به گزارش جماران، اکبر ترکان در اینستاگرام خود با انتشار تصویری نوشت:«شنبه؛برخى از اقتصاد دانان؛ اقتصاد دولت نهم و دهم را به دلیل مشابهتى که با اقتصاد ونزوئلا دارد "اقتصاد چاوزى" مى نامند.

به جاى اینکه تحلیل کنیم به راحتى مى توان شباهت مسیرى را که اقتصاد ایران و هوگو چاوز طى مى کرد، تشخیص داد. اقتصادى که در آن یارانه نقدى، محور تصمیمات و تدبیرها و مدیریت ها قرار گرفت. اقتصادى که در آن یارانه نقدى نه تنها موجب اتلاف منابع کشور شد که موجبات همت شکنى نیروهاى سیاسى کشور را هم به دنبال داشت.

اقتصاد ایران و اقتصاد هوگو چاوز مشابه هم حرکت مى کردند که در یک نقطه اى اقتصاد ایران به دست آقاى دکتر روحانى اصلاح مسیر مى شود اما اقتصاد ونزوئلا مسیر خود را ادامه داده است بنابراین مى توانیم حدس بزنیم که اگر اقتصاد ایران همان مسیر اقتصاد چاوزى را ادامه مى داد الان در همان نقطه اى بودیم که امروز اقتصاد ونزوئلا هست. تشخیصش سخت نیست. وضعیت تورم، تشدید کمبودها و افزایش شیب قیمت کالاهاى رایج از جمله مواد غذایى و آب و دارو، وضعیت اسفناک معاش، بیمارى ها و حرکت هاى داخل کشورشان را مى بینیم. در سال 2015 ونزوئلا با بیش از 100درصد تورم بالاترین نرخ در جهان را دارد که بالاترین میزان در تاریخ این کشور بود و تورم به 700درصد در سال 2016 و نزدیک به 2000درصد در سال 2017 مى رسد در حالى که نرخ فقر بین 76 تا 80 بوده است.

اقتصاد ما در یک نقطه اى با رهنمودهاى مقام معظم رهبرى و اعتماد ملت ایران به آقاى دکتر روحانى تغییر مسیر داد و به مسیر اعتدال، تدبیر و امید وارد شد و با حمایت رهبر انقلاب این قراردادى که نامش "برجام" است، شکل گرفت. اگر این اتفاق نیافتاده بود ما هم همان مسیرى را مى رفتیم که ونزوئلا رفته است.

هفتم اسفندماه1395»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.