آیا در زمستان ارزهای دیجیتال هستیم؟Reviewed by بهزاد ناصرفلاح on Apr 1Rating: 5.0
چاپ این مطلب
بیت کوین پس از افزایش قیمت نجومی خود از ۱۶۲ دلار به چیزی در حدود ۱۹٫۸ هزار دلار رسید؛ این در حالی بود که در فاصله میان هفده دسامبر ۲۰۱۷ تا ۶ فوریه ۲۰۱۸، همین ارز نزدیک به شصت درصد ارزش خود را از دست داده تا قیمتی پایین‌تر از هفت هزار دلار را نیز تجربه نمود. به طبع چنین کاهشی، آلت کوین‌ها نیز بعضاً هشتاد تا نود درصد ارزش خود را که به واسطه افزایش قیمت بیت کوین کسب کرده بودند، از دست دادند. با اینکه بیت کوین پس از آن کاهش قیمت، باز هم توانست خود را بالا بکشد و تا مرز یازده هزار و سیصد دلار بالا برود، اما به نظر می‌رسد که فشارها دوباره بازگشته‌اند.

آیا در زمستان ارزهای دیجیتال هستیم؟

حتی با وجود افت قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتالی، سرمایه گذاران قدیمی‌تر آن، همچنان سودهای بسیاری را تجربه کرده‌اند اما مسئله اینجاست که سرمایه گذاران تازه وارد به بازار، نیمه خالی لیوان را تشکیل می‌دهند.

نگه داشتن ارزها، چیزی که فقط گفتنش راحت است

باید منتظر ماند دید که آیا سرمایه گذارانی که تازه پا به عرصه ارزهای دیجیتالی گذاشته‌اند و آن دسته از سرمایه گذاران بی تجربه این حوزه می‌توانند به استراتژی HODL پایبند بمانند یا خیر. HODL یک استراتژی است که در آن خریدار ارزهای دیجیتالی یا توکن ها می‌بایست تحت هر شرایط و اصلاح قیمتی، اقدام به فروش دارایی‌های دیجیتالی خود نکند و به ارزهای دیجیتالی و تکنولوژی بلاک چین اعتماد داشته باشد. در عین حال این موضوع را در نظر بگیرد که این تکنولوژی در مراحل اولیه خود قرار دارد و در آینده ارزش بسیار بالاتری را پیدا خواهد کرد.

آیا در زمستان ارزهای دیجیتال هستیم؟

از طرف دیگر، این رویکرد در نه سال گذشته (از زمان اختراع بیت کوین)، حساب خود را پس داده و مؤثر واقع شده است. در طول تاریخ نه چندان پر قدمت بیت کوین افرادی که در هر قیمتی خرید کرده اند و ارزهای شان را بیش از دوسال نگهداری کردند، سود خوبی به جیب زده‌اند. این استراتژی حالا در ورطه آزمایش سنگینی قرار دارد چرا که فضای ارزهای دیجیتال در مرحله‌ای با عنوان «زمستان ارزهای دیجیتالی» به سر می‌برد و ممکن است یک یا دو سال دیگر نیز در همین مرحله باقی بماند. وجود مسائلی مانند ثبات بسیار اندک ارزهای دیجیتالی و زمان بسیاری زیادی که در به سود رسیدن آنها وجود دارد باعث شده تا استراتژی HODL چندان باب میل همگان نباشد. مخصوصاً اگر آنها هر روز به دنبال قیمت‌ها باشند؛ اگر چیزی در حدود یک بار در ماه به قیمت‌ها نگاهی بی‌اندازید، پیروی از استراتژی HODL راحت خواهد شد.

خطر نهفته یک حباب در مقابل استراتژی HODL

اگر بیت کوین را به عنوان یک حباب در نظر بگیرید، احتمالاً استراتژی HODL را نیز می‌توانید زیر سؤال ببرید. سرمایه گذارانی که حباب دات کام را به چشم دیده‌اند، می‌دانند که در روی دیگر سکه، استراتژی «خرید و نگه داشتن»، احتمال شکست دارد. یک سرمایه گذار در طول آن سال‌ها کار درست را انجام داده بود اما اگر نمی‌توانست سرمایه گذاری‌های خود را در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ به فروش برساند، تمام آنها را دست می‌داد. بسیاری از شرکت‌های رده بالا در آن حوزه پس از آن زمان دچار ورشکستگی شدند. دیر یا زود همین اتفاق برای برخی آلت کوین‌ها رخ خواهد داد زیرا به عقیده بسیاری از تحلیل گران بازار، در آینده بسیاری از ارزهای فعلی دیگر وجود نخواهند داشت.

کار کردن با آلت کوین‌ها می‌بایست با مراقبت‌های ویژه و احتیاط‌های لازم همراه باشد و یا حداقل مدیریت ریسک پذیری در مورد آنها صورت گیرد.

تجارت کوتاه مدت ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از رویکردهای کسب سود در حوزه ارزهای دیجیتالی تجارت کوتاه یا میان مدت است. از این رویکرد با عنوان «تجارت آونگی» و «تجارت روزانه» نیز یاد می‌شود. به کمک آنالیزها و نمودارهای مختلف می‌توان نشانه‌هایی را برای نقاط ورود و خروج از بازار به دست آورد. صد البته در اینجا نیز راه‌های مختلفی برای رسیدن به هدف در میان است. هر سرمایه‌گذاری به دنبال فضای مورد علاقه خود برای سرمایه گذاری است و بر حسب شرایط، پنجره‌های زمانی خاصی را برای ورود به یک بازار انتخاب می‌کند. این سرمایه گذار در عین حال راه کارهای مدیریت ریسک‌های مختص به خود را نیز داراست. اما با این حال چنین روشی نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت در حوزه ارزهای ذیجیتال باشد.

آیا در زمستان ارزهای دیجیتال هستیم؟

بازار ارزهای دیجیتالی نیز درست به مانند دیگر بازارها، قوانین مخصوص به خود را دارد و این قوانین نیز توسط هیچ تداخل یا بازارهای دیگر تحریف نشده‌اند. با توجه به تحریف‌های کم، بسیاری از رویکردهای تکنیکی مبتنی بررسی‌ها خروجی بهتری را خواهد داشت، چرا که قیمت‌ها صحیح هستند و در نتیجه اطلاعات واقعی به‌دست آمده‌اند.

در یک کلام، تجارت در بازار ارزهای دیجیتالی شامل ریسک پذیری های مداوم و مدیریت سرمایه‌هاست و ورای همه اینها، انتخاب یک رویکرد حرفه‌ای از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای ورود به آن است. سرمایه گذارانی که تجارت خود را به عنوان یک کسب و کار در نظر بگیرند، طبیعتاً با موفقیت‌های بهتری مواجه خواهند شد.

طیف گسترده‌ای، سرمایه‌های خود را از دست می‌دهند

از آنجایی که بازار ارزهای نوین در دو سال گذشته با جهش بسیار بزرگی مواجه شده‌، تمام سرمایه گذاران قدیمی به طبع آن سود کرده‌اند. هر فردی که نتوانسته در این عرصه به سود برسد باید از خود بپرسد که آیا رویکرد مناسبی را در این زمینه اتخاذ نموده یا نه. مهم‌ترین نکته در این میان، این است که بازار ارزهای دیجیتال، در بلند مدت و میان مدت، درست به مانند دیگر بازارها عمل می‌کند. نود درصد افراد سرمایه‌های خود را وارد کار می‌کنند و تنها درصد از آنها به سود خالص می‌رسند. در مورد سرمایه گذاران بلند مدت این میزان هشتاد به بیست خواهد بود.

آینده دارای قطعیت نیست

چرا قانون پارتو یا هشتاد به بیست، در مورد سرمایه گذاران صدق می‌کند؟ جواب ساده است، هیچ کس از آینده خبردار نیست و سرمایه‌گذاری و تجارت هر دو وابسته به عوامل روان شناختی هستند. در پایان همه افراد تیرهایشان را در تاریکی رها می‌کنند. برخی با تجربه بیشتر و با قصد خاصی این کار را انجام می‌دهند و بقیه از روی احساس چنین تصمیماتی می‌گیرند. گروه سومی در میان‌اند که تلفیقی از ویژگی‌ها دو گروه پیشین را در خود دارند، گروه چهارم کاملاً با موضوع بیگانه‌اند و گروه پنجم را متأسفانه کلاهبرداران تشکیل می‌دهند.

خود را بشناسید

یک سخنور یونانی چنین می‌گوید: «خویش را بشناسید» این سخن را می‌توان به تمام مشارکت کنندگان در بازار ارزهای دیجیتالی و تمام بازارها و حتی در زندگی افراد نیز تعمیم داد. هر کسی که تصمیم بر ورود به یک بازار و سرمایه گذاری در آن را می‌گیرد، باید طرح‌هایی برای خروج از آن نیز داشته باشد. این طرح‌ها چه بر اساس نشانه‌های تکنیکی باشند یا بر اساس اصول ابتدایی، داده‌ها یا تلفیقی از این، در هر صورت وجودشان ضروری است.

اگرچه بازار ارزهای دیجیتالی دارای یک تفاوت با دیگر بازارهاست. آن هم این است که بسیاری از افراد در نسل هزاره این بازار، بر این باورند که ارزهای دیجیتالی قرار است تا جای سیستم‌های بانکی و پول‌های دارای پشتوانه سنتی را بگیرند. آنها قانع شده‌اند که روزی خواهد رسید که دیگر نیازی به این پول‌ها نیز چرا که ارزهای دیجیتالی تمام جنبه‌های پرداختی زندگی آنها را پر خواهد کرد. با وجود جاه طلبانه و ایده آل گرایانه بودن این ادعا باید گفت که تکنولوژی‌های غیرمتمرکز هنوز جای پای خود را تا این اندازه محکم نکرده‌اند. تحت هیچ شرایطی سیستم‌های مالی فعلی بدون مقاومت های سنگین و مقابله‌های سخت، مقام و مرتبه خود را واگذار نخواهند کرد. در نتیجه یک خروج نسبی از ارزهای دیجیتالی به دیگر گروه‌های کالایی می‌تواند بخشی از فعالیت‌های یک سرمایه گذار باشد تا بتواند تمرکز خود را به صورت کامل در حوزه ارزهای دیجیتالی قرار هد.

تجزیه و تحلیل احساسات – یکی از اصول اساسی پادشاهان

برای آن دسته از سرمایه گذاران که به رویکرد تجارت کوتاه مدت، پایبند هستند، تجزیه و تحلیل احساسات یک لازمه اصلی به حساب می‌آید. هر فردی که از لحاظ روانشناسی، شناخت خوبی از اکثریت افراد داشته باشد، می‌تواند با دقت بسیار بالایی نقاط اصلی برای تغییر رویه سرمایه گذاری خود را پیدا کند.

در نهایت قیمت‌ها به وسیله درک تغییرات و نوسانات قیمت که به صورت مداوم اتفاق میافتند ایجاد می‌شوند. این نوسانات، خود به وسیله مشترکان بازار ایجاد می‌شوند. اگر یک دارایی اقتصادی به صورت گسترده در رسانه‌های مورد بحث قرار گیرد، می‌تواند به عنوان یک سرمایه گذاری قطعی در بین عموم مطرح گردد تا حدی که دیگر هیچ خریدار جدید در کار نباشد. از همین رو انجام کارهایی بر خلاف اکثریت جامعه و همگام با نشانه‌های موجود نیز توصیه می‌شود.

آیا در زمستان ارزهای دیجیتال هستیم؟

در تاریخ هفده دسامبر سال ۲۰۱۷، خبرگزاری سی ان بی سی، از یک نشانه فروش بسیار مناسب پرده برداری کرد. تیتر این خبرگزاری در آن تاریخ این چنین بود: «تحلیل‌گری که افزایش قیمت بیت کوین را پیش بینی کرده بود، حالا از قیمت سیصد الی چهارصد هزار دلاری آن میگوید.»

 

تحلیل تکنیکال بیت کوین

آیا در زمستان ارزهای دیجیتال هستیم؟

بیت کوین راه خود را در سقوط ادامه داد و دوباره به مرزی که از آن با عنوان «فرصت‌های خرید بالقوه بین ۸ تا ۸٫۵ هزار دلار»، یاد کردم رسید. سپس همانطور که انتظار می‌رفت، به سرعت این محدوده را ترک کرده و به قیمت ۹٫۹ هزار دلار رسید. اما شکست در قیمت ده هزار دلاری و با توجه به شرایط روانی، برای گاوها، رقمی به مراتب بالاتر به حساب می‌آمد و به همین سبب قیمت بیت کوین بلافاصله کاهش پیدا کرد. در روزهای بعد، گاوها اعتماد به نفس بیشتری از دست دادند و قیمت بیت کوین تا ۷٫۲ هزار دلار پایین آمد.

همانطور که در نمودارها قابل مشاهده است، از این نقطه به دلیل فروش فراتر از سطح انتشار، قیمت بیت کوین شروع به صعود کرد و تا ۹٫۱ هزار دلار بالا رفت. تعدادی از آلت کوین‌ها نیز طی این فراز و فرود، احیا شده و دوباره وارد بازی شدند. EOS تا هشتاد و هشت درصد و آیوتا تا پنجاه درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. این در حالی بود که Qtum قیمتش تا حدود دو برابر افزایش یافت. می‌توان گفت که چنین تلنگری به بازار ارزهای دیجیتالی پس اتفاقات ماه مارس، کاملاً ضروری به نظر می‌رسید.

آیا در زمستان ارزهای دیجیتال هستیم؟

اما با این حال، آلت کوین‌ها و حتی خود بیت کوین، نسبت به قیمت‌های بالای خود در ماه‌های دسامبر و ژانویه، روزهای خوشی را سپری نکرده‌اند.

در آخرین جهش بیت کوین توانست به قیمت ۹٫۱ هزار دلار برسد. به یاد داشته باشید که در قیمت یازده هزار دلار، چنین رفتاری کامل یک نشانه از ضعف خواهد بود. و در حال حاضر دقیقاً همین اتفاق رخ داده است. اما احتمالاً بیت کوین می‌تواند دوباره به قیمت ۹٫۱ هزار دلاری برسد. این بهبود حتی می‌تواند با قوت بیشتر به راه خود ادامه دهد و از مرز ۹٫۵٫ حتی ده هزار دلار نیز عبور کند. چنین اتفاقی یک فرصت عالی برای کاهش ریسک‌های احتمالی یا ایجاد سپری تدافعی برای کاهش ضررهاست. به نظر من، بعید است که بیت کوین وارد کانال خلاف روند شود.

آیا در زمستان ارزهای دیجیتال هستیم؟

در کل، پیش بینی من، حرکت‌ها و رفتارهای گیج کننده از جانب بیت کوین خواهد بود. در هر صورت و در هر حالت، فرصت‌های خود در کوتاه مدت پدیدار خواهند شد، اما حدس من این است که چنین فرصت‌هایی تا مرز نفس گیر شدن پیش می‌روند! تا موقعی که بیت کوین در قیمتی بالای ۸ هزار دلار بماند، این گاوها هستند که آن را کنترل می‌کنند.

نقطه مناسب دیگر برای خرید، قیمت روزانه‌ای بین ۷٫۱ تا ۷٫۵ هزار دلار و صد البته ۶ هزار دلار است. اما به نظر می‌رسد که روند سقوط قیمت تا تابستان و تا قیمت ۴٫۵ و ۵، هزار دلار نیز ادامه داشته باشد. تنها در صورتی می‌توان بیت کوین را بالای ده هزار دلار تصور کرد که، بهبودهای مناسبی در مورد آن به اجرا در بیایند.

سخن پایانی

با توجه به کم رنگ‌تر شدن رضایت‌ها در این حوزه، نمی‌توان با قطعیت گفت که در حال حاضر، بازار ارزهای دیجیتالی و دنیای نوین ارزهای دیجیتال در یک زمستان به سر می‌برند. آینده ناشناخته است، اما این کلاس دارایی جدید، نیاز به اصطلاحات بسیاری خواهد داشت.

برای اینکه ایده آل گرایی کورکورانه را بیشتر توضیح دهیم، باید گفت که به نظر می‌رسد، تجار جوان و بی تجربه در حال انکار این حقیقت‌اند که، قواعد بازی تغییر کرده است. دیگر خرید کالاها در هنگام پایین آمدن قیمت، استراتژی مناسبی نخواهد بود.

با این حال، ارزهای دیجیتالی و تکنولوژی بلاک چین از عرصه محو نخواهند شد. در مقابل، پس از یک زمستان سرد و طاقت فرسا، قیمت بیت کوین به بالای پنجاه و حتی صد هزار دلار خواهد رفت، و احتمالاً این اتفاق در یک دهه آینده رخ می‌دهد. اگر بیت کوین قیمت بیت کوین در کوتاه مدت به بالای ده هزار دلار برسد، چنین دورنمایی، احتمال خود را از دست می‌دهد.

 

منبع: seekingalpha

دیدگاه تان را بنویسید