ناصر مقدسی روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: در سه ماه نخست امسال یک هزار و 500 هکتار جنگل و مرتع در کشور دچار حریق شد که این رقم نسبت به سال گذشته که 2 هزار و 300هکتار بود، 30 درصد کاهش یافته است.
به گفته وی، این کاهش به دلیل مسائل پیشگیرانه، تدابیر کارشناسی، استفاده از تجهیزات انفرادی، تشکل گروه های واکنش سریع و ظرفیت سازی روی گروه های همیار طبیعت بوده است.
قائم مقام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص حضور نهادهای بین المللی در طرحهای جنگلکاری و صیانت از جنگلها نیز گفت: این سازمان اکنون همکاری لازم با سازمان ملل از جمله کنوانسیون مقابله با تخریب سرزمین، کنوانسیون تغییرات اقلیمی و کنوانسیون تنوع زیست (CBD) و سازمان فائو همکاری و برنامه های مشترکی دارد.
به گفته وی، در این زمینه ایران در بحث اطفای حریق مراتع و جنگلها نیز از تجربیات کشورهای مختلف استفاده خواهد کرد.
مقدسی گفت: مساحت آتش سوزی جنگلها در کشورهای مختلف جهان از ایران بیشتر است و براساس آمار فائو هر سال یک درصد از جنگلهای جهان معادل 40 میلیون هکتار دچار حریق می شود که این ضریب در ایران پایین تر است.
وی در خصوص میزان قاچاق چوب و زغال از جنگلهای کشور نیز گفت: سالانه 30 هزار مترمکعب چوب قاچاق در کشور کشف می شود که احتمال دارد میزان قاچاق کمی بیشتر باشد.
مقدسی یکی از معضلات این سازمان را وجود برخی از کوره های زغال گیری در حاشیه جنگلها عنوان کرد و گفت: بحث کوره های زغال گیری باید با تلاش مسئولان محلی برطرف شود و انتظار است آنان با همکاری ادارات کل منابع طبیعی در استان ها این معضل را برطرف کنند و مسائل معیشتی جایگزین در این مناطق فراهم شود.
قائم مقام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در خصوص وجود آفت در جنگلهای خارج از شمال نیز گفت: در چهار تا پنج سال گذشته بیماری زغالی بلوط در جنگلهای خارج از شمال مشاهده شد که در این دولت اقدام فراوانی برای مقابله و کنترل این بیماری در این جنگلها شد.
به گفته وی، قطع درختانی که به واسطه این آفت به صورت 100 درصد خشک شده بودند و با جایگزینی گونه های درختان پرستار تا حدود زیادی این بیماری در جنگلهای خارج از شمال کنترل شد.
مقدسی افزود: حدود یک میلیون از 6 میلیون هکتار جنگلهای زاگرس به دلایلی به این آفت دچار شده بود که سطح عملیاتی بیش از 50 هزار هکتار بود.
به گزارش ایرنا، جنگلهای ایران حدود 8.8 درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهند که از نظر مدیریتی به دو گروه جنگلهای شمال و جنگلهای خارج از شمال تقسیم می‌شوند.
جنگلهای شمال به تمام ناحیه رویشی هیرکانی و خزری اطلاق می‌شود و جنگلهای خارج از شمال نیز در 4 ناحیه رویشی دیگر قرار دارند.
حجم سرپای جنگلهای شمال کشور حدود 400 میلیون مترمکعب و جنگلها‌ی خارج از شمال حدود 200 میلیون مترمکعب است.
سرانه جنگل در کشور 17 صدم درصد در هکتار و سرانه جهانی جنگل 62 صدم درصد در هکتار است.
خبرنگار: محمود رئیسی**انتشار: جهانبخش صفری
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.