قاسم سلیمانی دشتکی در جلسه شورای اداری چهارمحال و بختیاری با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: براساس این طرح می توان طی 2 سال از برداشت آب چاه های کشاورزی جلوگیری و با پرداخت بهای آن به کشاورزان از سوی دولت زمینه بهبود وضعیت سفره های زیرزمینی را فراهم کرد.
وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، وزارت نیرو را عامل برخی اختلافات بین استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان دانست و گفت: در حالی که مسئولان این استان ها در دولت یازدهم در حوضه آب توافق هایی داشتند، اما دخالت های غیرکارشناسی و بی مورد وزارت نیرو باعث دامن زدن به اختلافات این استان ها شد.
سلیمانی با اشاره به روند طولانی 24 ساله اجرای طرح سد و تونل کوهرنگ 3 از سوی وزارت نیرو افزود: در این سال ها وزارت نیرو، مردم منطقه را معطل کرده و هیچگونه خدماتی نیز به آنان ارائه نشده است، ضمن آنکه وزارت نیرو باید هرچه سریع تر تکلیف مردم منطقه را تعیین و خسارت های وارده به محیط زیست و مردم را پرداخت کند.
وی یادآور شد: اجرای غیرکارشناسی و غیرعلمی طرح سد و تونل کوهرنگ 3 در شهرستان کوهرنگ باعث خشک شدن بسیاری از منابع آبی منطقه مانند چشمه مروارید با یکهزار لیتر دبی در ثانیه شده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری اجرای سد خرسان 3 در این استان را ضروری اعلام و اظهار کرد: نظریه های کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص این طرح هرچه سریع تر اعلام شود.
وی با بیان اینکه اجرای تونل انتقال آب سبزکوه نیز طولانی شده است، از سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا نظر کارشناسی خود را در رابطه با این طرح اعلام کند.
وی با اشاره به بحران خشکسالی در نقاط مختلف استان بویژه شهرستان لردگان افزود: اجرای طرح انتقال آب ونک می تواند در تبدیل زمین های بایر این منطقه به دشت های حاصلخیر موثر باشد.
استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: طرح انتقال آب ونک 21 سال است معطل مانده که در صورت اجرای این طرح علاوه بر احیای دشت ها می توان تشنگی مردم منطقه را نیز رفع کرد.
وی با اشاره به بحث اجرای سد بهشت آباد یادآور شد: در اجرای این طرح توازن میزان آورد و برداشت از رودخانه باید مطابقت منطقی و علمی داشته باشد.
سلیمانی دشتکی زمین های کشاورزی بسیاری از مردم استان را واقع در مناطق حفاظت شده اعلام و اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به رفع این مشکل و جلوگیری از بروز معضلاب اجتماعی اقدام کند.
وی گفت: البته سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به رفع این مشکل در روستای شیخ شبان از توابع شهرستان بن اقدام کرده است، اما هنوز مردم منطقه شیرینی آن را نچشیده اند.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: همزمان با فعالیت دولت یازدهم جایگاه حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در بخش های مختلف ارتقا و اعتبارات جاری و عمرانی این اداره کل افزایش یافت.
وی یادآور شد: اختصاص تجهیزات نوین و تخصصی به اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری و برقراری ارتباط مسئولان این اداره کل با مسئولان ملی نقش مهمی در رفع مشکلات زیست محیطی بخش های مختلف استان ایفا کرد.
استاندار چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اوراق مشارکت و اسناد خزانه در این استان با مشکلات زیادی به دستگاههای اجرایی اختصاص یافت که البته برخی مسئولان در جریان این اعتبارات نبودند و اکنون در حال گذر از آن هستند.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: در صورتی که هر کدام از مسئولان دستگاه های اجرایی نتوانند این اعتبارات را جذب کنند، از سمت خود کنار بروند.
وی افزود: برای جذب اعتبار مربوط به اوراق مشارکت تنها 10 روز دیگر فرصت باقی مانده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: به همین منظور مسئولان دستگاه های اجرایی استان موظفند نسبت به تلاش شبانه روزی برای جذب تمامی این اعتبارات اقدام کنند.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای شرکت در مانور منطقه ای مقابله با آتش سوزی و دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران به شهرکرد سفر کرده است.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 699529
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.