شهرستان کوهرنگ یکی از مرتفع‌ترین و سردسیرترین مناطق کشور در ۹۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

مردم بخش‌هایی از این شهرستان به واسطه کوهستانی و سخت‌گذر بودن منطقه، از برخی از امکانات رفاهی نقاط توسعه یافته کشور، از جمله زیرساخت‌های راه و شهرسازی و گاز محروم هستند و با وجود اینکه ۹۰ درصد از زیرساخت‌های این شهرستان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته و در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به مناطق محروم شده است، اما همچنان مردم این شهرستان با برخی از محرومیت‌ها مواجه هستند.

شاید کمتر کسی باشد که از زمستان‌های سخت و پربارش این شهرستان که به شهر برفی کشور مشهور است چیزی نشنیده باشد، با این وجود هنوز در برخی از مناطق این شهرستان گازکشی نشده و این موضوع سبب شده تا مدارسی که در این مناطق فعال شده است با بخاری نفتی و در برخی موارد با هیزم گرم شود.

سختی‌های رفتن به مدرسه در زمستان سرد و پربرف کوهرنگ از یک طرف و دغدغه گرم کردن مدرسه و ایجاد فضای مناسب برای یادگیری درس از سوی دیگر، تحصیل علم و دانش را در این مناطق تحت تاثیر خود قرار داده است.

سختی‌های رفتن به مدرسه در زمستان سرد و پربرف از یک طرف و دغدغه گرم کردن مدرسه و ایجاد فضای مناسب برای یادگیری درس از سوی دیگر، تحصیل علم و دانش را در این مناطق تحت تاثیر خود قرار داده است.

فرماندار شهرستان کوهرنگ می‌گوید:هم‌اینک۱۸۴ مدرسه در این شهرستان فعال است که تعدادی از این مدارس با بخاری نفتی گرم می‌شود.

هوشنگ مصطفوی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مدارس در شهرستان از نظر گرمایشی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند، تعدادی از مدارس با بخاری گازی و پکیچ گرم می‌شوند، تعداد اندکی نیز بخاری نفتی دارند و معدود مدارسی هم وجود دارند که چون به نفت دسترسی ندارند با چوب و هیزم گرم می‌شوند.

وی ادامه داد: مدارس نفت‌سوز در بخش بازفت و پشتکوه موگویی قرار دارند که چون در منطقه سخت‌گذری واقع شده‌اند و هنوز به این مناطق گازرسانی نشده، با بخاری نفتی روزهای سرد زمستان را سپری می‌کنند.

مصطفوی همچنین از تخریبی بودن ۸۰ باب مدرسه در این شهرستان خبر داد و افزود: این مدارس خشت و گلی در معرض خطر تخریب قرار دارند و سلامت و امنیت دانش‌آموزان را به خطر انداخته است.

وی با اشاره به کمبود مدارس در شهرستان کوهرنگ، اظهار داشت: ۲۳ باب از مدارس شهرستان استیجاری هستند و برخی از مدارس نیز به صورت یک کلاسه اداره می‌شوند.

فرماندار شهرستان کوهرنگ، تعداد دانش‌آموزان این شهرستان را ۷ هزار و ۶۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: انتظار می‌رود در نوسازی مدارس تخریبی اهتمام بیشتری به کار گرفته شود و شرایط برای تحصیل مطلوب‌تر دانش‌آموزان این منطقه بیش از پیش فراهم شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه از جمع‌آوری تمامی بخاری‌های نفتی مدارسی که دارای علمک گاز بوده‌اند در سال تحصیلی جاری خبر داده و می‌گوید: این امر در قالب یک برنامه ۴ ماهه از تیر تا آبان‌ماه امسال به اجرا گذاشته شد و بخاری نفتی از تمامی مدارسی که در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان دارای علمک گاز بودند، جمع‌آوری شده است.

محمدرضا براتی افزود: در قالب این طرح بخاری نفتی از ۳۳۸ کلاس درس استان جمع‌آوری و سیستم گرمایشی این مدارس استانداردسازی شده است.

وی، وجود تعدادی مدرسه نفت‌سوز در شهرستان کوهرنگ را نیز تایید کرد و گفت: چون بخش‌های بازفت، دهستان موگویی، بیرگان و شهریاری هنوز به شبکه سراسری گازرسانی متصل نشده‌اند، امکان ایجاد سیستم‌های گرمایشی گازسوز در مدارس این مناطق وجود ندارد.

براتی ادامه داد: از همین رو تلاش شده تا برای مدارس بزرگ‌تر این مناطق که بیشتر به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند، از مشعل‌های گازوئیل‌سوز استفاده شود و در مدارس کوچک‌تر بخاری قرار داده شده است.

در سه شهرستان کوهرنگ، اردل و لردگان حدود ۶۴۰ مدرسه در قالب ۱۸۵ باب مدرسه با بخاری نفتی گرم می‌شوند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در مجموع در ۳ شهرستان کوهرنگ، اردل و لردگان حدود ۶۴۰ مدرسه در قالب ۱۸۵ باب مدرسه با بخاری نفتی گرم می‌شوند.

براتی افزود: درصدد هستیم تا این بخاری‌های نفتی را جمع‌آوری و رادیاتورهای روغنی با سیستم موتورخانه و پکیچ در این مدارس راه‌اندازی کنیم، اما تحقق این برنامه نیازمند تخصیص اعتبار لازم است و اکنون نمی‌توان قول داد که این برنامه چه زمانی عملیاتی می‌شود.

به گزارش ایرنا، ارتفاع برف در برخی نقاط برف گیر کوهرنگ به یک متر در طول زمستان نیز می‌رسد و دمای هوا در این شهرستان تا حدود ۱۰ تا ۲۰ درجه زیر صفر نیز در زمستانها میرسد.

چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۲۰۶ هزار دانش‌آموز در بیش از دو هزار و ۴۰۰ مدرسه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.