یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کانال تلگرام؛

محدودیت عکاسان در مجلس و تحدید آزادی

علنی بود جلسه های مجلس شورای اسلامی به معنای این است که مذاکرات و وقایع آن در صحن ، باید به اطلاع عموم برسد . مجلس محلی است که نمایندگان برگزیده مردم در ان حضور دارند و هرچه انجام می دهند ، به نام و به واسطه آرای ملت است . ملت باید از وقایعی که در صحن مجلس می گذرد مطلع شوند . نه فقط مذاکرات ، بلکه رفتار نمایندگان در مجلس نیز از نظر افکار عمومی مهم و اثرگذار است .

به همین دلیل و بنا به اصل آزادی بیان علنی بودن منحصر و محدود و پخش به مذاکرات نیست . بلکه تصویرهایی که نمایندگان با رفتار خود می سازند نیز گاه از  هر مذاکره ای مهمتر و مؤثرتر است . در گردش اطلاعات و عرف روزنامه نگاری امروزین ، عکس قدر و مرتبه و اهمیتی هم شأن نوشته دارد . یک عکس می تواند حرفی بزند به اندازه صدها کلمه . جای شگفتی دارد که نمایندگانی چند در مجلس شورای اسلامی ، خواستار محدودیت حضور خبرنگاران در صحن مجلس شده اند .    

 کسب خبر ، در زمره حقوق اساسی رسانه هاست و نمی توان جز در موارد اسناد طبقه بندی شده یا مکانهای خاص مانع از آن شد که خبرنگاران به وظیفه حرفه ای خود برای کسب خبر بپردازند       

خبرنگار ممکن است عکاس باشد . او نیز باید بتواند در مکانی مانند صحن مجلس در جلسه علنی به انجام وظیفه حرفه ای خود بپردازد . 

احتمالاً نمایندگان محترم ، از این مکدرند که عکاس ها با شکار لحظه ها عکس هایی می گیرند که برای بعضی نمایندگان خوش آیند نیست و باحضور عکاسان خبری در صحن آنها معذب می شوند . همینطور است . وقتی یک عکاس خبری در مکانی است که عکس برداری از آن جایز است ، آدمها باید مراقب رفتار خود باشند . چون هرلحظه ممکن است سوژه یک عکس شوند . اما این طبیعت کار عکاسی خبری است . اینجا نمایندگان محترم باید به این توجه کنند که در معرض نگاه عموم اند و در رفتار خود دقت بیشتری داشته باشند . نه آنکه در خانهء ملت ، به محدود کردن حق کسب خبر رسانه ها و تحدید گردش اطلاعات بیاندیشند .

می دانیم که جلسه های علنی مجلس ، خسته کننده و فرساینده است و نمایندگان ممکن است به دلیل خستگی  کاری بکنند که برای عکاس ها جذاب باشد . یا در طول مذاکرات مجادله هایی پدید آید که سوژه خبری شود . یا حتی در گفتگوهای دوستانه و پرخنده هم سوژه تولید شود . اینکه یک نماینده در طول سه تا چهار ساعت جلسه علنی کاملاً مراقب رفتار خود باشد که به اصطلاخ سوژه دست عکاسهای زیرک ندهد ، بر خستگی و فرسایندگی جلسه های علنی می افزاید . اما این هم طبیعت کار نمایندگی و یک سختی درکنار دیگر سختی های آن است .

کسی که با تلاش های زیاد خود را به نمایندگی مجلس می رساند ، این بخش را هم باید به عنوان بخش جدایی ناپذیر کار پرمسئولیت و فرسایندهء خود قبول کند و بجای آنکه با ایجاد محدویت کاری عکاسها در مجلس ، آزادی رسانه ها را مخدوش و تحدید کند ، قواعد و الزامات آزادی و سختی کار خود را بپذیرد و دقت و هوشیاری بیشتری بخرج دهد تا سوژه نشود.        

منتشر شده در: شرق

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.