پدیده ریزگردها از جمله مهم‌ترین معضلاتی است که این روزها مردم بسیاری از مناطق کشور به ویژه استان‌های غرب و جنوب غرب را به ستوه آورده و این معضل اساسی به یکی از گسترده‌ترین معضلات زیست‌محیطی کشور تبدیل شده است.

چندین سال است که ریزگردها میهمان چهارمحال و بختیاری شده، منشا کانون‌های ریزگرد در استان داخلی و خارجی بوده به طوری که آمارها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از ریزگردها منشا داخلی داشته است، همچنین خشکسالی‌های پی در پی بی تاثیر از وجود ریزگرد در آسمان استان نبوده است.

مهرداد قطره معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری – اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون مجموع روزهای ناسالم استان در ایستگاه‌های شهرکرد، اردل، لردگان، فارسان، سامان، ایلبگی، فرخشهر، بروجن و کوهرنگ 243 روز بوده و در مدت مشابه سال گذشته این عدد 406 روز گزارش شده است.

وی افزود: به دلیل بارش‌های مطلوب در زمستان سال گذشته و فروردین‌ماه امسال، تعداد روزهای ناسالم استان کاهش 50 درصدی داشته است.

قطره با اشاره به اینکه منشا بروز گرد و غبار در استان عمدتا خارجی و از کشورهای عراق، ترکیه و سوریه به سمت ایران بوده است، تصریح کرد: امسال منشا بروز گرد و غبار در استان داخلی بوده که از سمت مناطق مرکزی و کویری ایران به استان وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل خشک بودن دشت‌ها، انتظار می‌رود برای مرداد و شهریور ماه با آغاز بادهای ملایم، هوای استان در وضعیت ناسالم قرار گیرد.

همچنین حسن جهانبازی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: عمده ریزگردهایی که این روزها در آسمان چهارمحال و بختیاری به خصوص در شهرکرد معلق و مشاهده می‌شوند، منشا داخلی(استانی) داشته که آن هم ناشی از دشت‌های استان است.

وی افزود: زمانی دشت‌‎های استان دارای منابع آبی فراوان و پوشش گیاهی بودند که از گرد و غبار به آسمان جلوگیری می‌کردند، ولی به دلیل اینکه سالیان متوالی از منابع آب زیرزمینی استفاده شده، موجب از بین رفتن حاصلخیزی دشت‌های استان است.

جهانبازی گفت: باید شرایطی همچون استفاده از کشت‌ گونه‌های چند ساله، کشت گیاهان دارویی، تغذیه مصنوعی، اجرای طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری بیشتر در استان فراهم شود تا بتوان گرد و غبار را کنترل کرد.

وی با توجه به اینکه استان در زمینه اجرای طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری موفق است، تصریح کرد: لازم است منابع آبی سرگردان به سمت آبخوان‌ها هدایت شود تا از این طریق بتوان ریزگردها را تا حدودی کنترل کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بیان کرد: موضوعی که می‌تواند گرد و غبار را در استان به خصوص در مرکز استان مهار کند، ایجاد کمربند سبز قوی است که می‌توان از گونه‌های درختی مقاوم به کم آبی و تثبیت پوشش گیاهی با گونه‌های سازگار بوده تا درصدی از گرد و غبار توسط این گونه‌ها جذب شوند.

وی با اشاره به اینکه سال‌هاست گرد و غبار سلامتی مردم را با خطر مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: لازم است اعتباری برای اجرایی شدن طرح‌های مذکور اختصاص یابد، گرچه باید دستگاه‌های اجرایی ذیربط و سایر دستگاه‌ها نیز برای محقق شدن برنامه‌ها و مهار ریزگردها در استان مشارکت لازم را داشته باشند.
گزارش از: زهرا صفری دهکردی
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.