به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاری روز یکشنبه در این نشست گفت: اطلاع رسانی از فعالیت های فرهنگی و هم افزایی و هماهنگی ادارات هم خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از اهداف این نشست است.
جواد کارگران بر اجرای برنامه های فرهنگی به صورت جامع و مشترک از سوی دستگاه های فرهنگی برای اثربخشی بیشتر تاکید کرد و گفت: در سال جاری برگزاری نمایشگاه کتاب، نمایشگاه قرآن، برگزاری برنامه های فرهنگی در حوزه فرهنگ و ارشاد برگزار و جامعه هدف خوبی را نیز تحت پوشش قرار داده است.
وی گفت: شورای فرهنگ عمومی، شورای توسعه قرآن، اجلاسیه نماز و همچنین نمایشگاه کتاب استان چهارمحال وبختیاری در سال جاری در سطح کشور رتبه برتر را کسب کرده است.
کارگران با بیان اینکه هم اکنون بیشتر فعالیت های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حوزه فعالیت های دینی و فرهنگی است، افزود: 400 کانون فرهنگی و هنری در استان در زمینه ترویج فرهنگ دینی فعال است.
وی به لغو کنسرت ها به عنوان یک معضل در استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون در استان چهارمحال و بختیاری بدلیل جو حاکم بر لغو کنسرت ها، همه فعالیت های این اداره کل و فضای فعالیت های فرهنگی در استان را تحت الشعاع قرار داده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاری گفت: درصد کمی از فعالیت های این اداره کل در زمینه برگزاری کنسرت هاست، در حالی که این امر همه فعالیت های این اداره کل را به حاشیه برده است.
به گفته وی، فضای مجازی در زمان حاضر هم تهدید و هم فرصت است که تهدید آن عدم رعایت خط قرمزها ست که باید نظارت بیشتری بر فضای مجازی حاکم شود.
کارگران با اشاره به نزدیکی زمان برگزاری انتخابات ضرورت تشکیل شورای عالی نظارت بر فضای مجازی استان را خواستار شد.
وی گفت: براساس مصوبه های جدید شورای عالی نظارت بر فضای مجازی کانال های بیش از 5 هزار نفر عضو بایست از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کنند.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاری در ادامه با اشاره به نقش اطلاع رسانی اصحاب رسانه افزود: ایرنا مرکز شهرکرد پایه و منبع خبری مناسبی برای مطبوعات و سایر رسانه های استان است.
کارگران افزود: رسانه های استان باید با رعایت خط قرمزها به بیان مسائل و مشکلات استان بپردازند و مسئولان استان نیز باید در زمینه اطلاع رسانی و برخی مطالبی که برای مسئولان نوشته می شود سعه صدر بیشتری داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت مساله کتاب و کتابخوانی در استان افزود: براساس رایزنی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احداث کتابخانه مرکزی استان در ردیف طرح های ملی قرار گرفته است.
کارگران از مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خواست هرچه سریعتر زمین و مکان احداث این کتابخانه را به وزارت ارشاد معرفی کند تا برای احداث این کتابخانه تامین اعتبار لازم انجام شود.
وی به اجرای یک طرح تحقیقاتی علمی در زمینه مشخص شدن سرانه مطالعه کتاب از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی تاکید کرد وگفت: با مشخص شدن سرانه های فرهنگی می توان برنامه ریزی دقیق تری در استان انجام داد.
وی در ادامه به اجرای برنامه های دهه فجر اشاره کرد وگفت: زیرمجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای برگزاری برنامه های دهه فجر هماهنگی داشته باشند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال وبختیاری نیز در این نشست افزود: هم اینک یکهزار و 500 مکان مذهبی از جمله بقعه متبرکه، مسجد و اماکن مذهبی زیر مجموعه این اداره کل قرار دارد که امسال برای 25میلیارد ریال برای اجرای طرح های عمرانی در این اماکن از اعتبارات استانی اختصاص داده شد.
حجت الاسلام مرتضی عزیزی با انتقاد از اینکه فعالیتهای فرهنگی این اداره کل در استان براساس نیت واقفان و از محل درآمد اماکن مذهبی انجام می شود، افزود: وقف های فرهنگی بخصوص وقف با نیت قرآنی در استان وجود ندارد.
وی به ظرفیت بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در زمینه اجرای فعالیت های فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این اماکن از همه قشرها حضور دارند و می توان از این ظرفیت برای اجرای فعالیت های فرهنگی استفاده کرد.
به گفته وی هم اکنون کارشناسان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در زمینه نیت واقف به واقفان جدید مشاوره برای نیت وقف ارائه می دهند که براساس نیازهای روز وقف های جدید به ثبت برسند.
وی به اجرای طرح وقف مشارکتی در استان نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای شدن این طرح به عاملیت بانک ملت می توان در زمینه احداث بیمارستان و مدارس و همچنین وقف های منفعتی بزرگ سرمایه گذاری کرد.
وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به دهه فجر افزود: آیین تجلیل از فعالان قرآنی استان همزمان با دهه فجر در استان با همکاری دستگاه های فرهنگی برگزار می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به مشخص شدن مکان کتابخانه مرکزی شهرکرد افزود: هم اینک در استان 63 کتابخانه عمومی فعال است که از این تعداد 50 کتابخانه نهادی و 13 کتابخانه مشارکتی است.
فرهاد خلیل مقدم از افزایش 37 درصدی فضای کتابخانه های عمومی استان در مناطق شهری و روستایی در دولت یازدهم خبر داد و گفت: امسال 2 باب کتابخانه روستایی در استان راه اندازی شده است.
وی از عضویت 32 هزار عضو کتابخانه های عمومی استان خبر داد و گفت: در سال جاری 40 درصد کتابخانه های عمومی استان نوسازی و شاداب سازی شده است.
وی به برنامه ریزی برای برگزاری هفتمین جشنواره رضوی در استان اشاره کرد وگفت: در ششمین جشنواره رضوی بیش از پنج هزار نفر در استان شرکت داشتند.
رئیس حج و زیارت استان چهارمحال وبختیاری نیز دراین نشست با اشاره به اعزام 10هزار و 500 نفر از استان در قالب کاروانهای پیاده اربعین افزود: از استان 11هزار و 500 نفر در سامانه سماح ثبت کرده بودند.
یوسف آقابزرگی افزود: امسال 2 موکب برای ارائه خدمات به زایران اربعین در نجف و کربلا با همت خیران استان راه اندازی شد و یک موکب نیز به نام شهدای فاجعه منا در مرز چزابه استان با همکاری سازمان حج و زیارت فعال شد.
وی گفت: در موکب شهدای منا یک تریلر حاوی آب معدنی، یک تن برنج ، 200 کیلوگرم عدس و کیک و کلوچه برای ارائه به زایران ارسال شد.
وی از اجرای طرح فرهنگی 'من نائب بک شهید هستم' همزمان با پیاده رویی اربعین حسینی خبر داد و گفت: در این طرح نام هر شهید بر روی یک پلاک حک شده بود که پلاک ها به زائران داده شد.
آقابزرگی گفت: تعدادی از زائران پس از بازگشت از مراسم پیاده رویی اربعین پلاک ها را به خانواده شهدا اعطا کردند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 10 دفتر خدماتی مجاز در استان فعال است، افزود: براساس هماهنگی با دفاتر خدمات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مقرر شده که اعزام هوایی به کربلا و عتبات و عالیات از فرودگاه استان نیز برقرار شود.
آقابزرگی افزود: در 9 ماه امسال به استثنای پیاده روی اربعین، سه هزار و 993 نفر به عتبات و عالیات اعزام شدند.
رئیس خبرگزاری ایرنا مرکز شهرکرد نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت بحث اطلاع رسانی صحیح و دقیق افزود: هر رسانه کارکرد خبری خاصی دارد و مسئولان باید برای رفع مشکلات و همچنین اطلاع رسانی فعالیت ها با توجه به کارکرد هر رسانه اطلاع رسانی کنند.
جهانبخش صفری افزود: ایرنا رسانه رسمی نظام، ملزم به رعایت خطوط قرمزهای تعریف شده است و در این راستا همکاران این مرکز آمادگی برای انعکاس فعالیت های دستگاههای اجرایی با رعایت اصل بیطرفی هستند.
وی به توسعه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: رسانه ها باید در این خصوص هوشمندانه عمل کنند و از فرصت های فضای مجازی نیز استفاده بهینه نمایند.
صفری در عین حال گفت: استفاده از ظرفیت های ادارات هم خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند مشکلات جامعه را در این بخش ها را کاهش دهد.
وی در خاتمه توجه به اطلاع رسانی دقیق و شفاف و در عین حال توجه به وضعیت معیشتی و امنیت شغلی خبرنگاران استان را خواستار شد.
خبرنگار:سمیه پناهنده**انتشار دهنده: جهانبخش صفری
7360/6021

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.