اسکندر ملکپور روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا، تعداد بافندگان فرش دستباف این استان را 100 هزار نفر دانست و افزود: پارسال بیش از 35 هزار مترمربع فرش مرغوب در استان تولید شد.
وی همچنین از فعال بودن تنها 25 درصد از بافندگان فرش استان خبر داد و افزود: بیش از نیمی از بافندگان فعال فرش دستباف در شهرستانهای شهرکرد، بن و بخش فرخشهر در سومین سال متوالی و برغم وجود اعتبارات از کارگاه آموزشی برخوردار نیستند.
ملکپور به فعال بودن 45 هزار دارقالی در مناطق شهری و روستایی استان اشاره کرد و افزود: با تولید این میزان فرش در نیمه نخست سال گذشته افزون بر 315 میلیارد ریال عاید بافندگان فرش این خطه شد.
وی از پرداخت نشدن سهم اعتبارات آمورزشی و تسهیلات اشتغال خرد و کوچک به این قشر آسیب پذیر در شهرستان شهرکرد، بن و بخش فرخشهر طی 2 سال اخیر ابراز تاسف کرد و گفت: افزایش قیمت مواد اولیه مانند؛
رناس، نیل و پشم خارجی بازار فرش این خطه را دچار مشکل کرده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی استان از افزایش سه برابری محصولات گیاهی و مواد اولیه در رنگرزی ها خبر داد و افزود: این افزایش موجب رکود بازار فرش تولیدی شده است.
وی پدیده خشکسالی و کاهش کشت گیاه رناس در استانهای کویری کشور و افزایش قیمت ها را در افزایش مواد شیمیایی'نیل' وارداتی از عمده دلایل افزایش قیمت مواد اولیه فرش دستباف اعلام کرد.
ملکپور، گبه، یلمه، فرش بختیاری و فرش نایینی را از مهم ترین سبک های تولید فرش دستباف در این استان دانست و گفت: فرش های این استان اکنون شهرت جهانی دارد.
وی تصریح کرد: از 100 هزار بافنده فرش استان، هم اینک 50 هزار نفر در 8 شرکت تعاونی روستایی و 2 شرکت تعاونی شهری ساماندهی و مشغول فعالیت هستند، همچنین 21 هزار بافنده بیمه هستند.
به گزارش ایرنا، کاربرد رنگها از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی و نقش های اصیل از عوامل تقاضای برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.
فرش نقش بافت چالشتری چهارمحال و بختیاری در استانهای مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا به فروش می رسد.
6199/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.