«در عرض ۵۰ سال، ۵۰ درصد تمام دارایی‌ها روی پروتکل مالی منبع باز (OpenSource) قرار خواهند گرفت.»

چرا زیرساخت‌های مالی متن‌باز در نهایت پیروز میدان خواهند بود؟

برای مشاهده سایز کامل روی تصویر کلیک کنید

این پیش‌بینیِ آقای ریچارد برتون (Richard Burton) نویسنده این مطلب است. او در این مقاله به تحلیل و بررسی پیش‌بینی‌اش پرداخته است.

امروزه، تقریبا تمام دارایی‌های ما در پایگاه‌های داده‌ای با زبان اس‌کیوال (SQL) ساده، اما دارای لایه‌هایی پیچیده توصیف می‌شوند.

توضیح مترجم: هر سیستم مدیریت پایگاه داده، ابزارهایی به‌منظور دسترسی به داده‌ها و امکان دستکاری آنها دارد. زبان SQL مهم‌ترین زبان مخصوص دستکاری اطلاعات (از جمله حذف، اضافه، تغییر و بازیابی) در پایگاه داده است.

 

ما این سیستم‌های چندلایه را که درست شبیه پیاز هستند، بانک اطلاعاتی می‌نامیم. به‌تدریج این پیچیدگی‌ها از بین خواهند رفت و انتقال از سیستم بسته به سیستم باز شکل خواهد گرفت. در آینده، افرادی که چیز باارزش و مفیدی را ایجاد می‌کنند، باید انتخاب کنند که می‌خواهند آن را روی سیستم بسته ایجاد کنند یا سیستم باز.

هرچند، فکر می‌کنم این انتقال همین حالا هم آغاز شده است. هنگامی‌که رون (Rune) می‌خواست یک سامانه وام‌دهی برای تقویت یک استیبل کوین ایجاد کند، از میکر دائو استفاده کرد. لازم به اشاره است که دائو یا سازمان خودگردان غیرمتمرکز، نامی است که به سامانه‌های دیجیتال روی اتریوم داده شده است.

سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در این فرصت عالی مشارکت کنند، قرار نیست سهام یک شرکت را بخرند. آنها فقط می‌توانند در یک سامانه توکن بخرند. این فوق‌العاده است.

امروزه برای پایه‌گذاری یک فناوری مالی، باید مهارت زیادی در راه‌اندازی یک شرکت داشته باشید. پاتریک کالیسون (Patrick Collison) در استریپ (Stripe)، زک پرِت (Zach Perret) در پلاید (Plaid) و تام بلومفیلد (Tom Blomfield) در مونزو (Monzo)، تعدادی از خوش‌فکرترین افرادی هستند که تا کنون دیده‌ام. این افراد در تلاش‌اند برای اصلاح نظام مالی سنتی، آن را از درون بازسازی کنند. همه آنها مجبور بودند برای شروع کسب‌وکارشان از هزاران مانع مقرراتی عبور کنند. این کار به سرمایه و نیروی انسانی زیادی نیاز داشت.

چرا زیرساخت‌های مالی متن‌باز در نهایت پیروز میدان خواهند بود؟

چیزی که به آنها واقعا کمک کرد این بود که همه آنها زبان بانک‌داران را به خوبی می‌دانستند و دقیقا می‌دانستند با قانونگذارانی که کلیدهای ورود به سیستم را داشتند، چطور باید صحبت کنند. آنها روی سرمایه‌گذارانی دست گذاشتند که می‌توانستند درهای بسته را برایشان باز کنند. برای دسترسی به رابط‌های برنامه‌نویسی محرمانه منبع بسته که راهی برای انتقال پول را در اختیار آنها قرار می‌داد، با هر کسی که می‌توانستند مذاکره کردند. آنها راهی برای نفوذ به سیستم سنتی باز کردند و حالا دارند روی خروج از آن کار می‌کنند.

البته من در سطح آنها نیستم. مسلما نمی‌توانستم کارهایی را که آنها انجام داده‌اند، انجام دهم. اما به‌شدت به نظام مالی متن باز علاقه دارم، زیرا این امکان را برای بالانس منجر فراهم می‌آورد که با ارائه محصولی فوق‌العاده، به ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان کمک کند تا میلیون‌ها دلار را مدیریت کنند. چند سال پیش این کار غیرممکن به نظر می‌رسید.

افراد زیادی در هند، آرژانتین، استرالیا، لهستان و سراسر جهان به بالانس متصل می‌شوند تا دارایی‌هایشان را مدیریت کنند. ما نیازی به اجازه ویتالیک بوترین (خالق اتریوم) نداشتیم. حتی نیازی به انجام کارهای پنهانی نبود. فقط تعدادی کد منبع باز نوشتیم و آن را در اینترنت منتشر کردیم.

اما چرا زیرساخت مالی متن باز مهم است؟ زیرا موانع ورود را برای کارآفرینی در حوزه فناوری مالی کاهش می‌دهد. قرار نیست فرد خاصی باشید تا در این فضا شرکتی را راه‌اندازی کنید. حتی یک فرد معمولی مانند من هم می‌تواند این کار را انجام دهد.

اگر ایده‌هایی درباره نحوه مشارکت دارید، می‌توانید کد بنویسید و در چند دقیقه تراکنش‌هایی را به شبکه بیت کوین یا اتریوم ارسال کنید. البته درحال‌حاضر، ایجاد یک کسب‌وکار تابعه از یک مدل کسب‌وکار اصلی روی این سامانه، بدون فروش شت کوین‌ها واقعا سخت است. اما این موضوع دارد تغییر می‌کند.

توضیح مترجم: شت کوین اصطلاحی است که برخی طرفداران بیت کوین برای آلت کوین‌ها به کار می‌برند.

بسیاری از افراد در حال راه‌اندازی کسب‌وکارهای درون زنجیره‌ای هستند که هر کسی می‌تواند در آن شرکت کند، مانند پروتکل‌های میکر و یونیسواپ (Uniswap). شرکت‌کنندگان در این کسب‌وکارها، از عملیاتی که انجام می‌دهند، جریان هش (معادل جریان نقدینگی در کسب‌وکارهای عادی) ایجاد می‌کنند و دارندگان توکن از آن بهره می‌برند.

چرا زیرساخت‌های مالی متن‌باز در نهایت پیروز میدان خواهند بود؟

امید ما این است که «بالانس» بتواند عمل انتقال به زیرساخت‌های مالی متن باز را تسریع کند. به نظرم بهترین راه برای انجام آن، این است که تعدادی از پروتکل‌های مفید را برای استفاده آسان‌تر کنیم.

هنگامی‌ که می‌بینم پدرم برای وارد شدن به حساب بانکی‌اش باید یک گذرواژه پیچیده را به یاد بیاورد، واقعا ناراحت می‌شوم. به او یاد می‌دهم چطور از بالانس و والت کانکت استفاده کند و این همه ناراحتی‌ام را از بین می‌برد. حالا او می‌تواند به‌راحتی دارایی‌اش را روی سیستم نظارت کند و این را مرهون افرادی هستیم که به سختی تلاش کردند تا چیزی به این ارزشمندی را به وجود آورند و هیچ‌کس نتوانست مانع آنها شود.

زیرساخت‌های مالی منبع باز، به افراد امکان می‌دهند در هنگام بروز اختلاف‌نظر فورک انجام دهند و این زیرساخت‌ها را اصلاح کنند. به‌همین‌دلیل است که برای کار با این فناوری به‌شدت هیجان دارم.

هر روز تعداد افرادی که با الهام از پیشگامان کنونی، وارد فضای فناوری مالی می‌شوند و سیستم‌های باز را روی شبکه‌های باز ایجاد می‌کنند بیشتر می‌شود. بهترین تیم‌ها در آینده به‌جای راه‌اندازی استارتاپ، به‌دنبال ایجاد جوامع بزرگ خواهند بود.

اما چرا این تیم‌ها راه‌شان را عوض خواهند کرد؟ دلیلش این است که مسیر سنتی رشد یک سازمان بسیار سخت است. درحال‌حاضر، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقدار زیادی سرمایه خطرپذیر را جذب کنید و سعی کنید تا جایی که ممکن است، سریع رشد کنید. امیدوارم در آینده نزدیک گزینه‌های بیشتری ارائه شود. خودم قصد دارم مقدار قابل‌توجهی سرمایه جذب کنم و یک شرکت با سودآوری پایدار راه‌اندازی کنم.

به‌جای واگذاری شرکت به فردی دیگر یا واگذاری عمومی سهام، می‌خواهم روی مشتریان و جامعه سرمایه‌گذاران که از بالانس پشتیبانی می‌کنند، تمرکز کنم.

این ذهنیتی کاملا متفاوت است. فکر می‌کنم در آینده تعداد سازمان‌های پایا و شبکه‌های نرم‌افزاری که جامعه آن را مدیریت می‌کند افزایش خواهد یافت. سیستم‌عامل‌های متن باز مایکروسافت را نابود نکردند.

کاری که لینوکس کرد این بود که شرایط جدید را تحت‌نظر گرفت تا زمان مناسب فرا برسد. بعد که مایکروسافت خواست در آینده نقشی ایفا کند، مجبور شد مدیریت آنجا را به ساتیا نادلا (Satya Nadella) بسپارد.

به‌همین‌ترتیب، سیستم‌های مالی منبع باز، ولز فارگو (شرکت خدمات مالی و بانک‌داری چندملیتی در ایالات متحده) را نابود نخواهند کرد. اتریوم تا زمانی شرایط را تحت‌نظر خواهد داشت که برنامه کاربردی مفیدی مانند میکر را پیدا کند. سپس اگر ولزفارگو می‌خواهد نقشی در دنیای جدید داشته باشد، باید کسی را مدیرعامل کند که آنها را به هدف‌شان برساند.

سیستم مالی منبع باز درحال‌حاضر دارای چند توکن سودمند و تعدادی شت کوین مخرب است. اینها موجودات میکروسکوپی هستند که در اینترنت حضور دارند. با اینکه قیمت همه توکن‌ها کاهش یافته است، سیستم‌های قدرتمند ساخته شده روی آن با سرعت باورنکردنی درحال رشد هستند.

شما فقط به زمان نیاز دارید (شاید چند دهه)، تا چند میلیارد به چند تریلیون تبدیل شود.

چرا زیرساخت‌های مالی متن‌باز در نهایت پیروز میدان خواهند بود؟

اینترنت شرکت‌ها را نابود نکرد، بلکه به تعداد زیادی از آنها کمک کرد رشد کنند.

به‌همین‌ترتیب قرار نیست سیستم درون‌زنجیره‌ای، بانک‌ها را از دور خارج کند. فقط به بسیاری از آنها کمک می‌کند رشد کنند.

دنیا تغییر خواهد کرد و در آن زمان بالانس را خواهیم داشت.

منبع: medium

دیدگاه تان را بنویسید