کتاب «بختیاری و حماسه ملی» در سال ۱۳۹۴ در ۳۱۲ صفحه از سوی انتشارات «رخ مهتاب راتا» روانه بازار و در اختیار علاقمندان به تاریخ ایران و قوم بختیاری گذاشته شده است.

سیروس کریمی نویسنده کتاب با بهره‌گیری از اسناد تاریخی معتبر این کتاب را در سه فصل گردآورده و تلاش کرده تا چگونگی نقش تعیین‌کننده بختیاری ها در تاریخ کشور را تبیین کند.

نویسنده در فصل نخست کتاب به بررسی موضوعاتی از قبیل خاستگاه و نژاد بختیاری، وجه تسمیه بختیاری، ساختار ایلی بختیاری، حضور بختیاری‌ها در جنگ‌های برون مرزی نظیر فتح قندهار، فتح هندوستان، جنگ روس با ایران و شکست سپاه محمود افغان از بختیاری‌ها پرداخته است.

کریمی در فصل دوم با محوریت حضور بختیاری‌ها در نهضت مشروطه نگاه کوتاهی به زندگی سردار اسعد بختیاری از سران نهضت مشروطه داشته است و پس از آن رویدادهایی از قبیل فتح اصفهان، حرکت به سمت تهران و فتح این شهر، حوادث شکل گرفته پس از فتح تهران تا مرگ سردار اسعد بختیاری را به رشته تحریر درآورده است.

در فصل سوم کتاب نیز با عنوان «تحریف تاریخ مشروطیت» به چرایی این موضوع پرداخته و در پایان اسامی تعدادی از بختیاری‌هایی که در انقلاب مشروطه شرکت داشته‌اند را ذکر کرده است.

۷۳۶۳/۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.