به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان، شهرام احمدی  افزود: تاکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارشی دریافت نشده بود.

شهرام احمدی عنوان کرد: یلوه نوک سبز پرنده ای با طول بدن ۱۷ سانتی متر است که از همه یلوه‌ها کوچکتر است و هر دو جنس آن به نر یلوه کوچک شباهت دارد و در حالت پرواز لبه سفید اولین شاهپر نخستین بال، نشانه دیگری برای تشخیص آن است. وی گفت: نر این پرنده و نر یلوه کوچک، هر دو؛ صورت، گلو و سطح شکمی کبود دارند و پوشپرهای زیر دمی آنها دارای راهراه عرضی سیاه و سفید است.

احمدی ادامه داد: یلوه کوچک یک نوع گونه ‌کمیاب از پرندگان است که بواسطه زیبایی ظاهر، ظرافت در جثه و توازن در ترکیب رنگ یکی از ‌گونه های بسیار دیدنی و کمیاب در کشور است. ‌

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: زیستگاه این پرنده نادر و کمیاب، معمولا رویش‌های گیاهی کوتاه‌تر و انبوه‌تر و تالاب‌های کوچک‌تر را ترجیح می دهد، همچنین در باتلاق‌ها و تالاب‌های پر گیاه نیز دیده می شود.

احمدی در پایان تصریح کرد: تالاب گندمان با حدود ۱۰۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب جزء ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاههای جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1230057
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.