بروز این شایعات گاهی از روی تفریح و نبود سواد رسانه‌ای و گاهی نیز به دنبال سودجویی یا به هم‌زدن امنیت روانی مردم در شرایط بحران بهداشت انجام می‌گیرد.

این شایعات گاهی سلامت عمومی مردم را به خطر می‌اندازد و می‌تواند روند سلامت روانی جامعه را هدف قرار بدهد. 

به طور مثال ، از طریق این شایعات گاهی مصرف و خوراکی شدن الکل را برای رفع کرونا مطرح می‌کنند که متاسفانه جان چند نفر را می‌گیرد و گاهی این روزها برخی سودجویان با انتشار شایعات و مطالب بی‌اساس، مردم را به مصرف مواد مخدر ترغیب می‌کنند و اینگونه در قامتی خطرناک‌تر از ویروس کرونا، سلامت شهروندان را به بازی گرفته‌اند.

بیش از یک ماه است ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است، ایران همانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان درگیر ویروس ناشناخته‌ای با عنوان کووید ۱۹ است که هنوز دانشمندان و پزشکان متخصص هیچ واکسن و درمانی برای آن کشف نکرده‌اند.

کووید ۱۹ یا همان کرونا تغییرات بسیاری در رفتار اجتماعی و سبک زندگی مردم ایجاد کرده است و همه ناچار هستند، برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به این ویروس برای مدتی نامعلوم در سبک و شیوه زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند.

از ابتدای شیوع این ویروس در کشور، مردم با نگرانی و اضطراب ناشی از فراگیری آن در کشور و برای نجات جان خود و خانواده‌هایشان متوسل به راه‌های مختلفی شدند و مصرف انواع مکمل‌ها و ویتامین‌ها و استفاده از مواد غذایی نظیر لیموترش و زنجبیل تلاش کردند تا سیستم ایمنی خود را در برابر این ویروس تقویت کنند.

اما برخی دیگر از افراد با باور کردن شایعات، اقدام به مصرف الکل‌های صنعتی و یا استعمال مواد مخدر را برای مقابله با این ویروس انتخاب کرده‌اند و در واقع پیش از آنکه کرونا آنها را به دام اندازد، الکل و مواد افیونی سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

 بروز برخی شایعات در روزهای شیوع ویروس کرونا تهدید مهمی در این حوزه به شمار می‌رود.

بروز برخی شایعات در روزهای شیوع کرونا، تهدید مهمی در این حوزه به شمار می‌رود، که مردم باید نسبت به آن دقت نظر بیشتری داشته باشند و تنها به توصیه‌های پزشکی از طریق رسانه‌های معتبر و موثق توجه داشته باشند.

مردم به شایعات در خصوص برخی مواد برای پیشگیری از کرونا توجه نکنند

یک پزشک متخصص در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هیچگونه دلیل علمی اثبات شده‌ای مبنی بر تاثیر مواد مخدر یا موارد دیگر، بر بهبودی و یا پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا وجود ندارد و مردم نباید فریب تبلیغات سوء را بخورند.

محسن درخشان ادامه داد: بیش از هر چیزی همگان می‌دانند که مصرف مواد مخدر در شرایط عادی نیز بسیار خطرناک و برای سلامتی افراد مضر است و بی‌شک نمی‌تواند در زمان بحران که افراد بیش از هر زمان دیگر باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند، موثر واقع شود.

این پزشک متخصص در پاسخ به این سوال که چرا در شرایط بحرانی حوزه سلامت شاهد بروز چنین شایعاتی در سطح جامعه هستیم؟، گفت: زمانی که برای درمان یک بیماری درمان قطعی وجود نداشته باشد برخی افراد سودجو ،راهکارهایی به مردم پیشنهاد می‎دهند که هیچ یک جنبه علمی اثبات شده ندارد و افراد سودجو مردم را برای امتحان کردن این راهکارها ترغیب می‌کنند.

درخشان افزود: مصرف مواد مخدر نیز یکی از این موارد غیرعلمی است که نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه با درگیر کردن ریه سبب می‌شود تا ظرفیت ریه‌ها اشباع شود و تحلیل رود.

وی، مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را در خانه ماندن، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون و قرنطینه کردن افراد مشکوک به ویروس کرونا دانست و گفت: مردم تنها به توصیه‌های پزشکی توجه داشته باشند و به راهکارهایی که جنبه علمی ندارند متوسل نشوند.

شهروندان اخبار صحیح را از منابع رسمی پیگیری کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز با توصیه به مردم این استان مبنی بر دریافت اخبار و توصیه‌های پزشکی از مجاری رسمی و معتبر، اظهار داشت: مردم استان برای حفظ سلامتی خود و دیگران نباید توجهی به تبلیغات نادرست عده‌ای  سودجو داشته باشند.

مجید شیرانی افزود: مردم برای اطمینان از سلامت خود به درگاه اینترنتی salamat.gov.ir مراجعه کنند و چنانچه علائم مشکوکی داشته باشند از سوی کارشناسان مرکز بهداشت مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

مشارکت ۷۳ درصدی مردم نشان می‎دهد که سطح سواد سلامت آنها در وضعیت خوبی قرار دارد و نیازی ندارند که به تبلیغات افراد سودجو ندارند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۷۳ هزار نفر از جمعیت استان غربالگری شده است و مردم همراهی خوبی در این خصوص با مسئولان داشته‌اند، افزود: مشارکت ۷۳ درصدی مردم نشان می‎دهد که سطح سواد سلامت آنها در وضعیت خوبی قرار دارد و نیازی ندارند که به تبلیغات افراد سودجو برای مقابله با ویروس کرونا توجه کنند.

شیرانی تصریح کرد: ادعای تاثیر مصرف الکل و مواد مخدر بر بهبودی و یا پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بی‌اساس و غیرعلمی است و برعکس تاثیرات بسیار منفی و مضر بر سلامتی افراد می‌گذارد، از همین رو تاکید می‌شود که مردم خود را گرفتار شایعات نکنند.

پرهیز از انجام روش‌های خوددرمانی

یک پزشک عمومی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کووید ۱۹ از قدرت کشندگی کمتر و بیماری‌زایی بیشتر نسبت به سایر آنفلوآنزاهای شناخته شده برخوردار است، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که اگر مردم، بهداشت را رعایت کنند و سطح سواد سلامت خود را ارتقاء دهند می‎توانند از شیوع این بیماری جلوگیری کرده و از سلامت خود و دیگران حراست کنند.

رسول شیریان با بیان اینکه روش‌های خوددرمانی در مواجهه با بیماری‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، افزود: با این وجود اگر افراد دارای علائم خفیف ویروس کرونا باشند می‎توانند با استفاده از توصیه‌های پزشکی در خانه از خود مراقبت و از حضور در اجتماعات و مراکز درمانی خودداری کنند، اما این به این معنا نیست که مردم به راهکارهای غیرعلمی متوسل شوند.

وی ادامه داد: خوددرمانی به شیوه‌های نادرست و بدون دانش و اطلاع کافی از مسائل بهداشتی خطرناک است چرا که گزارش شده عده‌ای با مصرف الکل جان خود را از دست داده و با اعتماد کردن به بخشی از ادعاعای مطرح شده در فضای مجازی و مصرف موارد مخدر و داروهایی که به تایید بهداشت نرسیده برای آنها مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

روش‌های مختلف و داروهای شیمیایی و گیاهی متعددی در فضای مجازی برای مصون ماندن از ویروس کرونا تبلیغ می‌شود که نباید فریب این تبلیغات را خورد.

شیریان با هشدار نسبت به بروز شایعات و تبلیغات نادرست، خاطرنشان کرد: روش‌های مختلف و داروهای شیمیایی و گیاهی متعددی گاهی در فضای مجازی برای مصون ماندن از ویروس کرونا تبلیغ می‌شود، که این تبلیغات علمی نیست و نباید فریب این تبلیغات را خورد.

این پزشک عمومی افزود: مصرف مواد مخدر که برای سلامتی هم مضر است و به هیچ عنوان جنبه علمی ندارد بسیار خطرناک است و مردم باید از آن دوری کنند.

برخورد قاطعانه با شایعه‌پراکنی در فضای مجازی

رییس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری نیز با هشدار نسبت به تبلیغات سوء در فضای مجازی در خصوص ویروس کرونا اظهار داشت: فضای مجازی استان با جدیت رصد می‌شد و افرادی که قصد فریب مردم و ارائه راهکارهای غیرعلمی دارند، شناسایی و با آنها برخورد قاطعانه می‌شود.

سرهنگ مرتضی عسگری افزود: افراد اندکی، با انتشار شایعات در فضای مجازی قصد خرابکاری و تشویش اذهان عمومی را داشتند که این افراد شناسایی شده‌اند و با پشتیبانی مراجع قضایی با شدیدترین مجازات تنبیه می‌شوند.

وی، امنیت سلامت روانی مردم را خط قرمز پلیس فتا عنوان کرد و گفت: در روزهای اخیر اقداماتی در خصوص کلاهبرداری و سودجویی در فضای مجازی شکل گرفته که از مردم تقاضا می‌شود تا هر ایمیلی را بازنکنند و چنانچه پیامکی برای دریافت کمکهای مردم برای انها ارسال شد از منبع آن اطمینان حاصل کنند.

عسگری، با بیان اینکه هیچ سایتی در فضای مجازی برای تست کرونا معتبر نیست و فقط درگاه اینترنتی  salamat.gov.ir معتبر است، اظهار داشت: مردم اخبار و اطلاعات موردنیاز خود را از منابع معتبر و مطمئن دریافت کنند.

رییس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مردم استان هرگونه سوال خود را می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۳۸۲۱۸۲۴۴۴۰ و ۰۳۸۲۱۸۲۴۴۳۲ با کارشناسان پلیس درمیان بگذارند و خدمات مشاوره‌ای دریافت کنند.

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۷۵ بیمار مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شده است که از این تعداد تاکنون ۱۱ نفر جان خود را از دست داده و ۵۱ مورد بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

یک تن از جانباختگان از پرسنل مراکز درمانی استان بوده و شهید راه خدمت به شمار می‌رود.

ویروس جدید کرونا کووید ۱۹ نام دارد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.