری تصریح کرد: با گذشت حدود 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ترکیب جمعیتی کشور دچار تغییراتی شده که براساس آن هم اینک 70 درصد جمعیتی ایران در شهرها ساکن هستند که برای ارائه خدمات مطلوب و بهینه به شهروندان نیازمند بازنگری و اصلاح قانون شهرداری هاست.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با گذشت افزون بر 6 دهه از تصویب قانون شهرداری ها هنوز هم برخی اولویت ها مانند مدیریت شهری تنها در چارچوب نظارت بر حمل و نقل، ساخت و ساز، آبیاری و گسترش فضای سبز، تسطیح و آسفالت معابر خلاصه می شود.
وی گفت: قوانین تصویبی شهرداری ها در سال 1334 امروزه مورد انتقاد جدی کارشناسان حوزه مدیریت شهری است.
اسلامی باباحیدری تاکید کرد: اهمیت ندادن به مسائلی مانند رعایت حقوق شهروندی، زیباسازی بصری و حفظ سیمای شهری، تامین نیازمندی های عمومی و زیربنایی، نظارت بر زمین و ساختمان از مهمترین علت های لزوم بازنگری و اصلاح قانون شهرداری ها محسوب می شود.

**تصویب قانون جامع مدیریت شهری ضرورت دارد
مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: قانون جامع مدیریت شهری که یکی از زیرمجموعه های آن مربوط به قانون شهرداری ها بوده بایستی سریع تر در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.
احسان امانی تصریح کرد: اصلاح مواد 99، 100 و 101 قانون شهرداری ها مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان مرتبط در بازنگری قانون شهرداری ها باشد.
وی افزود: اصلاح و تکمیل قانون پلیس ساختمان باید در دستور کار و برنامه های اولویت دار مسئولان مربوطه قرار گیرد.
امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چه سریع تر با تقدیم لایجه بازنگری قانون شهرداری ها و تصویب آن زمینه تسریع در دستیابی به توسعه همه جانبه در مدیریت شهری را فراهم کنند.
چهارمحال و بختیاری هم اینک 40 شهرداری فعال دارد و به تازگی براساس ابلاغ وزیر کشور روستای هوره مرکز بخش زاینده رود در شهرستان سامان به بخش ارتقا پیدا کرد و مجموع شهرهای این استان به 41 شهر رسید.
گزارش از: وحید رئیسی دهکردی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.