فصل زمستان با همه زیبایی‌های دل‌انگیز و جلوه زیبایی که به طبیعت می‌بخشد با چالش‌ها و مخاطراتی نیز همراه است و رانندگی در مسیر پر از برف و یخ در چنین فصلی بدون رعایت نکات ایمنی می‌تواند این زیبایی‌ها را به خاطره تلخی تبدیل کند.

رانندگی در جاده‌های برفی کار پراسترسی است و در هر زمستان برخی از افراد به دلیل نداشتن آمادگی کافی و یا ناآشنا بودن با شرایط رانندگی در جاده‌های یخ‌بسته، آسیب‌ها می‌بینند.

از چالش‌های نبستن زنجیرچرخ ، مدت زمان زیاد در مسیر معطل شدن، ایجاد ترافیک، سُر خوردن خودروها در برف و یخبندان و تصادف‌های زنجیره‌ای و یا خروج خودروها از جاده است.

این موضوع به دلیل آن است که برخی از رانندگان اطلاع درستی از چگونگی رانندگی در شرایط برفی ندارند و نسبت به رعایت نکات ایمنی بی‌توجه هستند. نبستن زنجیرچرخ و نداشتن مهارت لازم برای استفاده از آن، نمونه بارز این بی‌توجهی است.

بارها هشدارها و توصیه‌های پلیس‌راه مبنی بر الزامی بودن بستن زنجیرچرخ برای تردد در مسیرهای برفی را شنیده‌ایم اما این توصیه‌ها کمتر مورد توجه واقع می‌شود و همین موضوع نه تنها برای راهداران و نیروهای امدادی هلال‌احمر زحمت‌آفرین می‌شود بلکه تلفات جانی و مالی بسیاری را برای مسافران به بار می‌آورد.

اگر رانندگان خود را ملزم به بستن زنجیرچرخ کنند، در شرایط آب و هوای برفی هم می‌توان ساعت خوشی را در جاده‌ها سپری کرد.

در حالی که اگر به نکات ایمنی توجه کرده و رانندگان خود را ملزم به بستن زنجیرچرخ کنند، در شرایط آب و هوای برفی هم می‌توان ساعت خوشی را در جاده‌ها سپری کرد.

اهمیت این موضوع برای استان‌های کوهستانی و برف‌گیر همچون چهارمحال و بختیاری دو چندان است.

تردد در محورهای ارتباطی این استان که بیشتر تک بانده است، با اندک بارش برف، کُند می‌شود و اگر خودروهای عبوری مجهز به زنجیرچرخ نباشند با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند.

چهارمحال و بختیاری ۳ هزار و ۷۳۲ کیلومتر راه دارد که ۲۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۷۶۱ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۳۶۹ کیلومتر راه روستایی است.

تردد در این جاده‌های ارتباطی به ویژه در شهرستان کوهرنگ که دارای گردنه‌های باریک و برف‌گیر است در روزهای برفی زمستان بسیار پرمخاطره است و مسافرانی که قصد سفر در این محورها را دارند باید نسبت به رعایت نکات ایمنی اهتمام ویژه‌ای به کار گیرند.

بی‌احتیاطی رانندگان مهمترین عامل وقوع حوداث در جاده‌های برفی

یک راهدار چهارمحال و بختیاری در خصوص چالش خدمات‌رسانی به مسافران در روزهای برفی به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از رانندگان نسبت به بستن زنجیرچرخ و به همراه داشتن وسایل ایمنی و گرمایشی بی‌توجه هستند و همین موضوع سبب می‌شود که در راه بمانند و نه تنها جان خود و همراهانشان را به خطر اندازند بلکه برای راهداران نیز چالش‌آفرین شوند.

امامقلی غیبی‌پور در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر چه راهداران از جان خود می‌گذرند تا به مسافران در راه مانده کمک کنند و آنها را به مکان امن هدایت کنند، اما اگر رانندگان به نکات ایمنی توجه می‌کردند، از زحمت و خطراتی که متوجه راهداران می‌شود، کمتر می‎شد.

وی تصریح کرد: بارها با خودروهایی مواجه شده‌ایم که در روزهای برفی با خانواده قصد سفر کرده‌اند اما نسبت به زنجیرچرخ بی‌توجه بوده‌اند و وقتی به آنها تذکر می‌دهیم که در ادامه مسیر با مشکل مواجه می‌شوند، با بی‌اعتنایی به سفر خود ادامه می‌دهند و به این ترتیب جان خود را به خطر می‌اندازند.

این راهدار کوهرنگی با اشاره به حوادث تلخی که در محورهای مواصلاتی این شهرستان بر اثر غفلت رانندگان شاهد بوده است، گفت: یک لحظه سهل‌انگاری و غفلت یک عمر پشیمانی به همراه می‌آورد و بسیاری از رانندگان با چشم‌پوشی از این حقیقت و با اعتماد به نفس کاذب حوادث تلخی را در جاده‌ها رقم می‌زنند.

غیبی‌پور افزود: بارها شده است که راهداران در سرمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد در گردنه‌های کوهرنگ که ارتفاع برف در آن گاهی به ۲ تا ۳ متر نیز می‎رسد برای خودروهای در راه مانده زنجیرچرخ بسته‌ و آنها را برای ادامه مسیر همراهی می‌کنند در حالی که اگر رانندگان به نکات ایمنی توجه کنند این مخاطرات به حداقل می‎رسد.

نبستن زنجیرچرخ جریمه دارد

بستن زنجیرچرخ در محورهای برفی الزامی است و تخلف از آن با جریمه همراه می‌شود

رییس پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری نیز با تاکید بر اینکه بستن زنجیرچرخ در محورهای برفی الزامی است و تخلف از آن با جریمه همراه می‌شود، اظهار داشت: با شروع طرح راهداری زمستانی تمامی خودروها موظف به همراه داشتن زنجیرچرخ هستند و چنانچه در محورهای برفی، خودروی خود را مجهز به زنجیرچرخ نکنند جریمه می‌شوند.

سرهنگ سید غلامعلی نوربخش، مبلغ جریمه تخلف نبستن زنجیرچرخ را ۳۰۰ هزار ریال اعلام کرد و افزود: علاوه‌ بر آن پلیس مانع از ادامه سفر راننده متخلف می‌شود.

وی تصریح کرد: در بارش‌های اخیر در گردنه خلک شهرکرد که به دلیل بارش برف لغزنده شده بود، بسیاری از خودروهایی که مجهز به زنجیرچرخ نبودند متوقف شدند و به شهرکرد بازگشت داده شدند تا زنجیرچرخ تهیه کرده و پس از مجهز کردن خودرو از شهر خارج شوند.

۸۰ درصد رانندگان نسبت به بستن زنجیرچرخ بی‌توجه هستند

نوربخش، با بیان اینکه در حدود ۸۰ درصد رانندگان نسبت به بستن زنجیرچرخ بی‎توجه هستند، اظهار داشت: هنوز فرهنگ رعایت نکات ایمنی در جاده‌های برفی برای بسیاری از مردم نهادینه نشده و همچنان کندی تردد، تصادف و تلفات مالی و جانی چالش اصلی جاده‌ها در روزهای برفی است.

فرهنگسازی نامناسب، بی‌تفاوتی رانندگان و بازدارندگی ناکافی جریمه‌های موجود سه علت اصلی نبستن زنجیرچرخ است

وی، فرهنگسازی نامناسب، بی‌تفاوتی رانندگان و بازدارندگی ناکافی جریمه‌های موجود را سه علت اصلی نبستن زنجیرچرخ دانست و گفت: می‌طلبد رسانه‌ها در این خصوص بیش از پیش فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی کنند.

نوربخش، عامل انسانی را مهمترین علت وقوع تصادفات جاده‌ای دانست و افزود: زمانی که به خودروهای متخلف تذکر می‌دهیم که چرا زنجیرچرخ نبسته‌اند و با چنین وضعیتی نمی‌توانند به سفر خود به سلامت ادامه دهند، اینگونه پاسخ می‎دهند که مشکلی پیش نمی‌آید اگر هم با مشکل مواجه شدیم نیروهای راهداری و هلال احمر هستند که به ما کمک کنند.

وی همچنین پیشنهاد داد تا جریمه تخلف نسبتن زنجیرچرخ افزایش پیدا کند تا شاید قدرت بازدارندگی جریمه رانندگی بتواند رانندگان را ملزم به رعایت این توصیه ایمنی کند.

امدادرسانی به حدود ۳ هزار خودروی گرفتار در برف در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به تعداد خودروهای در راه مانده در زمستان امسال گفت: از ابتدای طرح راهداری زمستانی (۲۰ آذر) تاکنون به حدود ۳ هزار خودروی گرفتار در برف از سوی راهداران امدادرسانی شده است.

شهرام ندیمی افزود: در همین مدت نیز بیش از ۳۰۰ مسافر در راهدارخانه‌های استان اسکان اضطراری داده شدند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۴ راهدارخانه دائمی و فصلی در این استان، تصریح کرد: در طرح راهداری زمستانی ۲۲۵ راهدار به همراه ۳۳۰ دستگاه خودروی سنگین، نیمه‌سنگین و سبک در این استان در حالت آماده‌باش قرار دارند.

ندیمی با اشاره به اینکه اکیپ‌های راهداری از ۲۴ ساعت قبل از آغاز بارش‌ها تا ۲۴ ساعت پس از اتمام بارش‌ها در محورهای مواصلاتی استان خدمات‌رسانی می‌کنند، افزود: با حضور به موقع راهداران و امدادرسانی به مسافران در راه مانده در زمستان امسال تاکنون حادثه ناگواری در محورهای مواصلاتی استان گزارش نشده است.

امسال با وجود کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در مقایسه با سال گذشته، بارش برف در چهارمحال و بختیاری از میزان خوبی برخوردار بوده و هم اینک ارتفاع برف در ایستگاه چلگرد ۹۲ سانتی‌متر و در ارتفاعات شهرستان کوهرنگ به بیش از یک متر می‌رسد و همین موضوع اهمیت تجهیز خودروها به زنجیرچرخ و رعایت نکات ایمنی در رانندگی را بیش از پیش ضروری کرده است و بهتر است رانندگان برای سفر به این استان زنجیرچرخ به همراه داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.