به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، سعید پورعلی در حاشیه بازدید از دفتر تسنیم در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود مسائل مختلف در حوزه فرهنگی اظهار داشت: شاید یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی که در شورای فرهنگ عمومی باید به آن پرداخته شود توجه به فرهنگ کارآفرینی و رابطه فرهنگ و توسعه است.

وی با بیان اینکه توسعه رویدادی است که نیازمند ظرفیت ذهنی است، افزود: جامعه‌ای که دارای مصرف زیاد، وجدان کاری و اعتماد در آن ضعیف است، انضباط در آن وجود ندارد و کار، تلاش و کوشش در آن جدی گرفته نمی‌شود مستعد رشد و توسعه اقتصادی نیست.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی پرداختن به فرهنگ توسعه و الزامات و ملزومات فرهنگی در راستای تحقق توسعه در کشور است.

عضو ناظر شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت توجه به خانواده و تحکیم بنیان خانواده گفت: خانواده نقطه آغاز بسیاری از آموزش‌های فرهنگی و لنگر ثبات جامعه است که اگر خانواده تقویت شود بسیاری از مشکلات نیز حل می‌شود.

پورعلی با اشاره به اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی در سال جدید خاطرنشان کرد: امسال 5 اولویت شورای فرهنگ عمومی در قالب 5 کارگروه تدوین که فعالیت‌های پژوهشی ترویجی پیرامون این اولویت‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: کارگروه زنان و خانواده به مسئولیت شهین‌دخت مولاوردی، آسیب‌های اجتماعی به مسئولیت تقی رستم‌وندی، کارگروه اخلاق عمومی به مسئولیت عماد افروغ، کارگروه سرمایه اجتماعی، امید و نشاط به مسئولیت سعید پورعلی و کارگروه گفتمان‌‌سازی اقتصاد مقاومتی به مسئولیت صدا و سیما تشکیل شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: این اولویت‌ها در کنار سایر اولویت‌ها در استانها نیز مورد توجه قرار می‌گیرند که امیدوار هستیم این کارگروه‌ها متشکل از نهادهای فرهنگی و صاحبنظران دانشگاهی بتوانند راهکارهایی برای کاهش آسیب‌ها، افزایش سرمایه اجتماعی، مشارکت‌های جدی زنان و استحکام بنیان خانواده ارائه دهند.

عضو ناظر شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مقام معظم رهبری 2 سال پیاپی را با عنوان اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: نام‌گذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به علت دغدغه‌های اقتصادی ایشان در حوزه اقتصاد به ویژه اشتغال است که پاسخی به دغدغه‌های عمومی کشور است.

پورعلی با اشاره به اهمیت توجه به توانمندسازی نیروهای انسانی افزود: توجه به توانمندسازی نیروهای انسانی به ویژه نیروهای فرهنگی یکی از دغدغه‌های شورای فرهنگ عمومی است. شورای فرهنگ عمومی زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی قلمداد می‌شود که ما موظف هستیم به مصوبات شورای عالی انقلاب به عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ و علم کشور توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب در کنار مصوبات مجلس شورای اسلامی به شکل قانونی در شورای فرهنگ عمومی به عنوان چراغ راهنما که در این مسیر باید به ملاحظات مسئله‌شناسی توجه و در راستای رفع مشکلات از دانش و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور برای گرفتن تصمیمات استفاده شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها و محققان کشور دارد که ظرفیت‌هایی برای ارتقاء و بهره‌وری و تدوین سیاست‌های مناسب در این زمینه شکل می‌گیرد.

عضو ناظر شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به علت سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: براساس تصمیم شورای فرهنگ عمومی کشور در سال گذشته پس از استقرار صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد که در گذشته نیز به عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی بود، خلائی در شوراها حس شد که این خلاء تقویت روابط بین شورای فرهنگ عمومی کشور و شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها بود.

پورعلی با اشاره به علت تقویت روابط بین شورای فرهنگ عمومی کشور و شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها گفت: شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها به عنوان شوراهای اقماری کشور قلمداد می‌شوند که در راستای پیوستگی بین مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور و شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها و ارجاء این مصوبات به دستگاه‌های فرهنگی مصوب شد که اعضای ناظر و معین برای همه استانها انتخاب و در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها حضور مستمر داشته ‌باشند.

وی خاطرنشان کرد: اعضای ناظر در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها در راستای استفاده از تجربیات، دانش، خلاقیت، طرح و ابتکار برای تقویت شورای فرهنگ عمومی کشور استفاده و همچنین برای پیشرفت استانها نیز از تجربه و دانش شورای فرهنگ عمومی کشور استفاده می‌کنند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اعضای شورای فرهنگ عمومی مسئولان دستگاه‌های فرهنگی هستند که همکاران اصلی در اجرای مصوبات شوراهای فرهنگ عمومی هستند، افزود: این دستگاه‌ها دارای ظرفیت‌ها و امکاناتی هستند که می‌توانند زمینه تسریع در روند اجرای مصوبات شورا را فراهم کنند.

عضو ناظر شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گزارشی از آخرین وضعیت فرهنگ و اجتماعی استان در آیینه نظرسنجی و احبار نظرسنجی‌ها منتشر و دغدغه و انتظارات مردم نیز از دریچه همین نظرسنجی‌ها ارائه می‌شود.

پورعلی خاطرنشان کرد: همچنین در نخستین فرصت گزارش تخصصی شورای استان توسط حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام، استاندار چهارمحال و بختیاری و مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط بین شورای استان و شهرستان‌ها تصریح کرد: به اعضای شورای استان به عنوان ناظر شورا مأموریت داده شود تا در شورای شهرستان‌ها نیز شرکت کنند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به حضور در دفتر رسانه‌های استان گفت: رسانه‌ها حلقه ارتباط بین مردم و مسئولان هستند که انتظارات مردم و مسئولان را به یکدیگر منتقل می‌کنند.

عضو ناظر شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به عملکرد شورای استان بیان کرد: شورای استان چهارمحال و بختیاری یکی از شوراهای موفق است که در طول 2 سال پیاپی به عنوان شورای برگزیده معرفی شده است.

پورعلی با بیان اینکه طرح‌های فرهنگی دوربازده هستند، خاطرنشان کرد: در اجرای طرح‌های فرهنگی نباید انتظار داشته باشیم مثل طرح‎‌های صنعتی بلافاصله محصول آن عینی در معرض عموم قرار گیرد بلکه طبیعت طرح‌های فرهنگی این است که به صورت تدریجی و در طول زمان اثر خود را نشان می‌دهند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: انتظار محصول سریع از شورای فرهنگ عمومی کشور و استانها یک انتظار نادرست است.

عضو ناظر شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری افزود: رصد تغییر و تحولات فرهنگی استانها و کشور مرتب در دستور پیگری است که آخرین کار همایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌ها در سال 95 و گزارش سرمایه اجتماعی است که اکنون یک تصویر خوبی از وضعیت فرهنگ کشور در دست داریم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 625449
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.