عضویت ما در سازمان ملل و سایر مجامع بین المللی همراه با پرداخت حق عضویت سالانه به آنها است لذا متعارف است که در موارد خاص از قبیل زلزله و فجایع طبیعی کمکهای ضروری را به کشورهای خسارت دیده ارسال دارند.

به گزارش جماران؛ علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در کانال تلگرامی خود نوشت:

هفته گذشته کمیساریای عالی سازمان ملل در ایران طی نامه ای از وزارت امور خارجه تقاضای بازدید هیات کمیساریای سازمان ملل از مناطق زلزله زده غرب کشور را بمنظور ارزیابی روند کمکها داشت.

کمیساریای عالی سازمان ملل در ایران در دیداری که روز چهاشنبه با رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشت ضمن تسلیم نسخه ای از این تقاضا اظهار داشت که وزارت امور خارجه استقبالی در دریافت کمک از سازمان ملل نشان نداده است.

این ادعا مورد تعجب آقای بروجردی گردید و قرار شد از وزارت امور خارجه جویای موضوع شویم. طی تماسی که با یکی از مسئولین اداره ذیربط در وزارت امورخارجه داشتیم در پاسخ اظهار کردند که بطور کلی سیاست ما در خصوص کمک به زلزله زدگان تکیه بر منابع داخلی است.

اگرچه موضع رسمی کشور در قبول و جذب کمکهای خارجی در بحرانها و فجایع طبیعی اعلام نشده است اما رویکرد واحد در این خصوص می تواند تکلیف سازمانهای ذیربط بین المللی و کشورها را روشن کند.

عضویت ما در سازمان ملل و سایر مجامع بین المللی همراه با پرداخت حق عضویت سالانه به آنها است لذا متعارف است که در موارد خاص از قبیل زلزله و فجایع طبیعی کمکهای ضروری را به کشورهای خسارت دیده ارسال دارند.

بخش قابل توجهی از انبارهای پشتیبانی هلال احمر در مواقع بحران برای کمک فوری به حادثه دیدگان در بحرانها به سرعت تخلیه و به مناطق خسارت دیده ارسال میشود و ترمیم این اقلام برای حفظ انبارهای پشتیبانی نیازمند صرف بودجه هنگفتی است که کمتر در ارزیابیها مورد توجه قرار میگیرد.

نه تنها سازمان ملل بلکه سایر سازمانهای بین المللی از قبیل صلیب سرخ جهانی و صندوق توسعه و عمران ملل بودجه هایی را ویژه کمکهای انساندوستانه در موارد حوادث طبیعی در اختیار دارند که متناسب با حجم فاجعه و نیازمندیها با هماهنگی کشور هدف بمنظور تامین اقلام مورد نیاز،  اقدام به کمک می نمایند

وزارت امور خارجه لازم است وضعیت قبول و جذب کمکهای خارجی را تعیین و به نمایندگی های خارجی در ایران و همچنین نمایندگیهای ایران در خارج از کشور اعلام نماید . 

حجم فاجعه زلزله در کرمانشاه در حدی است که کمکهای خارجی نیز میتواند بخشی از نیازهای بهداشتی و رفاهی خسارت دیدگان را تامین نماید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.