میرزا نورالله عمان سامانی ملقب به تاج‌الشعراء از شعرای بنام نیمه دوم سده سیزدهم و اوایل سده چهاردهم هجری اهل شهر سامان استان چهارمحال و بختیاری است که به جز کتاب گنجینه‌الاسرار می‌توان به کتاب‌های معراج‌نامه، مخزن الدرر و دیوان شعر وی اشاره کرد.

عمان سامانی گنجینه‌الاسرار را به سبک، شیوه و وزن زبده الاسرار صفی ساخته و پرداخته و به یقین می‌توان این کتاب را از شاهکارهای ادبی شیعی به شمار آورد.

در این مثنوی ماندگار با برداشت‌های ناب عرفانی از جریان عاشورای حسینی، از حر، حضرت عباس(ع)، حضرت قاسم(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و دیگر وقایع عاشورا سخن به میان آمده است.

گنجینه‌الاسرار بارهای از سوی انتشارات ملی و استانی به چاپ رسیده است و در جدیدترین نسخه آن در سال ۱۳۹۷ از سوی انتشارات استانی عمان سامانی در ۱۶۰ صفحه به چاپ رسیده است.

در یکی از نسخه‌های قدیمی‌تر این کتاب، اشعار عمان سامانی به خط نستعلیق اکبر نیکخو به رشته تحریر درآمده و با تذهیب زیبای استاد غلامرضا فردوسی هنرمند مراغه‌ای نگارگری شده است.

به اذعان منتقدان ادبی مجموعه شعر گنجینه‌الاسرار عمان سامانی در تصویر واقعه عاشورا و اوج عشق و دلدادگی امام حسین (ع) و یارانش از بی‌نظیرترین آثار ادبی کشور به شمار می‌آید. مطلع معروف این مجموعه شعر موید این موضوع است:

کیست این پنهان مرا در جان و تن

کز درون من بجوید اسرار من

این که گوید از لب من راز کیست

بنگرید این صاحب آواز گیست

در من این سان خودنمایی می‌کند

ادعای آشنایی می‌کند

 آخرین کتاب مذهبی چاپ شده در استان دیوان گنجینه‌الاسرار عمان سامانی است که با استقبال بالایی از سوی علاقمندان به شعر و ادب مواجه شده و تاکنون بالغ بر ۲ هزار جلد از این کتاب چاپ و توزیع شده است.

مقام معظم رهبری در دیداری که در سال ۱۳۹۰ با جمعی از شاعران آئینی کشور داشتند از عمان سامانی با عنوان یکی از مفاخر فرهنگی و اساتید ادب کشور یاد کردند.

۷۳۶۳/۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.