به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد علی نکونام در خطبه های این هفته نماز جمعه شهرکرد در مصلای امام خمینی (ره) این شهر افزود : هم اکنون این استان با مساله کم آبی شدید و بحران خشکسالی مواجه شده است.
وی تصریح کرد : روستاهای متعدد و مردم قابل توجهی در این استان با مشکل جدی آب شرب مواجهند و در مناطقی مردم شاهد خشک شدن درختان و مزارع خود هستند.
خطیب جمعه شهرکرد گفت: انتظار این مردم در مورد آب آن است که براساس واقعیات نه تحت تاثیر شانتاژ بازی و اقتدارگرایی تصمیم گرفته شود، واقعیات را ببینند.
وی خطاب به مسئولان گفت: شما می خواهید با تونل غیرقانونی احداث شده گلاب به 14 شهر آب منتقل کنید ، می خواهید کف زاینده رود آب جاری بشود ، این ها را همه می خواهند که زاینده رود و شهرها از آب برخوردار باشند.
نکونام تصریح کرد: این که می گوییم واقعگرایی- اما با کدام آب؟ شما آمار دارید و می دانید پشت سد زاینده رود چقدر آب هست چرا واقعگرایانه گفته نمی شود؟ چرا واقعی حرف زده نمی شود و تصمیم گرفته نمی شود؟
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد گفت: نکته بعد آن که تونل غیرقانونی گلاب کجا واقع شده است؟ زیر سد و در حوزه اصفهان واقع شده است، انتقال آب از آن تونل حداقل دو ضایعه بزرگ دارد.
وی گفت : این مساله گوشز است برای این مسئولان به آن عنایت دارند بیشتر توجه کنند، حداقل دو ضایعه دارد، یک، خشک کردن مزارع و باغات در دو شهرستان استان چهارمحال و بختیاری بن و سامان و آسیب جدی وارد کردند به زندگی جمع کثیری از مردم در حاشیه زاینده رود که سال های متمادی از این آب بهره مند بودند. مشکل و ضایعه دوم، انتقال آب از طریق تونل گلاب چه بسا به خشک شدن ابدی زاینده رود است.
به گزارش ایرنا، خشکسالی یک دهه اخیر چهارمحال و بختیاری میزان ذخایر آبی این استان که زمانی 10 درصد آب شیرین کشور را تامین می کرد، به کمتر از 5 درصد کاهش داده و این استان را با تنش آبی مواجه کرده است.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودهای کارون و زاینده رود و بخشی از دز است که میزان بارندگی بلند مدت این استان با تغییر بارش ها از برف به باران به پایین ترین سطح رسیده است.
پیش از این نیز، ائمه جمعه چهارمحال و بختیاری در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار حل مشکل کم آبی این استان شدند.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.