خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سال ۹۸ سالی عجیب و پر از رویدادهای تلخ و شیرین در کشور بود، رویدادهای مختلفی که چهارمحال و بختیاری هم از آن استثنا نبود. در ابتدای سال ۹۸ و ایام نوروز سامانه‌های پر بارش بسیار قوی به این استان وارد شدند و فعال شدن این سامانه‌های بارشی موجب طغیان رودخانه‌ها و سیلاب شد.

وقوع سیلاب مهمترین حادثه تلخ در سال ۹۸ در این استان به شمار می‌رود. بارش شدید باران در ششم فروردین ماه سال ۹۸ به بالای ۲۵۰ میلی متر رسید. وقوع سیلاب و رانش زمین در پی بارش شدید موجب تخلیه بسیاری از روستاهای چهارمحال و بختیاری شد.

سیلاب خسارت مالی فراوانی در بخش کشاورزی، شیلات و زیر ساخت‌ها در سطح استان ایجاد کرد اما خوشبختانه سیلاب خسارت جانی در این استان پی نداشت.

خسارت به بیش از دو هزار واحد مسکونی روستایی و شهری از دیگر خسارت‌های بارش‌ها در این استان بود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهر سازی نیز از سوی ریاست جمهوری برای بررسی خسارت‌ها به چهارمحال و بختیاری سفر کرد و خسارت‌ها سیلاب در این استان بیش از شش هزار میلیارد ریال برآورد شد.

سفر رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به چهارمحال و بختیاری

سفر حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به چهارمحال و بختیاری برای نخستین بار از مهمترین رویدادها در مرداد ماه سال ۹۸ به شمار می‌رود. حجت الاسلام محمد قمی در جریان سفر به استان چهارمحال و بختیاری در همایش فعالان فرهنگی جوان چهارمحال و بختیاری شرکت کرد.

وی همچنین با نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد دیدار و گفتگو کرد.

افتتاح فرمانداری خانمیرزا

جدا شدن بخش خانمیرزا از شهرستان لردگان و شهرستان شدن این منطقه از دیگر رویدادهای مهم سال ۹۸ در این استان به شمار می‌رود.

فرمانداری شهرستان خانمیرزا در شهریور ماه با حضور معاون سیاسی وزیر کشور به صورت رسمی افتتاح شد و شمار شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری به ۱۰ شهرستان رسید.

رضا اردکانیان وزیر نیرو شهریورماه سال ۹۸ برای افتتاح و بازدید از چند طرح در حوزه آب و برق در شهرهای استان چهارمحال و بختیاری به این استان سفر کرد.

۷۷ طرح توزیع برق چهارمحال و بختیاری شامل برق‌رسانی روستایی، افزایش ظرفیت پست‌های توزیع، بهینه‌سازی شبکه و تبدیل سیم به کابل خودنگهدار، نصب کنتورهای هوشمند، توسعه شبکه فشار ضعیف و متوسط و توسعه شبکه روشنایی شهری و روستایی را با اعتباری افزون بر ۲۴.۵ میلیارد تومان به صورت همزمان با حضور وزیر نیرو بهره‌برداری شد.

همچنین عملیات احداث ۷۳ پروژه برقی با اعتباری افزون بر ۲۵ میلیارد تومان شامل شامل برق‌رسانی به روستاهای فاقد برق استان، بهینه‌سازی شبکه و تبدیل سیم به کابل خودنگهدار، افزایش ظرفیت پست‌های توزیع در استان با حضور وزیر نیرو آغاز شد.

یکی از رویدادهای تلخ سال ۹۸ می‌توان به رسانه‌ای شدن ابتلای تعدادی از اهالی روستای چنار محمودی لردگان به بیماری ایدز اشاره کرد. موضوعی که به سر تیتر رسانه‌های داخلی و حتی رسانه‌های معاند خارجی تبدیل شد و بار دیگر برخی رسانه‌های معاند دست مایه‌ای برای تخریب پیدا کردند.

برگزاری جشن ۴۰ سالگی دانشگاه شهرکرد

از مهمترین رویدادهای فرهنگی در سال ۹۸ در این استان می‌توان به برگزاری جشن چهل سالگی دانشگاه شهرکرد اشاره کرد.

جشن ۴۰ سالگی دانشگاه شهرکرد شهریورماه سال ۹۸ با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، سفرای کشورهای عراق و افغانستان و … برگزار شد.

انتخاب ۱۶ طرح اقتصاد مقاومتی ویژه برای اجرا با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه از دیگر رویدادهای این استان در ۹۸ به شمار می‌رود.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در جریان سفر به استان چهار محال و بختیاری در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه و ستاد اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری شرکت کرد وهمچنین از چند طرح عمرانی از جمله شبکه آبرسانی طرح بن _ بروجن و راه آهن مبارکه _ سفید دشت _ شهرکرد بازدید کرد.

کارخانه تولید خوراک دام در قطب صنعتی شهرکرد نیز طی مراسمی در سفر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور افتتاح شد.

تولید چهارمحصول فناورانه در چهارمحال و بختیاری

تولید چهار محصول فناورانه به همت شرکت‌های دانش بنیان از اقدامات انجام شده در بخش علمی در سال ۹۸ در این استان به شمار می‌رود. کیت تشخیص میکروبی، سوهان برقی دندان اسب، ترکیب اصلاح‌کننده آب مورداستفاده در محلول‌پاشی کشاورزی و سامانه هوش ابزار چهار محصول فناورانه است که توسط شرکت‌های دانش بنیان این استان تولید شده است.

این چهار محصول فناورانه با سفر معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به استان چهارمحال و بختیاری در آذرماه رونمایی شدند.

ورود ویروس کرونا به استان چهارمحال و بختیاری در اسفند ماه و ابتلای برخی افراد به بیماری کرونا ویروس از دیگر حوادث تلخ در روزهای پایانی سال ۹۸ به شمار می‌رود.

بیمارستان هاجر شهرکرد به صورت اختصاصی برای درمان بیماران کرونا اختصاص یافت و گروه‌های جهادی برای تولید ماسک و لباس‌های بیمارستان وارد عمل شدند.

برگزاری سی‌امین دوره مسابقات ورزشی قهرمانی دانش‌آموزی، آغاز عملیات احداث بیش از دو هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی برای محرومان در این استان، راه اندازی بیمارستان بروجن، ورود تیم بسکتبال چهارمحال و بختیاری به لیگ برتر بسکتبال و همچنین حذف این تیم از لیگ برتر به علت شکست‌های پی در پی و… از دیگر رویدادهای سال ۹۸ در این استان به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.