این روزها ردپای خودروهای آفرود در گوشه گوشه مناطق بکر و دست نخورده چهارمحال و بختیاری مشاهده می‌شود، برخی از این افراد بدون توجه به پوشش گیاهی، جانوری و زیستی در مناطق بکر و حفاظت شده، اقدام به انجام حرکات نمایشی، روشن کردن آتش، کمپینگ و ... در این مناطق کرده و گاهی تصاویر و فیلم‌های این کار را در فضای مجازی نیز منتشر می‌کنند.

به گزارش جماران، ایسنا نوشت: مناطق بکر و حفاظت شده بسیاری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که نظیر آن در کشور یافت نمی‌شود، هر چه این مناطق دور از دسترس گردشگران باشد، قطعا حفاظت از آن کار راحت‌تری است، معمولا تردد در این مناطق با خودروهای عادی امکانپذیر نیست و برای تردد در این مناطق نیازمند خودروهای آفرود یا کمک‌دار هستیم، این خودروها به‌نوعی بلای جان مناطق بکر در کشور شده‌اند.

طبق گفته مسئولان ورود دام، قطع شاخه درختان برای روشن کردن آتش، ایجاد حریق، بوته‌کنی گیاهان صنعتی، مرتعی و دارویی و ... از عوامل تخریب منابع‌طبیعی محسوب می‌شود، قطعا ورود برخی از طبیعت‌گردهای  بی‌مبالات بدون رعایت نکات حفاظتی می‌تواند موجب تخریب محیط‌زیست و به جای گذاشتن خسارات جبران‌ناپذیر به طبیعت باشد.

سال گذشته شاهد وقوع حریق‌های متعدد در جنگل‌های زاگرس در کشور و چهارمحال و بختیاری بودیم که عامل اصلی اکثر این حریق‌ها عامل انسانی بود و حریق‌ها عموما در مناطق صعب‌العبور و دور از دسترس رخ می‌دهد و برای خاموش کردن این دست از حریق‌ها نیاز به تجهیزات و امکانات خاص است.

بنابراین جلوگیری از ورود افرادی که چیزی از ملزومات طبیعت‌گردی نمی‌دانند و آشنایی با ویژگی‌های خاص مناطق حفاظت‌ یک راه‌حل برای مقابله با تخریب طبیعت و ایجاد حریق‌های گسترده در این مناطق است، قطعا باید مناطق بکر همواره دور از دسترس افراد بماند تا بتوان این سرمایه‌های عظیم طبیعی را برای آیندگان حفظ کرد.

کارشناسان زیست محیطی معتقدند نباید مناطق بکر و حفاظت شده محلی برای این تفرج تهدیدآمیز این خودروها باشد، قطعا گردشگری مهیج با آفرود چه با مجوز انجام شود یا بدون مجوز تخریب طبیعت را در پی خواهد داشت و باتوجه به کمبود نیرو و امکانات حفاظتی در مناطق حفاظت شده و بکر چهارمحال و بختیاری امکان نظارت کافی بر این موضوعات وجود ندارد.

هیچ مجوزی برای تردد خودروهای آفرود در مناطق بکر و حفاظت شده صادر نشده است

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مجوزی برای تردد خودروهای آفرود در مناطق بکر و حفاظت شده استان صادر نشده است، اظهار کرد: باتوجه به حساسیت زیست‌گاهی در مناطق بکر و حفاظت شده  و جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی، آسیب به تنوع زیستی و گیاهی از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی درخواست می‌شود مناطقی را انجام این رشته ورزشی انتخاب کنند که آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد شود.

وی ادامه داد: مناطق حفاظت شده چهارمحال و بختیاری از لحاظ پوشش گیاهی و تنوع جانوری بسیار غنی هستند، برای جلوگیری از تخریب این مناطق از ورود خودروهای آفرود جلوگیری می‌شود و این موضوع به محیط‌بانان تاکید شده است.

احمدی بیان کرد: اگر شهروندان و دوستداران محیط‌زیست گزارشی در خصوص ورود غیرمجاز آفرودسوران به مناطق حفاظت شده و بکر چهارمحال و بختیاری دارند، این موضوع را با مستندات به یگان حفاظت از محیط‌زیست استان اعلام کنند تا بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد زادآوری حیات وحش در مناطق حفاظت شده استان هستیم، گفت: بنابراین در این فصل حساسیت برای امنیت حیات وحش و محافظت از این مناطق بالا است و نباید اجازه دهیم این امنیت دچار آسیب شود.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده هلن جزو مناطق شاخص حفاظت شده در کشور است، توضیح داد: تنوع زیستی و گیاهی در این منطقه بسیار بالا است و گونه جنگلی بلوط در منطقه زاگرسی هلن این منطقه را از سایر مناطق حفاظت شده متمایز می‌کند.

احمدی در پایان بیان کرد: در چهارمحال و بختیاری ۱۴۰۰ گونه گیاهی و بیش از ۴۱۲ گونه جانوری شناسایی شده است.

علت اصلی حریق در جنگل‌ها و مراتع چهارمحال و بختیاری عامل انسانی است

سیداسماعیل صالحی مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طبیعت‌گردی یکی از موضوعات مهم در بحث گردشگری است، اظهار کرد: بنابراین نمی‌توان جلوی ورود طبیعت‌گردان به مناطق بکر و طبیعی را گرفت، اما ورود این افراد به ذخیره‌گاه‌های طبیعی و جنگلی که دارای حساسیت ویژه هستند، ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی حریق در جنگل‌ها و مراتع چهارمحال و بختیاری عامل انسانی است، گفت: عموما حریق‌های ایجاد شده در مناطق جنگلی و مرتعی بر اثر بی‌احتیاطی افراد در خاموش کردن صحیح آتش رخ می‌دهد، بنابراین تذکرات لازم به طبیعت‌گردان داده می‌شود.

صالحی شکستن شاخه‌های درختان، ریختن زباله و از بین بردن پوشش گیاهی را از عوامل تخریب جنگل و مرتع عنوان و بیان کرد: اما این موضوعات دلیل محکمی برای جلوگیری از ورود گردشگر و طبیعت‌گردان به مناطق بکر نمی‌شود، معمولا قرق‌بانان به این افراد تذکر می‌دهند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد کرونا در حال حاضر طبیعت‌گردی و کمپینگ ممنوع است، تاکید کرد: طبیعت متعلق به همه افراد جامعه است و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.