بر اساس شنیده‌ها، نشست‌های شورای عالی اقتصاد باید هرهفته برگزار شده و نتایج نشست‌ها به اطلاع رهبر انقلاب برسد.

به گزارش جماران؛ محسن جلال پور فعال اقتصادی و رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، در کانال تلگرامی خود نوشت:

مقام معظم رهبری اخیرا درباره برگزاری نشستی سخن گفته‌اند که چندی پیش درباره آن نوشته بودم.

روایت این نشست را به نقل از سایت رسمی رهبری بخوانید تا درباره‌اش بیشتر توضیح دهم:

«ما اینجا دو سه هفته پیش یک جلسه‌ای تشکیل دادیم درباره‌ی مسائل اقتصادی کشور؛ رؤسای محترم سه قوّه حضور داشتند، مسئولین فعّال اقتصادی در بخشهای دولت و مجلس و قوّه‌ی قضائیّه حضور داشتند؛ بحث نسبتاً خوبی در آنجا شد، حرفهایی زده شد. البتّه بنده اقتصاددان نیستم؛ حرفها متّکی به حرفهای کارشناس‌ها بود؛ مطالبی را گفتیم، یک ترتیبات شکلی‌ای قرار شد که انجام بگیرد. دوستان همینها را باید دنبال کنند؛ الان من توصیه میکنم -رؤسای سه قوّه تشریف دارند، همان آقایانی که در آن جلسه حضور داشتند، الان همه اینجا هستند- [اگر] همان چیزهایی را که آن شب صحبت شد و تصمیم‌گیری شد و تأکید شد، با جدّیّت دنبال کنید، قطعاً مسائل اقتصادی پیش خواهد رفت؛ ما تردید نداریم. من، بعد اطّلاع پیدا کردم که دوستان اقتصاددان دولت هم تأیید کردند همان چیزی را که آن شب اینجا صحبت شد و گفته شد و در جلسه به‌صورت تصمیم اعلام شد.»

از چند مقام مسوول درباره آن نشست نکاتی شنیدم که با توجه به بیانات رهبری امروز می‌توانم مطرح کنم.

پس از برگزاری آن نشست، شورایی به نام «شورای عالی اقتصاد» تشکیل شده که رؤسای سه قوه در آن حضور دارند.

از قوه قضائیه؛ علاوه بر رئیس، معاون اول ایشان  و دادستان کل کشور نیز حضور دارند.

از مجلس شورای اسلامی نیز علاوه بررئیس، رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس حضور دارند.

از دولت نیز علاوه بر رئیس‌جمهور، اعضای ستاد اقتصادی دولت حضور دارند.

بر اساس شنیده‌ها، نشست‌های شورای عالی اقتصاد باید هرهفته برگزار شده و نتایج نشست‌ها به اطلاع رهبر انقلاب برسد.

چرا باید از تشکیل شورای عالی اقتصاد استقبال کرد؟

به نظرم رهبری با تشکیل این شورا سعی کرده‌اند نارسایی‌های حکمرانی را برای حل ابرچالش‌های اقتصادی برطرف کنند. به این ترتیب برخی ناهماهنگی‌ها و اختلاف نظرها درباره مسائل اقتصادی با تشکیل این شورا برطرف می‌شود و تصمیم‌گیران کشور درباره مهم‎ترین ابرچالش‌های اقتصادی به تقریب ذهنی و اجماع راه حلی می‌رسند.

رهبری در بیانات اخیر اشاره کرده‌اند که « واقعیّت این است که وضع اقتصادی کشور تعریف ندارد؛ وضع اقتصادی با همه‌ی این تلاشهایی که انجام میگیرد، مطلوب نیست». این تصویر از وضع اقتصاد کشور با آن‌چه از سوی برخی مسوولین می‌شنویم تفاوت دارد و البته بسیار مهم است که رهبری نیز به صراحت درباره اقتصاد کشور سخن گفته‌اند.

ایشان تأکید کرده‌اند « اگر همان چیزهایی را که آن شب صحبت شد و تصمیم‌گیری شد و تأکید شد، با جدّیّت دنبال کنید، قطعاً مسائل اقتصادی پیش خواهد رفت».

پیش از این اشاره کرده بودم که ابرچالش‌های اقتصادی نظیر کسری بودجه دولت، بحران نظام بانکی، رفع موانع کسب وکار و تولید و سرمایه‌گذاری و کاهش فقر و نابرابری به عنوان مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور مد نظر ایشان قرار دارد و تأکید جدی کرده‌اند که برای حل و فصل آنها با تکیه بر نظر کارشناسان تلاش جدی صورت گیرد.

در بیانات اخیر هم اشاره می‌کنند که «حرفهایی زده شد. البتّه بنده اقتصاددان نیستم؛ حرفها متّکی به حرفهای کارشناس‌ها بود؛ مطالبی را گفتیم.»

خیلی از دوستان خواستند درباره این نوشته بیشتر توضیح بدهم. خیلی‌ها به آن واکنش مثبت نشان دادند و بعضی‌ها هم از کنارش گذشتند و جدی نگرفتند. اجازه بدهید صادقانه بگویم هرچند طراحی این مکانیزم خاص می‌تواند ناشی از برخی بی‌عملی‌ها درون دولت یا به واسطه حفره‌های حکمرانی و شاید برخی تضادهای درونی باشد اما هرچه هست،امیدوار کننده به نظر می‌رسد.

پیش از این، مکانیزمی مشابه را در برچیدن بساط مؤسسه‌های غیر مجاز تجربه کردیم و دیدیم که اگر اجماع میان مسوولین صورت نگیرد، هیچ چالشی در کشور حل نخواهد شد. برچیدن مؤسسه‎های غیرمجاز به نظرم چیزی از یک جراحی بسیار دردناک کم نداشت که اگر به تعویق می‌افتاد، احتمالا باید عضوی را قطع می‌کردند.

به هرحال دستور رهبری و اجماع سران قوا و تمکین نهادهای قدرتمند دولتی و حاکمیتی غیر دولتی که بعضا در تقابل با نهاد دولت فعالیت می‌کنند می‌تواند ما را به حل و فصل دست کم چهار ابرچالش خیلی مهم امیدوار کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.