به گزارش ایرنا، حجت الاسلام امامقلی جعفری روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران این استان افزود: از مهمترین مطالبات مردم چهارمحال و بختیاری تمکین در برابر قانون در خصوص اجرای طرح های بین حوضه ای انتقال آب است، چرا که طرح های غیرقانونی ، پیامدهای ناگواری بر منابع آب و محیط زیست منطقه برجای می گذارد.
وی ادامه داد : بارش های اخیر منافع بسیاری برای این استان و دیگر استانهای همجوار و احیای تالاب ها و بهبود منابع آب را به همراه داشته است ، اما این موضوع نمی تواند بهانه ای برای اجرای طرح های غیرقانونی شود و مسئولان ارشد باید در این خصوص هوشیاری و تدبیر بیشتری به کار گیرند.
جعفری همچنین با انتقاد از باز کردن سد زاینده رود و رها سازی آب تا اواسط خرداد ماه، تصریح کرد: این موضوع سبب می شود تا تامین آب شرب مردم استان اصفهان در تابستان با چالش جدی مواجه شود.
رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری همچنین نسبت به متوقف شدن طرح قانونی انتقال آب بن- بروجن ابراز گلایه کرد و افزود: این طرح مصوبه قانونی دو دولت را دارد و تامین کننده آب شرب نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری است ، اما متوقف شده است اما در مقابل مقرر شده تا 500 میلیون مترمکعب آب از زاینده رود برای کشاورزی شرق استان اصفهان رهاسازی شود.
جعفری خاطر نشان کرد: این در حالی است که با اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن سالانه 41 میلیون مترمکعب آب به مناطق شهری و روستایی چهارمحال و بختیاری انتقال داده می شود.
جعفری توصیه کرد: در اجرای طرح های انتقال آب به قانون، نظرات کارشناسی و مطالبات به حق مردم بیش از پیش توجه شود تا در آینده کشور با پیامدهای کم آبی ناگوار مواجه نشود.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه زاینده رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و کمبود بارش ها در این استان طی یک دهه اخیر استانهای اصفهان، خوزستان و یزد را با چالش مواجه کرد و با وجود بارش های خوب فروردین ماه امسال همچنان کاشناسان بر این باورند که این بارش ها نمی تواند عمق خشکسالی یک دهه اخیر را جبران کند.
صاحب نظران معتقدند؛ بجای اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای با استفاده از روش های کارشناسی نشده می توان بر فرهنگ مصرف بهینه آب و تبیین جایگاه ارزشمند این مایه حیات، ایجاد اعتقاد راسخ به مدیریت بهینه و پایدار منابع آبی و اجرای طرح های انتقال آب با رعایت ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فنی و زیست محیطی بهره گرفت.
7363/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.