به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در پاسخ به نامه 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از آنجا که شما را به تعبیر رهبرمعظم انقلاب “امین، غیور، شجاع و‌ متدین” و در خط مقدم ایستادگی در برابر فشارهای همه جانبه آمریکا قرار دارید؛ پذیرش استعفای شما را خلاف مصالح کشور می دانم و با آن موافقت نمی کنم.
علی کاظمی باباحیدری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه مسئولیت نداشت، ممکن بود مساله فروش نفت ایران نیز با چالش های مختلفی روبه رو شود.
به گفته وی، افزایش سهم فروش نفت ایران با رایزنی های سیاست خارجی به ویژه شخص وزیر برای کشور 'برجام دوم' محسوب شد، زیرا اگر این سیاستگذاری و رایزنی های بین المللی نبود، سرنوشت افزایش نفت ایران در پرده ای از ابهام قرار می گرفت.
وی افزود: تلاش های دکتر ظریف وزیر خارجه و زنگنه وزیر نفت باعث شد فروش نفت ایران به مرز 2 میلیون و 500 بشکه در روز برسد و قیمت آن بالای 60 دلار برسد.
رئیس فراکسیون نفت و انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک وزارت نفت به تنهایی نمی توانست در زمینه افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی نقش آفرینی کند و نیازمند رایزنی های وزارت امور خارجه نیز بود.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: ظریف به عنوان یک جریان عقلانی در راس سیاست امور خارجی قرار دارد که منافع ملی ایران را در حوزه سیاست خارجی دنبال می کند.
کاظمی از ویژگی های دیگر ظریف را تلاش وی در خصوص پرونده هسته ای ایران عنوان کرد و اظهار داشت: نقش سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مساله پرونده انرژی هسته ای در دوره جدید پررنگ تر شد.
به گفته وی، رئیس جمهوری روند گفت و گو در خصوص پرونده انرژی صلح آمیز هسته ای ایران را از شورای امنیت ملی به وزارت امور خارجه ارجاع داد به همین دلیل نقش محمدجواد ظریف در این مساله پررنگ است.
نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر کارشناسان بر این عقیده اند که ایران در مساله پرونده هسته ای خود به توافق های خوبی نیز رسید، هرچند آمریکایی ها بر عهد و پیمان بین المللی پایبند نبودند.
کاظمی باباحیدری تاکید کرد: در مساله برجام نیز خود آمریکایی ها از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده است که بدترین نوع توافق برای آمریکا بود و ایران در این مذاکرات به دستاوردهای بزرگی رسیده است.
به گفته وی، استعفای وزیر امور خارجه باعث خوشحالی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس شده بود و حتی وی اعلام کرده بود که با استعفای ظریف از دست او راحت شدیم.
وی به دستاوردهای سیاست خارجی ایران در دوران ظریف اشاره کرد و افزود: در مراسم تحلیف رئیس جمهوری دولت دوازدهم بسیاری از گروه های سیاسی خارجی و دولتمردان شرکت کردند که یک رکورد بود.
به گزارش ایرنا، روز ششم اسفندماه جاری محمدجواد ظریف استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری کرد و یک روز بعد آن را از طریق اینستاگرام عمومی کرد و در نهایت رئیس جمهوری امروز (چهارشنبه) این استعفا را نپذیرفت.
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.