به گزارش ایرنا، عید نوروز برابر است با اول فروردین ماه. نوروز یکی از جشن های بسیار کهن ایرانی است و به لحظه ای گفته می شود که خورشید از صفحه استوای زمین می گذرد و به سوی شمال آسمان می رود؛ این لحظه، لحظه نخست برج حمل نامیده می شود و در تقویم هجری خورشیدی با نخستین روز هرمز روز یا اورمزد روز از ماه فروردین برابر است.
در ایران و افغانستان نوروز با اولین روز ماه فروردین آغاز می شود و در کشورهای آسیای میانه جشن نوروز را به خاطر آغاز فصل بهار برگزار می کنند.
با این وجود نوروز در گردش سالها و چرخش روزگار به یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی جهان تبدیل شده بنحوی که در سال 2016 با مشارکت 12 کشور واقع در فلات ایران و با مدیریت کشور ایران عید نوروز در فهرست بزرگترین و کهن ترین مواریث ناملموس جهان در یونسکو به ثبت رسید.
نوروز در ایران به مانند سایر کشورهای فارسی زبان دارای آداب و رسوم و آئین های مختلفی است که هریک از اقوام مختلف کشور آن را به سبک خود برگزار می کنند و این موضوع به زیبایی های عید نوروز افزوده و این رنگارنگی فرهنگ ها در تقویت فرهنگ ملی بسیار اثرگذار است.
با این وجود در سالهای اخیر شاهد برگزاری مراسم های یکسان و آداب و رسوم مشابهی بین اقوام مختلف کشور هستیم که می تواند آسیبی در جهت منسوخ شدن این میراث کهن باشد.
در واقع نوروز بهترین فرصت و رویدادی است که می توان در آن با نمایش فرهنگ هر استانی ضمن آشنایی مسافران با آداب و رسوم هر منطقه به تقویت این سنت ها نیز کمک و از رنگ باختگی آنها جلوگیری کرد.
چهارمحال و بختیاری نیز همانند سایر استانهای کشور دارای فرهنگ غنی و ارزشمندی است که نمود آن را می توان در پوشش محلی، غذاهای بومی، سبک و شیوه زندگی، آواها و نواها، رقص محلی و صنایع دستی مردمان این مرز و بوم بخوبی دید.
هرچند مدرن شدن سبک زندگی سبب شده تا مردم این استان نیز تا حدی از فرهنگ خود فاصله بگیرند اما نوروز بهترین فرصت برای تقویت این فرهنگ و معرفی آن به دیگران است که می طلبد مسئولان فرهنگی و متولیان امر از این فرصت به بهترین نحو بهره گیری کنند.
بگفته سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برای معرفی فرهنگ و هنر استان، اجرای 10 نوروزگاه و برپایی 25 بازارچه دائمی و موقت صنایع دستی در نوروز 98 پیش بینی شده است.
محمدرضا عباسی به خبرنگار ایرنا گفت: در هریک از نوروزگاه هایی که در شهرستانهای 9 گانه استان برگزار می شود، آداب و رسوم و آئین های مخصوص همان منطقه اجرا می شود.
وی تصریح کرد: احیای خوره فرهنگ ها و پاسداست فرهنگ ناملموس هر منطقه از مهمترین اهداف اجرای نوروزگاه ها به شمار می رود.
سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نوروز 98 دومین سالی است که رویداد نوروزگاه در استان اجرا می شود، افزود: قلعه چالشتر و پارک ملت شهرکرد، پیرغار شهرستان فارسان، گرداب شهرستان بن، مشایخ شهرستان کیار، پارک دز پارت شهرستان اردل، چشمه برم شهرستان لردگان، چشمه دیمه شهرستان کوهرنگ و شهرستان بروجن و سامان میزبان این رویداد است.
چهارمحال و بختیاری استانی در دل دامنه های سرسبز زاگرس با مردمانی مهمان نواز و با طبیعت بکر و آسمان پاک و آبی میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران نوروزی است و نوروزگاه ها فرصت خوبی را در اختیار مسافران نوروزی قرار می دهد تا با فرهنگ و هنر اقوام مختلف این استان آشنا شده و لحظات خوبی را سپری کنند.
کباب بختیاری، شله بریان، نان کاکولی، نان یوخا، آش شنگ و موچه، انواع دمنوش ها، شربت ها و گیاهان دارویی جزو غذاها و خوراکی های محلی این استان به شمار می رود که بی شک گردشگران از خوردن آن لذت می برند.
همچنین شنیدن موسیقی بختیاری و آواها و گویش های محلی هریک از اقوام استان نیز می تواند برای گردشگران جذاب و دلنشین باشد.
قالی بافی، چوخابافی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، قفل سازی و خاتم از جمله رشته های فعال صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری است که مسافران نوروزی با خرید هریک از محصولات این رشته های صنایع دستی می توانند خاطرات خوش سفر خود را ماندگار کنند.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.