رسیدن به سن رای دادن در سپهر سیاسی، به این منزله است که براساس قانون انتخابات، فرد می‌تواند با در دست داشتن مدارک هویتی خود، پای صندوق رای حاضر شود و نامزد مورد نظر خود را انتخاب کند و نام او را به صندوق اخذ رای بیندازد.

فصل سوم قانون انتخابات به شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب‌شوندگان ‌اشاره دارد و ماده ۲۷ این قانون درباره انتخاب‌کنندگان اعلام کرده است که تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ۱۸ سال تمام و عاقل‌بودن از شرایط رای دادن است. ‌

اکنون با نزدیک شدن به روز جمعه دوم اسفندماه، بخشی از جوانان که به عنوان رای اولی شناخته می‌شوند، خود را برای خلق حماسه در نخستین انتخابات در ۴۰ سالگی دوم انقلاب اسلامی آماده می‌کنند.

حضور در انتخابات رقم زدن حماسه‌ای دیگر برای نظام است

یک جوان رای اولی در چهارمحال و بختیاری می‌گوید: برای انجام تکلیف سیاسی خود در دوم اسفند لحظه شماری می‌کنم.

رضا درخشنده در گفت و گو با ایرنا افزود: حالا که به سن شرکت در انتخابات رسیده‌ام در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوم، تا برای رقم زدن حماسه‌ای  دیگر در دفتر انقلاب اسلامی همراه و همگام با سایر افراد واجدشرایط شرکت کنم.

به گفته وی، با استفاده از سواد اجتماعی، سیاسی، آگاهی عمومی خانواده‌، با مشورت پدر و مادرم فرد اصلح را انتخاب کرده‌ام و در دوم اسفند رای خواهم داد.

این جوان رای اولی افزود: چهارمحال و بختیاری کمبود و مشکلات زیادی در بخش‌های زیرساختی، عمرانی، آموزشی، اقتصادی دارد و دارای محرومیت‌های زیادی است که رفع این مشکلات و کاستی‌ها نیازمند پیگیری و تامین بودجه برای رفع آنهاست که نمایندگان استان در دوره یازدهم باید به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

درخشنده افزود: مردم چهارمحال و بختیاری از نمایندگان خود می‌خواهند پس از رفتن به مجلس تمام وقت خود را صرف توسعه استان کنند.

وی گفت: اگر من نماینده مجلس بودم، تلاش و توجه مدیران ارشد کشور را برای رفع محرومیت‌های اقتصادی استان و رونق فعالیت‌های کشاورزی و توسعه صنایع کوچک و نوپا در استان سوق می‌دادم.

نمایندگان مجلس پس از انتخاب شدن مردم را فراموش می‌کنند

یکی دیگر از رای اولی‌ها شهرکرد در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد:در انتخابات شرکت می‌کنم اما افراد پس از انتخاب شدن خواسته‌ و نیازهای قشر ضعیف را فراموش نکنند.

وی، با اشاره به اینکه به دلیل ضعف اقتصادی خانواده مجبور به کنارگیری از تحصیل و کارکردن است، افزود: پدر و نزدیکانم در همه انتخابات شرکت کرده‌اند و حتی در چند دوره از انتخابات نیز به صورت فعال در زمان تبلیغات در ستادها فعالیت می‌کردم، ولی نتوانستم از نمایندگان مطالبه‌ای داشته باشم.

وی افزود: در آن روزها که همراه خانواده پای صندوق‌های رای می‌رفتم مسائل سیاسی برایم جذابیت داشت و خیلی دوست داشتم که یک روز خودم نیز حق رای داشتن داشته باشم و اکنون به آن حق رسیده‌ام.

انتخابات صحنه بلوغ سیاسی است

یکی دیگر از جوانان رای اولی ساکن شهرکرد گفت:در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنم تا با رای خود در سرنوشت کشورم سهیم باشم. 

مهرشاد رئیسی افزود: با توجه به وضعیت کشور و به خصوص استان از منتخبان مردم انتظار داریم که به وضعیت و مشکلات استان رسیدگی کنند تا این عقب ماندگی که در حوزه‌های مختلف در استان وجود دارد، برطرف شود.

وی اظهار داشت: نمایندگان منتخب مردم باید به وعده‌های که می‌دهند عمل کنند نه اینکه وعده‌هایشان فقط حرف باشد و پس از انتخاب شدن این وعده‌ها را فراموش کنند.

این ورزشکار و قهرمان وزنه‌بردار استان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه برای نخستین بار است که در انتخابات شرکت‌می‌کنم و شناخت زیادی از نامزدهای انتخاباتی ندارم، با مطالعه سابقه فعالیت و بررسی پیشینه نامزدها و مشورت با بزرگترها فرد اصلح را انتخاب خواهم کرد.

عمل به وعده‌ای تبلیغاتی خواسته ما از نمایندگان است

یکی رای اولی دیگر در استان چهارمحال و بختیاری نیز با تاکید بر اینکه در انتخابات شرکت خواهد کرد، افزود: برای من به عنوان یک رای اولی شرکت در پای صندوق رای و انتخاب یک فرد اصلح جالب است.

فاطمه میرزایی اظهار داشت: شرکت در انتخابات و انتخاب یک فرد اصلح نشان دهنده اقتدار ملی کشور و همبستگی ملت ایران است.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال وبختیاری یکی از استان‌های محروم کشور است، ادامه داد: از نمایندگان منتخب انتظار داریم که تا در راستای ارتقاء همه جانبه استان تلاش کنند.

این جوان رای اولی به عنوان یکی از اعضای بسیج دانش‌آموزی استان، گفت: نمایندگان منتخب مردم باید به وعده‌های که می‌هند عمل کنند و این وعده‌ها که بیشتر مشکلات مردم استان است، را بعد از انتخاب شدن فراموش نکنند.

به گفته وی، توسعه زیرساخت‌ها از جمله راه‌های ارتباطی، بزرگراه و همچنین راه آهن، احداث واحدهای صنعتی و کارخانجات به منظور رفع مشکل بیکاری جوانان و افزایش و رونق اقتصادی استان و همچنین کمبود امکانات رفاهی، تحصیلی و علمی از مهمترین مشکلات  و دغدغه‌های مردم استان است که این مشکلات زمینه مهاجرت را در استان افزایش داده است.

بی‌توجهی به وعده‌ها باعث افزایش بی‌اعتمادی می‌شود

یک رای اولی دیگر در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت خواهم کرد هر چند معتقدم برخی از وعده‌های انتخاباتی محقق نمی‌شود.

فاطمه ، با تاکید بر اینکه یک نماینده و یا مدیر خوب و اصلح باید نیازها، محدودیت‌ها و کاستی‌های منطقه خود را بشناسد و در راستای رفع این نیازها تلاش کند، افزود:در دوره‌های گذشته مجلس و حتی شورای اسلامی شهر و روستا هیچ توجهی به نسل جوان نشده است.

شرکت در انتخابات تعیین‌کننده آینده روشن برای کشور 

یک رای اولی دیگر نیز گفت: در انتخابات شرکت می‌کنم چون می‌خواهم  در تعیین آینده روشن کشور سهیم باشم.

متین کریمی افزود: باید با انتخاب صحیح در انتخابات سرنوشت خود و ملت را به‌ سمت موفقیت پیش ببریم.

وی اظهار داشت: انتظار دارم فردی که به عنوان نماینده مردم به مجلس راه پیدا می‌کند، مردم را فراموش نکند و قول‌های که به مردم داده را اجرایی کند.

این رای اولی ادامه داد: اگر من نماینده بودم، وعده‌های تو خالی از جمله ایجاد شغل و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی را نمی‌دادم بلکه قول قانون‌گذاری برای حمایت از ایجاد اشتغال و توسعه و رونق اقتصاد می‌دادم.

یک پسر جوان رای اولی گفت: در انتخابات شرکت می‌کنم چون می‌خواهم با انتخاب فرد شایسته مجلسی کارآمد داشته باشیم.

حسین صدری به خبرنگار ایرنا گفت: مردم همه باید با مشارکت حداکثری در انتخابات دشمنان انقلاب اسلامی را دلسرد کننند.

این جوان رای اولی افزود: من اگر روزی نماینده شوم، خود را همدرد مردم خواهم دانست و تا آخرین روز نمایندگی خود به دنبال رفع مشکلات مردم خواهم بود، نه اینکه به محض ورود به مجلس فقط  به دنبال اهداف خود باشم.

این نخستین حضور سرنوشت ساز انتخاباتی 

یک جوان رای اولی دیگر نیز با اشاره به اینکه در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت خواهد کرد، افزود: در نظام اسلامی حضور  و شرکت در انتخاب سرنوشت ضروری است اما باید این حضور و مشارکت همه جانبه باشد.

عذرا با بیان اینکه با توجه به شنیدن صحبت‌های بزرگترها که در دوره‌های گذشته در انتخابات شرکت کردند، افزود: یک رای اولی می‌تواند با تحقق و کنکاش در برنامه‌های نامزدها، گاهی خود به صورت مستقل به یکی از نامزدها رای بدهد هر چند سخنان پدر و مادرش می‌تواند تاثیرگذار باشد.‌

مردم با بینش و آگاهی و به دور از تبلیغات فرد اصلح را انتخاب کنند

یک جوان رای اولی دیگر نیز با اشاره به اینکه به عنوان یک رای اولی می‌توانم در سرنوشت خودم و جامعه موثر باشم، گفت: در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهم کرد و به دوستان و نوجوانان رای اولی پیشنهاد می‌کنم تحت تاثیر تبلیغات غربی قرار نگیرند و سرنوشت خودشان و مملکت‌شان را با بینش و آگاهی خودشان رقم بزنند.

حسین صیادی افزود:یک نماینده موفق باید اطمینان به خود و اعتماد به فعالیت‌های خود پا در عرصه حضور و فعالیت در مجلس بگذارد و اگر غیر از این باشد یک نماینده منفعل و باعث سرخوردگی کسانی خواهد شد که به او اعتماد کرده و رای دادند.

به گفته وی،هر کس با توجه به نیازهای خود که برخواسته از شرایط سنی، تحصیلی، مالی، اقتصادی اوست، انتظار و ملاک‌های برای انتخاب کردن دارد و اگر با آگاهی و تحقیق، فرد مد نظر را انتخاب کند در زمان نمایندگی فرد منتخب، منتظر برطرف شدن مشکلات خواهد بود.

تمرین دمکراسی از سوی دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: دانش‌آموزان قبل از حضور در پای صندوق‌های رای انتخابات، با شرکت در شوراهای دانش‌آموزی مراحلی از دموکراسی و حضور در انتخابات را تمرین می‌کنند.

فرحناز قائدامینی در گفت و گو با ایرنا افزود: بی‌شک حضور رای اولی‌ها در شور و نشاط‌بخشی به انتخابات بسیار اثرگذار است و در این دوره از انتخابات نیز حضور حداکثری این افراد در پای صندوق‌های رای پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: در عین حال که فضای مدارس متاثر از فرهنگ‌سازی در خصوص افزایش مشارکت سیاسی و تشویق رای اولی‌ها به حضور در انتخابات است اما اجازه نداده‌ نمی‌شود که فضای تبلیغات انتخاباتی و جهت‌گیری به سوی نامزد خاصی در مدارس شکل گیرد.

مشخص شدن آمار رای اولی‌ها استان

رییس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری نیز تعداد واجدین شرایط رای دادن این استان را ۷۳۲ هزار و ۳۰۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۷ هزار و ۸۲۳ نفر رای اولی هستند.

جعفر مردانی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از تعداد رای اولی‌های استان، ۱۹ هزار و ۴۵ نفر مرد و ۱۸ هزار و ۷۷۸ نفر زن هستند.

وی از آمادگی کامل استان برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری یک انتخابات سالم، قانونی و حداکثری در استان فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از ۹۴۷ هزار نفر جمعیت دارد که از این استان ۴ نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور دوم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.