شهرام احمدی روز پنجشنبه در گفت‌ وگو با ایرنا با اشاره به خشکسالی‌های ۱۰ سال اخیر به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات محیط زیست استان، اظهار داشت: امسال نیز بارش استان نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته است. 

وی افزود:تنش آبی در نقاط شرقی استان برای محیط طبیعی، تنوع زیستی و انسانی بیشتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، با اشاره به مشکلات محیط زیست در ماه‌ها و سال‌های خشک، بیان کرد: احداث آبشخور سیار و ثابت و حمل آب با تانکر انتقال آب از چشمه‌ها و قنوات به آبشخورها از جمله اقدامات برای تامین آب مورد نیاز حیات وحش استان در شرایط خشکسالی و کمبود است.

احمدی، با بیان اینکه منابع آبی در فصل گرما بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند، تصریح کرد: امسال نیز تعدادی تانکر ذخیره آب و آبشخور برای تامین آب حیات وحش استان در نظر گرفته شده است.

وی، به بازسازی چشمه‌ها و قنوات در مناطق تحت مدیریت این سازمان اشاره و خاطر نشان کرد: همچنین به منظور آمادگی بیشتر برای تامین آب در فصل گرما و شرایط کم آبی، استخرهای مناطق حفاظت‌شده در این فصل آبگیری می‌شود.

به گفته وی،انتقال آب بین حوضه‌ای بدون ارزیابی‌های زیست‌محیطی می‌تواند برای تنوع زیستی استان خطرآفرین باشد.

به گزارش ایرنا، یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و ۵ منطقه حفاظت شده به مساحت ۱۵۵هزار و ۸۴۴ هکتار و ۲ منطقه شکار ممنوع به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴ هکتار جزء مناطق حفاظت شده استان است.

 از مجموع یک میلیون و ۶۵۳ هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت چهارمحال و بختیاری، یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۴۰۰ هکتار در حوضه آبخیز رودخانه کارون، ۱۴۳هزار و ۹۰۰ هکتار در حوضه آبخیز رودخانه زاینده رود، ۶۷ هزار و ۷۰۰ هکتار در حوضه آبخیز رودخانه دز و ۷۰ هزار و ۳۰۰ هکتار در حوضه آبخیز داخلی قرار دارد.
خشکسالی، برداشت بی‌رویه آب و پدیده گرد و غبار، افزایش تعداد آتش سوزی‌ها در اراضی کشاورزی، مراتع و جنگل‌ها، به عنوان تهدیدی برای این مناطق و حیات وحش است.
این استان به دلیل قرار داشتن در منطقه زاگرس میانی یا زاگرس مرطوب از تنوع گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است، به گونه ای که هم اینک ۱۲.۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
با احتساب ذخیره‌گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه می توان گفت، نیمی از مساحت استان چهارمحال و بختیاری جزو مناطق حفاظت شده و ثبت ملی و جهانی است.
منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون از مناطق تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.