به گزارش جماران؛ کامبیز نوروزی در کانال تلگرامی خود در یادداشتی با عنوان «فیلترینگ یا سیاست سوخته» نوشت:

زمزمه دوباره بر سر فیلتر کردن تلگرام ، نشانه آشکاری است که مدیریت ارشد کشور همچنان نمی خواهد یا نمی تواند ویژگیهای جهان رسانه ای شده امروز را درک کند و تصور می کند بستن و فیلتر کردن می تواند مانع از گردش اطلاعات شود . 

اینکه آزادی رسانه حق ملت است ، اینکه فیلترینگ خلاف قانون اساسی است ، اینکه تأمین آزادی های فردی و اجتماعی مشروع به حکم قانون اساسی وظیفه حکومت است ، سخنانی مکررند . اما به نظر می رسد فعلاً کسی نظر به این اصول اساسی نمی کند .

اگر امروز گردش اطلاعات در ایران به تسخیر تلگرام در آمده است ، اساسی ترین علت آن را باید در ناتوانی و ضعف مفرط تلویزیون دید و اعمال انواع فشارها بر مطبوعات . وقتی نمی گذارند رسانه های رسمی  و مسئول و قانونی به شکل حرفه ای کار کنند ، مردم که معطل تصمیمات مدیران یکسونگر و تمامیت خواه نمی مانند . با استفاده از تکنولوژی و امکاناتی که دارند کار خودشان را می کنند . 

حالا تلگرام  هم فیلتر شود . فکر می کنید چه خواهد شد ؟ مگر فیس بوک فیلتر نشد؟ مگر بسیاری از سایتهای خبری فیلتر نشدند ؟ مگر توئیتر فیلتر نشد؟ سیاست فیلترینگ چه نتیجه ای در جلوگیری از گردش اطلاعات داشت ؟ اگر صادقانه بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم باید بگوییم "هیچ" . 

اتفاقاً این سیاستها بیش از هرچیز منجر به افزایش بسیار از هم گسیختۀ ، غیر حرفه ای و تاحدی غیر مسئولانه در فضای گردش اطلاعات در ایران شد . مدیریت افکار عمومی ایران به خارج از کشور منتقل گردید .

 آری ! رسانه های رسمی ایران رقابت را کاملاً به تلگرام باخته اند . این یکی از خطرناکترین حالتها برای امنیت ملی کشور است و مسئولیت مستقیم آن بر دوش کسانی است که راه حل را در محدود کردن هرچه بیشتر گردش آزاد اطلاعات در داخل کشور می جویند . امنیت و منافع نظام و کشور بیش از هر زمان دیگر وابسته به بازسازی اساسی تلویزیون ، تضمین آزادیهای قانونی و امنیت و استقلال روزنامه نگاری کشور و کشیدن خط بطلان بر سیاستهایی مثل فیلترینگ است . 

پیش چشمت داشتی شیشهٔ کبود

زان سبب عالم کبودت می‌نمود

گر نه کوری این کبودی دان ز خویش

خویش را بد گو ، مگو کس را تو بیش

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.